Hej, jag vill koppla min blandare med 3/8 koppling (anslutningsslang) till Vatette badrumsfördelare, så behöver en övergång från invändig 15 till utvändig 3/8 (10?), Och vatette tillåter ju bara att vatette delar kopplas på deras badrumsfördelare, men jag kan för mitt liv inte hitta någon sådan del, gärna förkromad, och kan ju inte tänka mig att det inte ska gå att koppla blandaren så?

S0MMER S0MMER skrev:
Inte för att vara sån men är du hundra på att det är 1/2 gänga på fördelaren? Dom flesta jag kan hitta har 3/8.
Den som är 3/8 är typ under, och proppad från fabrik, som denna bild visar, men visst, nu när jag tänker på det kanske jag kan använda det hålet istället, för en sån där del kan jag ju åtminstone hitta!

• Monteringsanvisning för kopplingsstycke med markerad G3/8 propp och rördelar för vatteninstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tog bort mitt inlägg för att jag insåg detta. Men bilden du la upp verkar ju ha lösningen?

S0MMER S0MMER skrev:
Jag tog bort mitt inlägg för att jag insåg detta. Men bilden du la upp verkar ju ha lösningen?
Ja, för jag hittade den bilden nu:crysmile:

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Pontus95 Pontus95 skrev:
Ja, för jag hittade den bilden nu:crysmile:
Haha, du löste det själv med andra ord. :rofl:
Hoppas det funkar!

Om du hellre vill använda den Dy15-anslutning som finns på fördelaren (som annars måste pluggas) så kan du montera en rörnippel med RSK 1987817. Den är kromad och är godkänd att montera på fördelarens gänga, du får täta med gängtejp eller lin.

Jag tror TS syftar till denna lilla finstilta text som vatette har i sina kataloger.

• Bild på en textlista över typer av rör godkända för användning med System Vatette, pekfinger pekar på texten.
  • Gilla
Pontus95
  • Laddar…
Helt riktigt. Men jag är 99% säker på att det är godkänt att kombinera olika tillverkare när det sker med rörgängor och gängtätning.

G Gabbe1 skrev:
Helt riktigt. Men jag är 99% säker på att det är godkänt att kombinera olika tillverkare när det sker med rörgängor och gängtätning.
Det vore ju bra isåfall!
Men en annan fråga då, är en klämringskoppling detsamma som en skruvdel om man bara skruvar av klämringsmuttern? Och isåfall kan använda nån annan typ av gängad del på den skruvdelen, eller tänker jag fel då?

Nu är ju inte jag ett proffs på området som tex @Krilleman så ta mitt svar med en liten nypa salt.

Men ja, för klämringskopplingar i storleken 10, 12 och 15 så använder (alla ?) tillverkarna standard rörgänga på kopplingarna/muttrarna.
Alltså går det i dessa fall att koppla på andra rördelar genom rörgänga och gängtätning mot klämringskopplingens gänga.

Jag har tidigare sett på forumet att Krilleman bekräftat att just denna metod kan användas och är godkänt för att tex ansluta Uponor 15x2,5 Pex mot LK fördelare (LK saknar kopplingar för PEX 15). Kopplingen sker då med hjälp av valfri koppling avsedd för PEX 15 som monteras på LK-fördelarens utvändiga gänga.

Observera dock att klämringskopplingar inte har planända, man kan alltså inte bara skruva av en mutter och ersätta med en halvkoppling eller annan typ av koppling som ska täta mot planända. Detta trots att själva gängan är densamma.

Johhhan
Man kan också använda en planadapter, som gör dy15-anslutningen till en G1/2-planände för tätning mot packning. Vid tätning med packning behöver anslutande del inte vara Vatette.

• Gilla
Pontus95 och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Om du hellre vill använda den Dy15-anslutning som finns på fördelaren (som annars måste pluggas) så kan du montera en rörnippel med RSK 1987817. Den är kromad och är godkänd att montera på fördelarens gänga, du får täta med gängtejp eller lin.
Eller en 1946990 kanske?

MathiasS MathiasS skrev:
Eller en 1946990 kanske?
Nja, som jag tolkade TS så är det en G3/8 lekande mutter och planpackning som ska anslutas (vanligt förekommande på tex Ikeas blandare).

Om delen du länkar till skulle fungera så kan man ju istället sätta en förminskningsklämring i befintlig Dy15 och slippa ytterligare delar.

• Gilla
Pontus95
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Nja, som jag tolkade TS så är det en G3/8 lekande mutter och planpackning som ska anslutas (vanligt förekommande på tex Ikeas blandare).

Om delen du länkar till skulle fungera så kan man ju istället sätta en förminskningsklämring i befintlig Dy15 och slippa ytterligare delar.
aha, sorry, jag trodde det var rör. Fel av mig.

Johhhan
På dy15-anslutningen tror jag också man kan använda Vatettes dubbelmutter för dy15 och på den en klämringskopplings-skruvdel 15mm x 10mm, eftersom 10mm-ändarna på Vatettes klämringskopplingar är försedda med planände och funkar bra för en 3/8-plankoppling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.