Johhhan Johhhan skrev:
På dy15-anslutningen tror jag också man kan använda Vatettes dubbelmutter för dy15 och på den en klämringskopplings-skruvdel 15mm x 10mm, eftersom 10mm-ändarna på Vatettes klämringskopplingar är försedda med planände och funkar bra för en 3/8-plankoppling.
Det får nog bli denna lösning, men vet du om de har med vinkel? Tänkte sätta fördelaren stående för jag tror det är snällare mot mattläggaren. Det blir dock något tajt i kommoden så en vinkel hade varit bättre då, kollar på vatettes klämringskopplingar med vinkel men på dem står ju enbart siffran för rören, alltså 10 12 15, tex, motsvarar det även gängan? Att det är en 15x10 jag ska ha, samt dubbelmutter då

Johhhan
De har en vinklad dy15 x G3/8utv.

Gängbeteckningarna kan vara lite förvirrande. De har sitt ursprung i innerdiametrarna för de rör som en gång i tiden brukade ha respektive gängstorlek, och siffrorna hänger inte direkt ihop med något mått idag. T.ex. har G3/8-gängor, även kallade R10, diametrar på ca 17mm utvändigt och ca 15mm invändigt.

Johhhan Johhhan skrev:
De har en vinklad dy15 x G3/8utv.

Gängbeteckningarna kan vara lite förvirrande. De har sitt ursprung i innerdiametrarna för de rör som en gång i tiden brukade ha respektive gängstorlek, och siffrorna hänger inte direkt ihop med något mått idag. T.ex. har G3/8-gängor, även kallade R10, diametrar på ca 17mm utvändigt och ca 15mm invändigt.
Haha jo nog är det något förvirrande allt. Tusen tack! Och dubbelmuttern behöver väl ej tätas? Står inget om det i monteringsanvisning iallafall!

Johhhan
Det stämmer, ingen ytterligare tätning, det är bara att följa monteringsanvisningarna.(y)

• Gilla
Pontus95
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.