Byggahus.se
Har ett gammalt fritidshus där jag för första gången ska fylla upp varmvattenberedaren som varit avstängd. Avstängningsventilen är öppen och jag har öppnat en varmvattenkran där vattnet nu rinner jämnt och fint, alltså ingen luft. Men inget vatten verkar komma in i beredaren. Är helt novis på detta, men tycker jag följer instruktionerna.

Säkerhetsventilen är ansluten till en slang. När jag öppnar ventilen rinner det fullt av vatten ur slangen, så det kommer ju uppenbarligen vatten in i rören, men inte in i beredaren.

Första frågan: gör jag något fel eller har det blivit fel på varmvattenberedaren?

Andra frågan: behöver jag låta säkerhetsventilen vara öppen fast vattnet rinner ur slangen? Finns det risk att trycket blir för högt annars och vad händer isf?

Hittar ingen balofix på mittenröret som leder vatten in i beredaren.

Håller tummarna för snabb hjälp!

• Varmvattenberedare med öppen säkerhetsventil och slang, avstängningsventiler, i ett gammalt fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1 .Har huset varit kallställt och beredaren verkligen tömd?
2. Säkerhetsventilen behöver ej stå öppen. Den öppnar själv om trycket av någon anledning blir för högt.
3. Vad får dig att tro att inget vatten kommer in i beredaren?

B Bjober skrev:
1 .Har huset varit kallställt och beredaren verkligen tömd?
2. Säkerhetsventilen behöver ej stå öppen. Den öppnar själv om trycket av någon anledning blir för högt.
3. Vad får dig att tro att inget vatten kommer in i beredaren?
Tack för svar!
1. Huset har stått oanvänt och vattnet varit avstängt sedan hösten 2019. Vid varje ”årsstängning” har beredaren tömts.
2. Tack, det var iaf lugnande!
3. Det är helt tyst. Det brukar låta ganska mycket när vattnet går in.

Om det kommer vatten ur varmvattenkranen så är det som det ska.
Om det inte blir varmt så sitter det en strömbrytare till höger på väggen, den verka vara avslagen.
Att tömma en varmvattenberedare är inte så enkelt då utloppet för varmvatten sitter allra högst upp (sitter ett långt rör dit upp) men det finns en ventil i blandningsventilen där man kan tömma.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Om det kommer vatten ur varmvattenkranen så är det som det ska.
Om det inte blir varmt så sitter det en strömbrytare till höger på väggen, den verka vara avslagen.
Att tömma en varmvattenberedare är inte så enkelt då utloppet för varmvatten sitter allra högst upp (sitter ett långt rör dit upp) men det finns en ventil i blandningsventilen där man kan tömma.

Protte
Tack! Ja, strömbrytaren är avslagen, tänkte att beredaren ska fyllas upp innan den sätts på. Men du menar att den måste vara fylld redan iom att vattnet rinner ”normalt” från varmvattenkranen? Jag var själv inte med när den tömdes sist, så jag kan inte svära på att det har gjorts. Kan förstås vara så att det missades.

Men om det då har stått vatten i varmvattenberedaren i 1,5 år, behöver jag tömma den eller göra nåt nu innan jag testar sätta på strömbrytaren?

Savstrommalm Savstrommalm skrev:
Tack för svar!
1. Huset har stått oanvänt och vattnet varit avstängt sedan hösten 2019. Vid varje ”årsstängning” har beredaren tömts.
2. Tack, det var iaf lugnande!
3. Det är helt tyst. Det brukar låta ganska mycket när vattnet går in.
Varmvattnet kommer från toppen av beredaren genom ett rör som går ner i beredaren och ner på vänster sida till blandningsventilen, med vredet på vänster sida. Avstängningsventilen för kallvatten, vredet i mitten antar jag du öppnat.
Det kan vara så att blandningsventilen kärvar så den inte ger rätt blandning varmt/kallt vatten, men den kan inte hindra kallt vatten att komma från avstängningsventilen till högra röret in i beredaren.
Så kommer det vatten med normalt flöde ur varmvattenkranen så är beredaren full med vatten.

