1 715 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Dränneringsbrunn innan Dagvattenkassett?
Hej Håller på att planera att gräva ner och leda vår takavvattning till dagvatten kassetter på vår tomt, tanken var att gräva ner kassetterna på två olika ställen på vår större grus gård , praxis är ju att ha en dränneringsbrunn innan kassetter för att filtrera bort det sista skiten som har gått förbi lövsilen på stuprören (samtidigt är väl tanken att brunnen också är en vattenreservoar för systemet?),dock så är jag inte speciellt sugen på att ha en stor ful brunn sticka upp på två ställen på gårdsplanen så har nån nåt tips på andra lösningar och då mest på att filtrera bort det sista skiten som man inte vill ha i kassetterna?
Mvh Robban
Mvh Robban
Sticka upp? En brunn brukar man gräva ned och sätta en betäckning på, det som vanliga människor kallar för lock. Jag har ett tätt lock på min dränbrunn som jag sänkt ned betäckningen så den ligger 5cm under gårdssinglet. Tar 5-10s att skrapa fram då jag inte ville ha den synlig för jämnan.
Tack för tipset, då funkar det ju att ta med en dränbrunn i systemet när man kan dölja den,M Markarbetaren skrev:
Klicka här för att svara