J
jknut: [citat] Ja, spännande kommer det garanterat bli vi kommer inte ha plats för stora prylar i nya huset, så får se vilken lösning det blir. Måste så klart få tag på nån lokal hantverkare som kan sånt här...
8 svar · 1,4k läst
·
J
Jonte6000: Ska anlägga en hög altan på baksidan av huset så jag tänkte grusa under den för att kunna lagra prylar undertill. Gräver fram bergvärmeslangarna så att jag inte kör slut dom när jag ska ta bort matjorden och fylla på med grus. Vad hittar jag nu jo husets gamla septiktank. Två sektioner betongringar första är i princip fylld med jord medan den närmast huset är fylld med vatten.
0 svar · 2,4k läst
·
S0MMER
S0MMER: Ser ut som att en av reglarna i taket ligger dikt an avloppsröret från taket. Gör den det kan det nog resonera ut i konstruktion kan jag tänka mig.
2 svar · 1,8k läst
·
M
Macewe: [citat] Tack! Huset är utomlands så antagligen helt andra standarder. Ok! Stödhylsa får det bli. Något annat att tänka på?
4 svar · 886 läst
R
Rolle85: (y)
16 svar · 3,4k läst
·
R
B
berraW23: [citat] Det blir, låssprint tack alla idéer och tips
11 svar · 1,2k läst
·
S0MMER
S0MMER: Du behöver antingen byta ut kulventilen eller sätta en bussning med lin och pasta. Du får mäta vad du har för storlekar på gängorna men gissar att kulventilen är R15, alltså ½”. På slangen är det antingen R20 eller 25.
1 svar · 3,6k läst
·
P
Palleen: Låter rimligt. Kalkavlagring och ärg sitter förmodligen mer inne i kranen än utifrån. Kan möjligen ättika leta sig in om jag pytsar på rejält utifrån? Jag har prövat med polygrip men vågar inte ta i för mycket. Då handlar det om att hitta huvudavstängningen i BRF - eller om det finns för "min" del av huset. Tack för svar!
2 svar · 2,2k läst
·
Lattjo-Snickaren
Lattjo-Snickaren: Ytterligare en fråga: genomförandet av VA-ledningar genom kantelement, hur görs detta på enklaste vis? Jag har tänkt att jag ska bygga egen gjutram av virke. Kunde det fungera att gjuta in ett par skyddsrör i kantbalken/voten som en slags tunnel för passage för vatten respektive avlopp?
1 svar · 1,5k läst
J
jonaserik: OK , 45 graderssväng på V-kabeln gör att den ligger mot i T-stycket och kommer att skava sönder ytterhöljet med vatteninslag i V-kabeln, så det är rätt tänkt att inte ha en 45:a där.
9 svar · 2,7k läst
·
K
koppla: Ska koppla ihop en fördelare, LK UNI PushFit. Har köpt lite delar som jag tänkte skulle passa ihop, enligt detta dokument: https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.g.9_anslutningsmojligheter-med-lk-fordelare-uni-push.pdf När jag testar att sätta ihop grejerna, så blir jag lite fundersam över denna kopplingen nedan. I första bilden har jag dragit i vinkelkopplingen med
0 svar · 1,7k läst
·
Mats-S
Mats-S: [citat] Nope, men den har tryckts isär pga att röret inte var helt tomt på vatten innan vintern, så kopplingen har flyttats bakåt pga issprängning. Hände mig också när jag slarvade med att ta bort inte endast slangen utan även gardenakopplingen på utkastaren. Det här är ett klassiskt misstag av drivor av villaägare ... (inklusive mig själv) 1. Stäng av vattnet till utkastaren med
60 svar · 87,7k läst
·
H
huggan: Kan bli lite smärre problem med att vattnet i vattenlåset rinner ut. Men det borde man klara utan några större krusiduller under nån vecka.