Men om det då har stått vatten i varmvattenberedaren i 1,5 år, behöver jag tömma den eller göra nåt nu innan jag testar sätta på strömbrytaren?
Nej det är bara att slå på. Eventuellt "gammvatten" funkar lika bra som nytt ur beredarens perspektiv. Vill du få bort det är det bara att spola fullt "varmvatten" (ja kallt just nu) en kvart eller så.

Välkommen hit!

• Gilla
Ari häkkinen
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Varmvattnet kommer från toppen av beredaren genom ett rör som går ner i beredaren och ner på vänster sida till blandningsventilen, med vredet på vänster sida. Avstängningsventilen för kallvatten, vredet i mitten antar jag du öppnat.
Det kan vara så att blandningsventilen kärvar så den inte ger rätt blandning varmt/kallt vatten, men den kan inte hindra kallt vatten att komma från avstängningsventilen till högra röret in i beredaren.
Så kommer det vatten med normalt flöde ur varmvattenkranen så är beredaren full med vatten.
B Bjober skrev:
Både du och Prototypen skriver att varmvattnet kommer från toppen. Det finns inget mer rör in i beredaren än de som syns på bilden. Men ni menar kanske inuti? Avstängningsventilen är öppen.

Strömbrytaren är avstängd, så något varmt vatten har jag inte förväntat mig än. Men om jag slår på den och varmvattenberedaren är tom, riskerar beredaren att skadas/överhettas då?

(Utifrån vad ni skriver låter det ju som att den inte kan vara tom, men enligt min mor som gjort detta alla andra gånger har den iaf med säkerhet tömts).

Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är bara att slå på. Eventuellt "gammvatten" funkar lika bra som nytt ur beredarens perspektiv. Vill du få bort det är det bara att spola fullt "varmvatten" (ja kallt just nu) en kvart eller så.

Välkommen hit!
Tack! Om det trots allt är så att den är tom, riskerar den att skadas/överhettas på något vis då om jag slår på strömbrytaren?

A
Vad hände när du slog på vattnet till beredaren,kom det luft ur vv kranen länge då?

Men om jag slår på den och varmvattenberedaren är tom, riskerar beredaren att skadas/överhettas då?
Det bör finnas någon form av återställbart överhettningsskydd som förhindrar att den skadas tycker jag. Vet dock inte hur det ser ut på din modell. Kan exempelvis vara en liten "plastknapp" som man får trycka in för att återställa om det löst ut.

Handyman 1 skrev:
Vad hände när du slog på vattnet till beredaren,kom det luft ur vv kranen länge då?
Nej, det spottade ur lite luft men började rinna vanligt nästan på en gång.

Alfredo Alfredo skrev:
Det bör finnas någon form av återställbart överhettningsskydd som förhindrar att den skadas tycker jag. Vet dock inte hur det ser ut på din modell. Kan exempelvis vara en liten "plastknapp" som man får trycka in för att återställa om det löst ut.
Jo, såhär står det i bruksanvisningen (se bild). Då borde det vara säkert att testa?

• En bruksanvisningssida som visar en bild på insidan av en varmvattenberedare med betecknade komponenter A och B.
    Skapa konto
Och en följdfråga: nedtill ser rören ut såhär. Det vänstra är där varmvattnet går ut, det högra där kallvattnet går in. Balofixerna här sitter ju liksom vid rörens utlopp, vilka är stängda med ”muttrar”/lock. Spelar det någon roll om balofixerna är öppna eller stängda? (Jag stängde dem nyss, men de har varit öppna när jag försökt fylla beredaren).

• Värmesystem med kopparledningar och balofixventiler, en med blått handtag för kallvatten.
    Skapa konto
A
Nä!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.