Vatten & Avlopp
P-son83: Tack!! Allt annat jag hittat har varit M28x1.5 men denna var M28x1.0 enligt spec på annan sida. Så den och en 90 graders vinkel är beställt, så ska vi nog kunna duscha tjejens hund till nästa helg Det har varit ett stort bekymmer att jag saknar handhållen duschslang
Claes Sörmland: Du har nog en WC-stos som sticker upp ur golvet, det var standard förr. Köp en passande gummimuff som passar på den så ska det nog gå att peta i en stump vanligt 110 mm rör som din exceterstosen passar i. Eller kanske enklare, köp en ny excenterstos som passar i en WC-stos. Denna t ex anges passa:
Jockeh90: Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet med min sambo. Direkt när vi flyttade in så luktade det avlopp i badrummet varav det visade sig att vattenlåset var gammalt och behövdes byta. Under tiden jag höll på med detta så upptäckte jag konstigheter i brunnens konstruktion som jag vill stämma av med er som har lite koll. Har laddat upp lite bilder och har egentligen följande frågor:
ByggareBåb: [citat] Jag har inte möjlighet att brotscha så om någon har tips på billiga köksblandare som passar (med eller utan z-rörskruvar) så är jag fortfarande intresserad av tips.
Claes Sörmland: [citat] Det läser jag som ett ögonblickligt dopp. Och glöm inte att köpa två kalibreringsvätskor vid köp av elektronisk mätare (neutral och basisk). Elektronisk mätning blir inte bättre än kalibreringen.
JohanLun: Håller på och läser på om vattenfelsbrytare då jag har en Grohe jag köpt som jag tänkt få installerad. Nu bor jag i villa, men i ett fritidshus är ju ett scenario strömavbrott och med det avstängd värme och frusna rör. Så man kan konstatera att även om man har en vattenfelsbrytare så kan det vintertid vara bra att stänga inkommande vatten. Om man inte bor så någon granne kollar
JohanLun: ...lägger till en fråga, är det vettigt att sätta en kulventil på tilloppet så man kan stänga av denna kran helt under vintertid eller om man inte vill att någon busunge ska gå och vrida på vattnet? Duger en vanlig 15mm vatette kulventil (typ ballofix) eller bör det vara en rejälare ventil?
lostinsweden: [citat] Du hade rätt. En vanlig 15mm VA koppling passar.
lostinsweden: [citat] Jag har installerad en av dessa men i fristående model. Jag tror den kostade runt 6-7000kr så kan ana att denna till gropen kommer kosta lite mer: https://www.aco-nordic.se/produkter/pumpstation/aco-sinkamat-k-ingjuten-1 Finns även med 2 pumpar.
Gjutjärn: [citat] Ja men se där! Och jag som ändå sökte efter det! Tack! :)
Johan Josefsson 45: I detta fallet så verkar markägare och byggherre vara samma person. Vi har inte gått på entreprenören annat än att entreprenören är skyldiga att kontrollera att man följer de lagar, regler och tillstånd som kan vara aktuella i varje given situation. Det kan också vara så i detta fallet att entreprenören är byggherren, samarbetsviljan har varit bristande i frågan.
Henrik.S: Rör/slang från tvättmaskin ner i brunnen är nog enda lösningen om du inte tänker bygga om. Har du tvättställ i närheten kan du koppla in tvättmaskinen på tvättställets avlopp med en gren i stället. Blir nog ofta mer praktiskt då du inte får en slang/rör på golvet. Vill du har mer förslag få du nog posta bilder på rummet och beskriva förutsättningarna mer.