1 svar · 1,8k läst
Krilleman
Krilleman: Köp en JET-pump av samma typ så passar dina kopplingar direkt i 25-gängorna utan ingrepp! (y):D https://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpar-pumpanlagg-/jetpumpar-2/ https://www.vvsobadrum.se/pumpar-vatten-1/jetpumpar-pumpautomater https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpar/tradgardspump-731099/ https://duab.se/skog-tradgard/vattenpumpar/jetpumpar
16 svar · 7,3k läst
·
Mazen
Mazen: Efter flera års tanke arbete är det dax och nnan jag trycker på beställning knappen vill jag stämma av och önskar synpunkter på min tänkta dimensionering av tappvatten i huset.. Blir både byte av bef. och ny matning till ett planerat badrum på våning 2 med WC, handfat o badkar. Planen är att köra på LK alupex 16 mm till förbrukare i kv o våning 1 och gå med 22 mm matning till ett
0 svar · 1,6k läst
M
Macce: Vi hade ett handfat som luktade illa och jag kunde sätta det i samband med att barnen bakat chokladbollar och sedan tvättat händerna i det här handfatet. Jag antog att en hinna av margarin som sedan härsknat lagt sig i kanalen upp till avrinninghålet. Jag kokade upp vatten blandat med maskindiskmedel som jag med hjälp av en vattenkanna hällde in i avrinninghålet. Vi fick bort lukten med
5 svar · 11,6k läst
·
B
Bjocal: [citat] Hej! Nu är jag nåt år efter, men kanske av intresse för någon ändå. Jag har lång sugledning till min brunn. För att få bort all luft enkelt och effektivt så har jag en metod som är jättebra. Jag kan öppna ledningen strax innan pumpen. Jag fyller den sedan med trädgårdsslangen. tricket är sedan att sticka in en tunnare slang bredvid och hålla en bit upp. På så vis har
4 svar · 20,5k läst
S
suprapappa: Löst. Varmvatten och knacka på den :)
1 svar · 7,3k läst
·
Magrand
Magrand: [citat] Skaffa två halvkopplingar + en snutt cu-rör så har du gjort dig en dubbelmutter. Eller Köp Nito hane inv. R15 + Nito hona inv. R15
54 svar · 10,0k läst
·
Lilla gubben
Lilla gubben: [citat] Hej jag köpte (80ksek) och grävde ner en Vehoputs5 2019 till mitt torp, sen kom Covid! Sätter igång den nästa vecka, den har filterpåse så ingen slamtömning behövs :-)
75 svar · 57,0k läst
·
A
ajn82: Gav det ett nytt försök nu på morgonen, trycka ihop och skruva hårdare verkar ha fått det tätt på den existerande anslutningen
2 svar · 6,4k läst
·
R
RoAd: Hej. Jag behöver göra en genomföring från ett rum på bottenplan till ett annat rum i källaren. Det ska gå ett par rör och en elkabel genom det. Problemet är att hålet på bottenplan måste göras precis över hjärteväggen i källaren. Det innebär att genomföringen måste göras diagonalt genom bjälklaget för att få ut allt på rätt sida i källaren. Är detta en ok dragning
0 svar · 1,8k läst
·
H
Harald Blåtumme: Som sagt, ofta går avloppsröret nästan horisontellt en bit efter första kröken där stosen finns för själva toastolens avlopp. Här är det normalt inget vatten så ringen borde ligga där om ingen spolat. Kan man avlägsna vattnet i vattenlåset eller åtminstone sänka nivån litet så bör inget skvimpa ut i avloppsröret när man tar bort stolen. Visst det är bara en ring men vissa
7 svar · 4,2k läst
Demmpa
Demmpa: Kan vara flera anledningar. En anledning kan vara att det konstant spolas hetvatten/varmvatten rakt ut i avloppet i det huset.
1 svar · 1,4k läst
M
mk1: Hej finns det att få tag på o-ring 50x6mm till gammalt 70tals avloppsrör 50mm som ska kopplas med nya 50mm rör [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
N
NoOne2k: Jag hade helgraderat mig och skrivit VA istället för avlopp, en dag kanske det ska dras fram kommunalt VA och då kan vattenledningen dras samma sträcka som avloppet går.
5 svar · 895 läst
K
kboortz: En vän har fått en pytteliten hyreslägenhet, nybyggnation. Och köket har inte plats för diskmaskin och inte heller någon bra placering för bänkdiskmaskin. Är som sagt litet, så inte många steg mellan kök och badrum vilket fick mig att fundera på en alternativ lösning att placera en bänkdiskmaskin på bänkskivan över tvättmaskinen. Trots liten lägenhet så är ju badrummen
0 svar · 2,3k läst
·
B
Babbeluskan: [citat] Precis, men det visste de inte på moras kundforum heller. Trägen vinner. Stort tack för ditt engagemang
12 svar · 16,0k läst
·
M
mogge_73: Du kan montera en luftinjektor (Micronizer) på inkommande ledning. Sen sätter du en avluftare på övre kopplingen på siktröret. Tänk dock på att syresättning kan fälla ev. Metaller i vattnet.
5 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.