Vill man snabba på kommunens inventering så får man göra en anmälan. Annars kan det ta många år.
 
Claes Sörmland
Det rådet ett missförstånd i tråden. Det finns inget lagkrav på att man måste anlägga ett enskilt avlopp på sin fastighet. Det är frivilligt. Vill man som grannarna gör leva i säck och aska så får man det så länge det inte orsakar olägenhet för människor och miljlö. Och de ska vara rejäl och påtaglig olägenhet för att kommunen ska kunna agera. Tänk stank, exponerad avföring och råttor på fastigheten.

Torrdass istället för WC är en fungerande laglig lösning. Vissa kommuner (de flesta?) ställer krav på anmälan när man inrättar ett nytt torrdass men har man ett gammalt i drift så finns inget krav. Kommunen kan ställa krav på hur latrinen hanteras. Kommunen kan inte kräva att de besynnerliga grannarna installerar WC, det är upp till dem.

Nästa grej är BDT-vattnet. Det finns inget tillståndskrav för att släppa ut BDT-vatten men man ska rena det. Troligen är grannarnas BDT-avlopp från köket lagligt som sådant men de orde som verksamhetsutövare se till att vattnet renas något, särskilt som det rör sig om ett direktutsläpp i vatten. Här kommer troligen kommunen förbjuda detta utsläpp vid en tillsyn. Men om utsläppet bedöms som så litet att det inte riskerar att skada människor och miljö så kan kommunen ge det gamla paret respit ett antal år (tills de flyttar till hemmet i praktiken). Det är en gråzon.

Tvättmaskinen har inget avlopp i lagens mening så den kommer inte att omfattas av någon avloppsinspektion. Det vore bättre om de släppte ut tvättvattnet på gräsmattan än genom en dagvattenbrunn. Då hade (sommar-höst) tvättvattnet renats mycket tillfredsställande och inte belastat recipienten för dagvattnet.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om vi lämnar allt det spekulativa skvallret om dessa ärke-WT-grannar därhän så händer följande:
1: Kommunens inspektör gör tillsynsbesök.
2: Fastighetsägaren får en viss tidsperiod på sig att åtgärda avloppet, vanligen ett antal år.
3: Om inte avloppet är åtgärdat när tidsperioden gått ut lämnar kommunen ett förbud om utsläppande av orenat avloppsvatten. Förbudet är ofta förenat med vite.
4: Om avloppet fortfarande inte är åtgärdad kommer det mera vite efter en tid.
5: Betalas inte vitet lämnas fordran till Kronofogden som kommer att driva in pengarna med tvång. I första hand genom utmätning av fastighetsägarens lön/pension/ersättning. Det är (tyvärr för nyfikna grannar som vill gå på visningen och gotta sig åt eländet) inte vanligtvis exekutiv försäljning av den skuldsattes hus som är överst på Kronofogdens agenda.
2.. Va bra då har de kanske hunnit flytta innan det blir aktuellt och slipper vitet.
5. Har inte tänkt resa dit och kolla. ( grannar till sommarstugan vi lånar.)
 
useless useless skrev:
Vill man snabba på kommunens inventering så får man göra en anmälan. Annars kan det ta många år.
Grannarna har inte tänkt anmäla. Dom är mest frustrerade av att kommunen klagar på deras sommarstuga (när grannarna har det på detta vis).
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det rådet ett missförstånd i tråden. Det finns inget lagkrav på att man måste anlägga ett enskilt avlopp på sin fastighet. Det är frivilligt. Vill man som grannarna gör leva i säck och aska så får man det så länge det inte orsakar olägenhet för människor och miljlö. Och de ska vara rejäl och påtaglig olägenhet för att kommunen ska kunna agera. Tänk stank, exponerad avföring och råttor på fastigheten.

Torrdass istället för WC är en fungerande laglig lösning. Vissa kommuner (de flesta?) ställer krav på anmälan när man inrättar ett nytt torrdass men har man ett gammalt i drift så finns inget krav. Kommunen kan ställa krav på hur latrinen hanteras. Kommunen kan inte kräva att de besynnerliga grannarna installerar WC, det är upp till dem.

Nästa grej är BDT-vattnet. Det finns inget tillståndskrav för att släppa ut BDT-vatten men man ska rena det. Troligen är grannarnas BDT-avlopp från köket lagligt som sådant men de orde som verksamhetsutövare se till att vattnet renas något, särskilt som det rör sig om ett direktutsläpp i vatten. Här kommer troligen kommunen förbjuda detta utsläpp vid en tillsyn. Men om utsläppet bedöms som så litet att det inte riskerar att skada människor och miljö så kan kommunen ge det gamla paret respit ett antal år (tills de flyttar till hemmet i praktiken). Det är en gråzon.

Tvättmaskinen har inget avlopp i lagens mening så den kommer inte att omfattas av någon avloppsinspektion. Det vore bättre om de släppte ut tvättvattnet på gräsmattan än genom en dagvattenbrunn. Då hade (sommar-höst) tvättvattnet renats mycket tillfredsställande och inte belastat recipienten för dagvattnet.
Tack för utmärkt svar. (y)Det var verkligen upplysande. :D
Det ställer det gamla paret i en annan dager. Hoppas de klarar sig så länge de bor kvar.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.