Var kan man köpa en avstängningsnyckel till servisventil billigt? Gjorde en egen med en nyckel i aluminium men den gick av. Dahl tar 1000kr för en avstängningsnyckel. Nån som har nån ide på hur man gör en egen? Var får jag tag på en hylsa som passar? Avstängningsnyckeln bör vara 150cm lång
Jag tillverkade en egen för länge sedan, som passar på de flesta servisventiler. Jag svetsade en gammal hylsa från en 1/2" hylsnyckelsats på ett rör. Svetsade också dit ett rör som vridhandtag så det blev som ett T.
Kostade inte många kronor, så chefen blev nog glad
Har dock råkat ut för någon enstaka ventil som har mindre fyrkant, men då skulle man kunna stoppa i en förminskningshylsa till 3/8" kanske. Har inte provat.
Kostade inte många kronor, så chefen blev nog glad
Har dock råkat ut för någon enstaka ventil som har mindre fyrkant, men då skulle man kunna stoppa i en förminskningshylsa till 3/8" kanske. Har inte provat.
Tack för tips fick tag på ett fyrkantsrör 11mm invändigt som jag tror ska passa antar att dom tog till djupet när dom grävde
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
är det din egen anläggning eller kommunalt?
En bekant till mig skulle stänga sin ventil på kommunal anläggning och den var väl inte stängd på en herrans massa år och lyckades krångla till det så det började läcka därnere. Det vart visst inte helt okomplicerat........
En bekant till mig skulle stänga sin ventil på kommunal anläggning och den var väl inte stängd på en herrans massa år och lyckades krångla till det så det började läcka därnere. Det vart visst inte helt okomplicerat........
Det är min egen har grävt upp den pga av läckage
Det då får jag gräva upp 50m pem slang om jag ska ändra på det
Köp en servisegarnityr (teleskopstång/avstängare) som är gjorda för att användas till servisventilerna
en sådan här https://www.ahlsell.se/10/va--mark/va-armatur/garnityr-och-betackningar/avk/4260431/ finns stänger till alla serviseventiler på marknaden.. Men du måste gräva upp så du kommer åt att montera stången på ventilen.
Alternativet är juh att göra ett långt T-handtag med rätt fyrkants mått i änden. Jag har själv tillverkat en sådan av ett blårör som jag svetsade på en konisk fyrkants profil (stången på ventilen var konisk så jag svetsade ihop några 3mm plåtbitar med rätt form)
en sådan här https://www.ahlsell.se/10/va--mark/va-armatur/garnityr-och-betackningar/avk/4260431/ finns stänger till alla serviseventiler på marknaden.. Men du måste gräva upp så du kommer åt att montera stången på ventilen.
Alternativet är juh att göra ett långt T-handtag med rätt fyrkants mått i änden. Jag har själv tillverkat en sådan av ett blårör som jag svetsade på en konisk fyrkants profil (stången på ventilen var konisk så jag svetsade ihop några 3mm plåtbitar med rätt form)
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Ja, själva ledningen och ventilen sitter nere på frostfritt djup. Men som bomm skrev, man har ju oftast ett s.k. servisgarnityr monterat på själva servisventilen, så att man kommer upp till nära marknivå.
Exempel:
Exempel:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
ja just ja, så långt tänkte jag inte..........
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
