Hej, jag vill koppla min blandare med 3/8 koppling (anslutningsslang) till Vatette badrumsfördelare, så behöver en övergång från invändig 15 till utvändig 3/8 (10?), Och vatette tillåter ju bara att vatette delar kopplas på deras badrumsfördelare, men jag kan för mitt liv inte hitta någon sådan del, gärna förkromad, och kan ju inte tänka mig att det inte ska gå att koppla blandaren så?
Den som är 3/8 är typ under, och proppad från fabrik, som denna bild visar, men visst, nu när jag tänker på det kanske jag kan använda det hålet istället, för en sån där del kan jag ju åtminstone hitta!S0MMER skrev:
Om du hellre vill använda den Dy15-anslutning som finns på fördelaren (som annars måste pluggas) så kan du montera en rörnippel med RSK 1987817. Den är kromad och är godkänd att montera på fördelarens gänga, du får täta med gängtejp eller lin.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Det vore ju bra isåfall!G Gabbe1 skrev:
Men en annan fråga då, är en klämringskoppling detsamma som en skruvdel om man bara skruvar av klämringsmuttern? Och isåfall kan använda nån annan typ av gängad del på den skruvdelen, eller tänker jag fel då?
Nu är ju inte jag ett proffs på området som tex @Krilleman så ta mitt svar med en liten nypa salt.
Men ja, för klämringskopplingar i storleken 10, 12 och 15 så använder (alla ?) tillverkarna standard rörgänga på kopplingarna/muttrarna.
Alltså går det i dessa fall att koppla på andra rördelar genom rörgänga och gängtätning mot klämringskopplingens gänga.
Jag har tidigare sett på forumet att Krilleman bekräftat att just denna metod kan användas och är godkänt för att tex ansluta Uponor 15x2,5 Pex mot LK fördelare (LK saknar kopplingar för PEX 15). Kopplingen sker då med hjälp av valfri koppling avsedd för PEX 15 som monteras på LK-fördelarens utvändiga gänga.
Observera dock att klämringskopplingar inte har planända, man kan alltså inte bara skruva av en mutter och ersätta med en halvkoppling eller annan typ av koppling som ska täta mot planända. Detta trots att själva gängan är densamma.
Men ja, för klämringskopplingar i storleken 10, 12 och 15 så använder (alla ?) tillverkarna standard rörgänga på kopplingarna/muttrarna.
Alltså går det i dessa fall att koppla på andra rördelar genom rörgänga och gängtätning mot klämringskopplingens gänga.
Jag har tidigare sett på forumet att Krilleman bekräftat att just denna metod kan användas och är godkänt för att tex ansluta Uponor 15x2,5 Pex mot LK fördelare (LK saknar kopplingar för PEX 15). Kopplingen sker då med hjälp av valfri koppling avsedd för PEX 15 som monteras på LK-fördelarens utvändiga gänga.
Observera dock att klämringskopplingar inte har planända, man kan alltså inte bara skruva av en mutter och ersätta med en halvkoppling eller annan typ av koppling som ska täta mot planända. Detta trots att själva gängan är densamma.
Man kan också använda en planadapter, som gör dy15-anslutningen till en G1/2-planände för tätning mot packning. Vid tätning med packning behöver anslutande del inte vara Vatette.
Nja, som jag tolkade TS så är det en G3/8 lekande mutter och planpackning som ska anslutas (vanligt förekommande på tex Ikeas blandare).MathiasS skrev:
Om delen du länkar till skulle fungera så kan man ju istället sätta en förminskningsklämring i befintlig Dy15 och slippa ytterligare delar.
aha, sorry, jag trodde det var rör. Fel av mig.G Gabbe1 skrev:
På dy15-anslutningen tror jag också man kan använda Vatettes dubbelmutter för dy15 och på den en klämringskopplings-skruvdel 15mm x 10mm, eftersom 10mm-ändarna på Vatettes klämringskopplingar är försedda med planände och funkar bra för en 3/8-plankoppling.