45 832 läst ·
34 svar
46k läst
34 svar
Byte av säkerhetsventil, varmvattenberedare
Hej, tack för tips! Jag gjorde som du beskrev ovan, inga problem.Claes Sörmland skrev:
Det är lätt att byta. Jag gjorde det för första gången i våras och det var verkligen inte svårt (Nibe 1983).
Steg:
1. Stäng av inkommande vatten (och el till beredaren).
2. Sänk trycket på vattnet i huset genom att öppna och sedan stänga kall- och varmvattenkranar.
3. Skruva ur den gamla säkerhetsventilen (jag använde polygrip - den satt hårt. Jag sprejade 5-56 på gängan någon dag innan jag lossade den. Jag fick också lossa det rör ledde från säkerhetsventilen till avloppet.)
4. Skruva omedelbart in den nya säkerhetsventilen innan för mycket vatten rinner ut (ventilen är självtätande).
5. Slå på vatten och och el igen.
Det enda svåra var att våga ta i så att den gamla säkerhetsventilen lossnade.
Efter att ha stängt av tillförseln av kallvatten till beredaren öppnade jag en blandare i varmläget. Det slutade rinna varmvatten på några sekunder. Att öppna blandaren i kalläge är ingen mening, där är det ju fullt tryck fortfarande.
Det gick hyfsat lätt att skruva bort den gamla ventilen, installationen är bara fem år gammal. Det kom max en deciliter vatten! Och jag som hade förberett mig genom att ta av byxor och strumpor!
Nu återstår bara att se om den nya ventilen läcker mindre än den gamla.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden