Vatten & Avlopp
Galten: Tack båda! Jag var fast i tanken på slang, men det borde ju funka med rör också. Blir några böjar då eftersom hålet i golvet inte är direkt under handfatet
Fids: [citat] Tack för svaret. Får helt enkelt ta mig till en vvs-handlare så löser det sig säkert :)
AndersS: [citat] Nej, ingen skillnad bara att extra backventil ger lite av hängslen och livrem. Blir sällan skräp i backventil som monteras på pump. Pumpautomat har allt monterat, pump, hydropress och tryckbrytare. Bara att koppla in sugledning och utgående vatten till huset.
jonaserik: Inte fel att sätta en ovanför T-kopplingen , då finns KV på utsidan eller på undersidan. det är prisolrö och ska sågas av samt stödhylsa ska det vara i röret.
torparavgrund: @tommib din fullständiga hemmafixarlegend, återigen TACK! Lyckades av någon snurrig anledning missa att du faktiskt skrev RSK i inlägget jag nu markerat som bästa svar. @Tomtom79 bara så du vet är ditt nästa inlägg nr 1000 för din del, kan vara kul att veta.
Ovillig husägare: Hej, Jag hade ett läckande vattenlås och monterade isär och nu går det inte att få tätt. Kan någon hjälpa mig med vilken sorts vattenlås det är och hur jag ska göra? Part 2 skruvas i vattenlåset och part 3 skruvas i övre röret, men var ska tätningen (part 1) sitta och plastbiten (part 4)? (Jag inser att jag borde veta eftersom jag demonterade men tätningen hittade jag uppe i
NoOne2k: [citat] Det du behöver är själva krankäglan, den hittar du bland annat här https://www.rinkabyror.se/artikel/packningar-utkastare-86-/
Stefan1972: Det där är väl tiden före slangar och slätändar och enklast är nog att utgå från röret som kommer från undersidan och skaffa grejer till det. Det kan ju dock bli så att slangen då blir för kort men det får man väl mäta innan......
bergback: [MEDIA=youtube]roc07gU82SA[/MEDIA] Se länk ovan för villaägarnas test i frågan. För att få alla fördelar av ett kalkfritt vatten så är det jonbyte med salt som gäller, en s.k. avhärdare. Finns mängder med produkter och leverantörer, allt från standard tuber med tidstyrd regenering/backspolning till helt flödesstyrda system med dubbeltuber. De sistnämnda är det som blir billigast
jonaserik: Dom gör lite som dom vill med servicavgiften och det bror nog på att kommunen godkänner inte den typen av anläggning utan ett serviceavtal med leverantören ( gäller ett flertal andra fabrikat med ) och blir på det sättet en guldgruva att ösa ur. Vet inte om det går att ta sig ur det med kommunens vetskap. Borde gå om man kan bevisa att man kan sköta det själv, men som sagt kommunens
Danii KD: Hej, har ett tidigare hål genom väggen där ett kopparrör lett ut vatten till trädgården. Nu behöver det bytas ut och jag har satt dit en vattenutkastare. Problemet är det kommer en vinkelkoppling med vattenutkastaren men jag vill ha det rakt. Vinkeln är utformad speciellt för att ventilen ska stoppa vattnet. I min raka koppling funkar inte det ordentligt. Finns det någon smart lösning?
GK100: [citat] Ja där är du ju väldigt nära eller rättare i den glödgade delen som gjorts för bockningen så perfekt att du använde hylsa. Du kan ju jämföra om du har någon bit över där det inte är glödgat så känner du skillnaden en annan gång. Här kunde du ju enkelt se det på färgningen av röret också.
PappasHammare: Vad tror ni om denna? https://www.rinkabyror.se/artikel/falu-83019-faluexpand-3-n-muff/ Då kan jag också ta en https://www.rinkabyror.se/artikel/htp-forminskning-75-50/ för att få 50mm avloppet så lågt som möjligt Är det någon som har använt faluexpand? De är även godkända för ingjutning
etompau: Vanligt att rör ser ut på detta vis utan att det skulle utgöra en risk för läckage. Skrapa/borsta bort lös rost och måla sedan röret.
jontaa: Jag har förstått att det är dåligt för rören när vatten flödar och sen stängs av för snabbt, det bildar en stötvåg i rören. Har sett att det finns en pryl man ansluter på rören som absorberar denna kraft. Är det något som alltid installeras i hus och lägenheter? Problemet kan väl både komma från diskmaskiner, tvättmaskiner eller att man själv stänger av en kran snabbt?
snuttjulle: Låter som en brun för dräneringen. Inge vidare att bara fylla igen om man inte är helt 100 på att det inte används till något.
aka_the_barf: Köpt gråa avloppsrör på bauhaus som passade, får tejpa vit eltejp så det matchar är tanken.
Oscar-93: [citat] Precis ska bygga om duschen det ska tillbaka senare. Jag fixade det tack för hjälpen
Jiji: Japp det känns igen. Enligt Anticimex hade vi en rått-toalett, precis utanför köket... I det som en gång varit ett badrum, så de var ju inte så dumma råttorna. :crysmile:
Fulkemisten: [citat] Nej. Jag varnar för problem med Ikea-köks sockelhöjd. Jag har själv Ikea då det funkade rätt bra i övrigt, det var enkelt att kapa av 5 cm i överkant. Vissa andra skåp modifierades även på bredden så jag slapp passbitar. Hade Ikea velat att man inte ska såga i skåpen hade de funnits i många fler bredder och höjder. Vidare har jag gett andra förslag också än att välja
Lofis: [citat] Felet sitter nog i skåpet som är utanför huset . Halv fas . Ring elektriker .
Lofis: [citat] Ett tips är att skicka i en spade med färsk hästskit var gång brunnen har tömts . Det ska vara bra för processen .
Filip.skoglund: Det kommer kallt vatten men inte varmt ut blandarna
Tronxy: [citat] Det ser väldigt fint ut, skrapade bort lite färg på vissa ställen och där såg det helt ut iallafall. Han sa att det var inget att göra NU, men vore bra att planera in att byta allt till kopparrör. Han bytte allt inuti det rummet iallafall så får vi ta det andra snart igen :)
Marlinrasouki: Ingen aning, har testat att ha den åt bägge hål men får ej fram vatten i kranen till tvättmaskinen ändå
Gårdsboende: Kolla in denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-att-identifiera-vattenutkastare.282896/
Alexn72: Utan att veta mer så är mitt tips att manövrera en kontaktor istället för att manövrera pumpen direkt från flottören. Och då gärna en med magnetbrytare istället för vicka på sladden flottör
janwide: Hann inte med i svängarna :D Skönt att det löste sej.
Anonymiserad 137805: Utan den vita pumphalvan på plats kan den inte tömma. Ska du filma tömning utan vatten så får du se till att den pumpen går och inte huvuddiskpumpen
Serry: Skarvarna ser ut som på bildenoch har också vit tätningsmassa. Sitter två stycken ca 7 meter mellan. Ser nu att det inte alls är 50m som jag skrev Innan utan mer 20 mellan handtag och pumphus. Snurrade ihop det med när vi lodade brunnen att den var djupare.