J
JoKalle: Sitter kulventil dirrekt där vattnet kommer in, både i huset och i stallet. (dragit vattenrören i stallet nu, därför öppnades den ventilen för första gången och "problemet" uppdagades) Har nu plockat bort backventilen inne i kåken (satt monterad precis innan tryckvakten) och nu fungerar allt som det ska! Bra tryck både inne i kåken och ute i stallet. Bara hoppas allt nykopplat håller
4 svar · 1,5k läst
·
rockin_john
rockin_john: Inväntar återkoppling av en brunnborrare som skall se över situationen :)
53 svar · 8,0k läst
·
D
Daniel 109: Då blir det inte det problemet.
10 svar · 1,4k läst
·
M
Missionshuset Roslagen: [citat] Ok. Tack för svar. Kanske lutar åt att köra avsyrningsfilter då trots allt – även om det känns lite extremt att ha tre olika vattenfilter på ett fritidshus.
5 svar · 2,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det låter som en stensil. Din perforerade plåt fyller samma funktion.
2 svar · 1,1k läst
·
S0MMER
S0MMER: Maila Gustavsberg med bilder så kan dem säkert ta fram rätt del till dig. Inte så knepigt att byta själv.
1 svar · 2,3k läst
·
S0MMER
S0MMER: Byt insatsen, helt rätt!
1 svar · 997 läst
D
Daniel 109: Man kan få en rolig överraskning vid strömavbrott.
20 svar · 5,4k läst
·
KJD
KJD: Har en avsloppsstam mellan källare och entréplan som är förlagd insänkt "i" ett lättbetongskikt innanför grundmuren (som är att betrakta som någon form av isolering). Försöker tolka "Säker vatten"-kraven ang detta, och förstår det som att det är ok att ha avlopp (spillvatten rör?) förlagt där, men inte vanligt kranvatten eller värmerör. Tolkar jag det rätt då?
0 svar · 817 läst
imported_Benno
imported_Benno: Risken är att röret är som kex under golvet om det börjat bli 50-60 år. Det är även dags att byta där innan det börjar läcka. Gjutjärnsrören brukar växa inåt, dvs de blir allt trängre inuti. Samtidigt som rosten jobbar sig utåt. Går det lätt att få loss röret vid golvet så byt därifrån och uppåt.
8 svar · 10,1k läst
·
B
Bertram: Med lite plats hade det "bara varit att...". Men det gick till slut med lite grymtande och skärsår på underarmarna från flisiga reglar. Slut på monologen. Bertrams svar var bäst!
2 svar · 3,4k läst
·
V
Vange80: Hej! Vårt fritidshus står på plintgrund på berg. Det togs inte hänsyn till vatten när det byggdes så i dagsläget är det väldigt svårt att dra tappvattenledningar snyggt mellan badrum (där inkommande vatten finns) och kök. Jag har därför tänkt att jag vill dra vattenrör under huset för kallt och varmt vatten men vill kunna ha det hyfsat frostsäkert med elkabel. Någon som har
0 svar · 1,8k läst
L
lillePer: Kranen skall inte användas.
1 svar · 1,0k läst
·
Hundbirger
Hundbirger: Jag ska bygga ett attefallshus och funderar på var jag ska dra in vattnet. Avloppet kommer att komma upp genom golvet precis där toaletten kommer att stå. Från det uppsticket grenas det sedan ut till dusch, handfat och köksdel. När det gäller vattenledningen, är det att föredra att göra uppsticket genom golvet precis nedanför varmvattenberedarens placering? Det kommer alltså bli två
0 svar · 1,0k läst
R
rawlaw: Hej, ny här! Jag har ett fritidshus med åretruntstandard. Jag har vatten på tomten, och som är indraget i huset, men har inte varit anslutet till avlopp tidigare men är nu på G. Tomten sluttar 1- 1,5 m på de ca 20 m mellan huset och anslutningspunkt så jag antar jag behöver en pumpstation. Jag har ingen som helst förkunskap i ämnet och undrar vad för pump jag ska ha samt vad kostnaden
0 svar · 1,5k läst
E
eal: PEM är säkert lämpligt. PRK funkar förmodligen som koppling, men jag hade kört med Buelco till en permanent installation. /Andreas
1 svar · 1,7k läst
A
Andersson86: [citat] Precis, det har vi kollat och 10 cm går nog men mer blir svårt, man vill ju ha lite marginal.. Men att göra lite mer fall på sista halvan kan ju vara en idé faktiskt.. tack!
