Vatten & Avlopp
Sangris: [citat] Ja, så måste det förstås vara. Effekt är Esbe's uttryck på en sida jag hittade. Bad & vvs, tror jag det var...
Payamooo: lite vatten finns säkert, men är bort kopplad från pannan.. vill inte bara såga av.. vill helst stänga röret så att inte läcker vatten om man koppla på vattnet igen
jonaserik: lIka här med sent svar. varför byta när det går att fixa lätt, läs här https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
HasseTeknik: Är du säker på att du fått ut all luft ? Kan ju bli så när man öppnat systemet. Spola enbart varmvatten en stund, så märker du om det kommer luft.
Taxture: Ser ut som en värmeslinga för att höja temeraturen och driva fukten ur skåpen.....
jakobnm: [citat] Vet inte hur en securex ska se ut men den där som ser ut som en bricka eller mellanring på bilden i första länken finns inte hos mig. Kan det ändå vara securex?
Demmpa: Ja, bara att montera dit en ny förminskning, Tex (välj rätt dimension), https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Forminskningsset-12x10-VA-1215-1945153/5109166/artikel-detaljer.html
Demmpa: Ja det får plats, eventuellt så får det bli lite omdragning så att den hamnar tex under/över vattenmätaren.
Staffans2000: [citat] Hurra. Äntligen! En till med asbestnoja:love::cool::devilish:. Falang förnuft rekommenderar: -Måla isoleringen. Klart. Falang Googlarna rekommenderar: -Lägg ner så mycket pengar på analyser och saneringsfirmor för att jaga spöken, så att ni inte har råd att bo kvar och glöm inte att kräva den gamle ägaren på kostnaden pga dålt fel. Staffan
Jonas Persson: [citat] Hydrofor eller hydropress, oavsett så är bara ett tryckkärl som ska finnas i ditt system. Gamla hydroforer har ofta ett rör igenom, men det har ingen praktisk funktion, det går lika bra att ansluta den med ett rör. Det viktiga är att tryckkärlet och pressostaten sitter nära varandra. Normalt sitter de vid pumpen eller där vattnet kommer in i huset, men de kan lika gärna sitta
LantbrukarN: I det där genomskinliga plaströret under mätaren ska du kunna se vattennivån i tanken. När pumpen fyllt tanken klart ska du kunna se vattennivån vid ungefär 2/3 av tanken. Gör du det så har du rätt mängd luft i tanken i alla fall
tttomten: [citat] Efter lite mer letande och googlande hittade jag att Rinkaby rör har(y)
-MH-: Okej, metod 2 prövad! Mycket material kvar i röret i alla fall. [bild] Var ett stort hål, måste ha uppstått pga spänningskorrosion, eller? Ser ut att ha gått hål där rörmokaren har varit på med tången? [bild] Ja, det blev tätt so far i alla fall, inga droppar från innertaket än. Hornbach hade slut på okromade vinklar, fick ta en kromad. Hoppas ingen ser det. Lagt på lite papper
Crucifer: [citat] Hej igen, fick loss den med 5-56 spray efter lite verkanstid ca 1 timme.. och ja det var vänstervarv på pluggen :)
13th Marine: Kontakta Ikea, jag gjorde det för ca två år sedan, de skickade en ny kostnadsfritt.
My Saxin: [citat] https://www.amazon.se/Black-Decker-rörrengöringssats-för-högtrycksrengöringsmedel/dp/B07NPD3QP3/ref=asc_df_B07NPD3QP3/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476615537667&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=8534231418518754953&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062432&hvtargid=pla-657602348311&psc=1 amazon. Fungerar inte länken så sök på ” Black & Decker
Krilleman: Du har köpt en halvkoppling och inte en lös mutter. Men som vanligt i rörmokeriets värld så ska man försöka undvika att blanda olika tillverkare. Dessutom sitter det lekande muttrar med planpackning på din befintliga blandare och det är således inte säkert att det är en klämringsände där under och dina kopplingar ser rejält slaktade ut av en polygrip. :thumbdown: Som grädde på
Asphult: Här är svaret från Bra vatten, har även gjort en analys som kommer komma nästa vecka från eurofins. Har bifogat bild på offert, har någon erfarenheter från företaget? Känns priset rimligt för filterna?
kenneth5828: [citat] Har bara hänt 1 gång ännu, tanten slängde ner en tvättlapp, och då blev det tvärstopp. Toa papper i mängder är inga problem.
Hans Åke Lindquist: [citat] Hej och tack alla goda rådgivare. Jag monterade isär tryckkärlet men hittade ingen läcka på gummiblåsan. Ventilen, en vanlig bilventil, verkade tilltäppt av slam, som plötsligt släppte när jag körde på tryckluft. Pumpning med handpump går nu helt normalt. Gick knappt att pressa ned pumpkolven tidigare. Alltnog, jag pumpade upp ett hyggligt tryck i blåsan och nu fungerar
Amazonic: R32 passar iaf på hydroforen. Kan R25 tänkas passa i stålröret?
Rebecca.N: [citat] ahh, förstår nu vad du menar. Har funderat på just den delen hur tanken är att det ska göra både och. VVS och liknande är verkligen inte min grej, har dålig koll på hur det funkar :) Men tack för all hjälp, skönt att kunna reda ut det i förväg
Anonymiserad 263386: [citat] Jag beställde hem en slambil. 300 bar 60 graders vatten fixade allt i 30 minuter.
BORNER: Vi skall bygga ett växthus på tomten som kommer att ställas på en tegelmur. Vi skulle nu vilja ha en vattenutkastare på utsidan av växthuset, men även innanför och då montera dessa på tegelväggen. Vattnet kommer ned till växthuset via en PEM-slang i marken. Men hur får man till en sådan lösning på bästa sätt? Vilka modeller på tappventiler skall man välja? Och hur gör man