Vatten & Avlopp
ZcR: [citat] 50mm isolering + 25mm spånskiva +5mm plastmatta - 50mm avloppsrör , har vi 25mm att spela på, då förutsätter de att du limmar plastmattan på hjässan av röret och skippar spånskivan. :lying:
jim_b: Ska koppla ihop denna: https://www.styrahem.se/p/385/ventil-for-vattenstyrning-12v-normalt-stangd Med vattenutkastaren på huset. Skulle därför behöva 1/2" (R15?) dubbelhona/muff. Gärna ledad sådan så att det är lättare att montera. Eller finns det något bättre sätt?
KnockOnWood: [citat] Bra, det låter som att ni har kontroll över läget. När vi byggde år 2010 och anlade infiltration med markbädd, fördelningsbrunn och trekammarbrunn upplevde vi snart en otrevlig avloppslukt i trädgården, fast vi hade avluftning upp över taket. Det visade sig att byggarna hade dragit avluftningsröret med en böj uppe på vinden, så det bildades ett vattenlås. När vi enkelt
G-83: Det blir kanon. Det är ju bara vatten så det spelar inte så stor roll om det inte är tätt. Lycka till!
G-83: Byt ut det är mitt tips. Trist att renovera och märka efter några år att det blir problem. Bila är tråkigt men det glömmer man snabbt när det är klart.
foreman: Låter som en bra ide att ha locket åtkomligt. Du kanske kan lägga sten runt, så det blir som en liten stödmur, exempelvis. Är det så stora glipor att fyllning rasar in kan det vara bra att fixa det, i annat fall behövs det inte.
källare: Tackar för ett utförligt svar. Om vatettes plast är att föredra att så får det bli det.
spud: Hej. Är det någon risk för skador i vägg/golv? Har liknande problem och såg att det rann ner för betongplattan.
Maxwells demon: Hade också försökt med vinkel. Tänk på att böjningsradien är 20-25xD för PEM slang . Så det blir 600-800 mm. Så sugledningen lär ju inte hamna så snyggt och prydligt i brunnen.
peter2: [citat] Den svarta plastdelen går att byta själv, beställt hos VVS-firma. (Istället problem med att utdragbar hållare för sopsorteringsbehållare sitter i vägen och antagligen måste skruvas bort för att jag ska komma åt. Jaja.)
PiaW: Vill bara tacka er som tog er tid att svara ! :love: Det hjälpte att enbart dra åt mutterskruven. Så särskilt stort tack till ARJU som tipsade om det. Tanken har hållt tätt sedan jag drog åt den. Har även tömt och fyllt på systemet för att dubbelkolla det. (Och för er som undrade så vet jag inte om det räknas som en sluten tank. Det finns en bottenplatta undertill med grova muttrar,
tommib: Har du slängt de gamla muttrarna från kopplingen? Du har som sagt en klämringsanslutning där och blandaren har lekande mutter som ska täta mot en slätände. Ventilen ser ut som en BA Mini 1600. Är du helt säker på att blandaren hade 8 mm anslutning? BA Mini finns nämligen inte med den dimensionen. Jag undrar om det inte ändå var 10 mm. Har du möjlighet att stänga av vattnet innan
foreman: Tycker inte rubriken är knepig, den beskriver bra vad du vill göra. Det är hydroforens nyttiga volym du frågar efter, och det finns en formel: Hydroforens totala volym: V Hydroforens nyttiga volym: Vn Tryck när pumpen startas: P1 Tryck när pumpen stoppas: P2 Formeln blir då: Vn = V x P2 - P1 / P2 + 1 Nyttiga volymen Vn är alltså det som avgör tiden mellan pumpens start och stopp. Den
Bronken: Jag bumbar inte för att få fler svar utan jag är helt nöjd. Vill bara avsluta tråden med att återmontering gick bra och funktionen blev perfekt. Hatar oavslutade trådar. Så ... trevlig helg på er!
hempularen: Det låter som en lägenhetavgift. Om du vill undvika den, så bör det gå att nedgraderas byggnaden. Det jag hört är att i en gäststuga kan man ha toa och dusch. Men har du någon som helst möjlighet att laga mat. Då är det en egen lägenhet ur VA synpunkt. Men tolkningen varierar mellan olika kommuner.
Stefan1972: Låter mer som att det kanske är gjutjärnsstammar kvar och att de är igenkorkade...........Klenare rör har nog aldrig förekommit i sverige vad jag vet. 4" rör har ju varit standard sen stenåldern typ.........
je_le: Tack så hemskt mycket @Henningelvis. Toppen!
falkeye: Ska gräva ned slamsugningsrör, behöver det vara på frostfritt djup?
Claes Sörmland: I och med att det vara är ett handfat med ett lågt vattenflöde så lär det fungera. Men det är väl inte enligt boken.
Bo arnold: Har råkat ut för samma att blandaren fryser Gör så här öppna kranen och skruva bort duchslangen så att allt vatten rinner ur då klarar den sig
cpalm: [citat] Bra så, men då är du som andra redan sagt beroende av en hävert-effekt. Kan du inte sätta dräneringen under mark i växthuset på lägsta punkten? Trycka dit ett rör med lock så du kommer åt kranen.
Elektra: [citat] Vad som än är problemet verkar det som det "självläkt" för ögonblicket men det kan säkert vara elen, så nu vet jag var en del av återbäringen kommer hamna. Elfel kan vara farligt och jag vet att jag haft råttor som försökt ta sig in. :sweat::mad:
johan5588: [citat] Mätaren är oljefylld, inte vatten, så det är nog inget fel på den
Chalet: [citat] Intressant! Hur skulle du ha gjort om du inte hade trädgårdsutkastaren?
Galten: Tack båda! Jag var fast i tanken på slang, men det borde ju funka med rör också. Blir några böjar då eftersom hålet i golvet inte är direkt under handfatet
Fids: [citat] Tack för svaret. Får helt enkelt ta mig till en vvs-handlare så löser det sig säkert :)
AndersS: [citat] Nej, ingen skillnad bara att extra backventil ger lite av hängslen och livrem. Blir sällan skräp i backventil som monteras på pump. Pumpautomat har allt monterat, pump, hydropress och tryckbrytare. Bara att koppla in sugledning och utgående vatten till huset.
jonaserik: Inte fel att sätta en ovanför T-kopplingen , då finns KV på utsidan eller på undersidan. det är prisolrö och ska sågas av samt stödhylsa ska det vara i röret.