Staffans2000: [citat] Nej. Gör inte det. Isoleringen sitter bra där den sitter. På bilden ser det inte ut att vara asbest just där. Dessutom är det troligtvis kopparrör och om så, hade det varit snitsigare att koppla på före blindstumpen och gå direkt till anslutningen. Alla dessa presskopplingar ger ett amatörmässigt intryck. Men rent tekniskt, är det inget fel. Rörläggaren fick nog bara lite
Krookan: Vi har en Ido toalett av okänt märke, men gissar på Trevi E eller Gloss efter lite googling. En dag i höstas lyfte vår fyraåring upp spolknappen rakt upp som om det var enkalste saken i världen. Där efter har problemet kommit ökande vid spolning och fastnar ofta rinnandes när man använder "stor" spolning och då och då vid "liten" spolning. Kan även behövas en eller två tryck på
FixarLars: Nej, då hade de lösts upp av vattnet, de måste ha omvandlats på något sätt. Men vi har ju salt i maskinen som doseras för att motverka kalktvålar. Och även om vi har mjukt vatten här i 08-området så finns alltid lite kalk som diskmedlet kan reagera med.För skojs skull testade jag med ättiksyra, det händer ingenting. Ihop med diskmedel bubblar det och fräser som väntat om
Andreas266: Jag har en Callidus 168 P som ska fyllas på med 1,5kg kaliumpermanganat var 4e månad. När jag skulle fylla på såg jag dock att det fortfarande låg en hög kaliumpermanganat ovanför vattenytan vilket jag inte minns att det gjorde förra gången jag fyllde på. Ska jag trots det ösa på med nytt? Det gjordes en stor service på reningsanordningen i höstas. [bild]
FixarLars: [citat] Då har man använt fel linolja, det är rå linolja som ska användas, en sådan skarv kan lossas efter hundra år. Kokt linolja, däremot, härdar på några veckor. Har provat med Univac men fick inte en hållbar tätning så jag övergav det, kör alltid med lindrev plus rå linolja. Att lindrev funkar så bra lär bero på att den sväller när den tar upp vatten, så den blir
Krille-72: Allt beror vad man tittar på. Jag ser rörisolering som troligen innehåller asbest i böjarna. Bara en parantes nu när du försöker lära dig mer om huset.:cool:
Larsa: Pumpen är ju bara till för om du har infiltrationen högre än slamavskiljaren, så det är ett passivt reningsverk. Jag har kört mitt i ett par år, och det funkar fint. Att man testar vattnet är viktigt innan installation, avluftningen måste också funka. Sen finns det olika flockningsmedel, servicepersonen testar ut och väljer ett som funkar för ditt vatten. Sen finns det ett filter
andersal: Har en Ifö cistern som ska byggas in. Röret från cisternen är ett 110 rör som normalt sett ska in i en 110 muff. Tyvärr är det en WC-stos som kommer upp ur golvet (yd=123 id=118) och till den följde det med en gumminippel som tar ett 90-rör. Inte många rätt med andra ord. Finns det någon fler lösning på problemet eller är det en sådan här som behövs?
Andersson1963: Välkommen till BAGA Easy ! Snacka om ett missvisande namn på en produkt som helt enkelt INTE fungerar på något sätt och definitivt är allt annat än EASY ! Vi hade ett BAGA Easy i några år och kunde konstatera att det endast är en skrivbordsprodukt som aldrig testats under verkliga förhållande. Investerar du i ett Baga Easy minireningsverk så kommer du med största sannolikhet att
Andersson1963: [citat] Jag är en av väldigt många som har väldigt dåliga erfarenheter av BAGA ! Flockningsmedlet verkar inte att funka vilket medför regelbundna översvämningar ! Varningslampan för hög nivå funkar inte och BAGA vet INTE varför ! Baga Easy är en skrivbordsprodukt som aldrig testats under verkliga förhållande. BAGA är ett fiffel & båg företag med ytterst otrevlig support ! Så jo
Andersson1963: [citat] Hej ! Då undrar man hur länge du haft pumpen ?
izanovisbyggare: Det slutgiltiga blev att vi faktiskt fick ta kontakt med chefen på myndigheten som fick granska våra dokument och nu kommer VA-ansökan att bli godkänd med rekommendationen att ledningen med vatten in i huset dras längs med huslivet och minsta möjliga dragning under huset. Slutet gott alting gott.
tergo: kan ev vara denna Utomhuskran - med nyckel | YN6 | FG01050_2 (gustavsberg.com) sen är det ju inte fel att sätta en ballofix på insidan
martinradbo: Sprängning pågår. Allt med handarbete. Borrning med handhållen tryckluftsdriven maskiner, 80-kilos-mattor som lägga på för hand varje gång, å framför allt hantering av all sten. Lite fusk faktiskt när det går att använda maskiner ;-) [bild]
Claes Sörmland: Just det ja: Alternativ 5 är att förlänga flexrören. Det finns flexrör i olika kortare längder att köpa, även med slätända-lekande mutter (tror jag). Kanske enklast, men lite hemmapulad lösning. Vad gäller att förlänga rören så sågas du av dem här: [bild] Ta bort graderna och stick i en stödhylsa. Sen skruvar du en rak klämringskoppling på röret. Nu har du en fri
petererlandsson1194: [citat] Muff är det som du har upp genom golvet där rörstumpen sitter i. Exakt vilken stos du behöver låter jag vara osagt. Mät diametern på toastolen och ta med lite foton till rör-butiken/Bauhaus så ska du nog hitta rätt produkt.