2 svar · 922 läst
H
hempularen: Men kolla rördiametern noga. Det som idag är 15mm rör var förr 16mm. Det var ngn. gång på 70 talet man bytte. Det finns kopplingar med 16mm klämringskoppling åt ena hållet, och 15 åt andra hållet.
5 svar · 1,7k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Den där modellen kallas badkarsblandare https://www.golvpoolen.se/badrum/blandare/badkarsblandare/badkarsblandare-fm-mattsson-9000e-40-cc/p-960645?gclid=CjwKCAjwjbCDBhAwEiwAiudBy62s1yDLzQ-pOZmSe8nUvAGhD0ElJbsN9Yz4_Kn6l3gIIZrmUcnHZRoCyvQQAvD_BwE Gissar att du vill ha med termostat?
1 svar · 1,0k läst
·
T
tergo: om jag minns rätt så hade de från 80-talet utvändigt fäst 2 st skruvar som satt i mitten en uppe och en nere i linje medan de nyare har 2 skruvar som sitter ute i hörnen diagonalt
19 svar · 3,1k läst
·
T
tompaah7503: Tack för feedback. Det är inte så blodigt så det stör faktiskt. Pumpen är monterad på gummikuddar men det kanske inte riktigt syns på bilden. Bifogar en förstoring. Konsollerna är fastbultade i betongväggen, därefter sitter där gummimellanlägg till nästa skenor som sedan pumpen sitter fast i. Men jag kan se om jag kan skjuta lite på pumpen åt vänster så slangarna får lite mer
4 svar · 1,6k läst
·
J
J Vos: [citat] Fick nyss svar från LK att den kan röra på sig pga att konsolen är flexibel och tätas med o-ringar. Jag fick alltså inte något svar egentligen :(
2 svar · 1,1k läst
·
Y
yehor: Bor i en gammal lägenhet och när jag eller grannen använder sin diskmaskin eller tvättmaskin så hör man ett kort dunkande när vattnet slås och av på. När jag sedan försöker använda vattenkranen i köket så står den och droppa i 1-2 minuter innan det börjar rinna på. Hänger dessa två problem ihop? Läste något om "water hammer arrestor", kan det vara lösningen på mitt problem?
0 svar · 753 läst
H
Hallerudsbo: Nej jag har nog aldrig känt mögel lukt när man rensar vatten lås. För att urskilja mögel av skitlukten från 16000 personer som bor i min kommun klarar inte jag av. Så mögel lukt är minsta problemet då. Sen man vill nog inte veta allt som är i rören.
10 svar · 4,4k läst
K
kennyr: Tappar ca 6C från framledning till retur. Rören går ca 30m i krypgrunden, ska man isolera rören mer eller räcker den som är?
5 svar · 1,8k läst
·
A
AndersS: Och hålet ska borras i ca 45 graders vinkel så det sprutar nedåt i borrhålet. Ska sitta en backventil, vår sitter överst i borrhålet och under är hålet borrat.
7 svar · 8,1k läst
C
charl_6: [citat] Sant, därför som jag inte riktigt förstod påståendet från rörmockaren.
5 svar · 1,8k läst
J
jonaserik: Är det en liggande stor tank ( förrådsberedare ) och du eldar med ved då, den säkerhetsventilen skulle inte jag röra. utan byta den direkt. risken finns att den inte tätar sedan med dom gamla rören som det troligtvis finns en massa goja i.
1 svar · 607 läst
·
S
Stork10: Hej, någon som vet hur man tömmer en varmvattenberedare Nibe Selt -69? [bild] [bild]
0 svar · 897 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.