Hej!
Är helt ny på detta men hoppas på att kunna komma fram till en lösning..
Jag har egen brunn med hydrofor, göingefilter och tryckmätaren på hydroforen står på 8.5bar..
Har med hjälp av YouTube och andra inlägg läst hur man tömmer tanken och hur man fyller upp den och med hjälp av vattenståndsställ kontrollera vatten nivån.
Jag har stängt av pumpen och tömt hydroforen till ca 55% och med hjälp av kompressor fylla på till ca 4bar.. men när jag startar pumpen igen så fylls vatten nivån till max och trycket ökar till 8,5bar..
Jag vet inte mer vad jag kan göra..
Jag hoppas att min förklaring är bra nog.. som sagt kan typ ingenting..
Mvh Joakim
Är helt ny på detta men hoppas på att kunna komma fram till en lösning..
Jag har egen brunn med hydrofor, göingefilter och tryckmätaren på hydroforen står på 8.5bar..
Har med hjälp av YouTube och andra inlägg läst hur man tömmer tanken och hur man fyller upp den och med hjälp av vattenståndsställ kontrollera vatten nivån.
Jag har stängt av pumpen och tömt hydroforen till ca 55% och med hjälp av kompressor fylla på till ca 4bar.. men när jag startar pumpen igen så fylls vatten nivån till max och trycket ökar till 8,5bar..
Jag vet inte mer vad jag kan göra..
Jag hoppas att min förklaring är bra nog.. som sagt kan typ ingenting..
Mvh Joakim
Vad är fel menar du?
Du skulle nog kunna ställa ner pumpens stopptryck något.
Du skulle nog kunna ställa ner pumpens stopptryck något.
Tryckströmbrytaren brukar sitta i anslutning till pumpen, eller inkommande vatten om det är en dränkbar pump.
Ja, det är nog den. Den såg inte helt okej ut...
Jag känner inte igen den. Men det brukar finnas ställskruvar för start och stopptryck. Stannar pumpen?
Jag skulle först verifiera att tryckgivaren visar korrekt värde, om inte, byt ut den, och sedan oavsett även byta ut tryckvakten. Normalt är att ligga mellan 3,5-5,5 bar i arbetstryck.
Är du uppe i +8 bar så är det obra för övrig utrustning.
Är du uppe i +8 bar så är det obra för övrig utrustning.
Har du övertrycksventil?
Den har ställskruvar för hysteres/diff och stopptryck. Den i mitten är för stopptryck och den vid kanten för hysteres. Det är nog en Danfoss typ CS du har där testa sök upp en anvisning så ser du hur du ska göra. Den verkar inte kurant så en ny kanske är bästa utgångsläget ändå.Joakimohlund1 skrev:


