plåtrickard plåtrickard skrev:
Det borde vara 87mm (standard lindab) planja har 90mm
är renstratt standard dimension? Hittar bara 115 mm
 
C
martin7805 martin7805 skrev:
vill få det i en behållare där jag tar upp det
Nu har vi förvisso väldigt mycket träd runt huset, men enligt min åsikt är dessa koppar värdelösa. När det inte regnat på ett tag kommer det mycket bös på en gång och kopparna blir fulla på nolltid. Vilket innebär att man måste ut i regnet och rensa och gör man inte det börjar det snabbt packa upp i röret. Som ett minimum bör man ha ett påskjutsrör så att man lätt kan rensa även nedre delen av röret.
 
Så här ser min lösning ut. Ett påskjutsrör (kapat så att det blev rakt) ihopsatt med ett sockelknä (kapat så att det blev snett för bättre passform i renstratten). Skarven ordenligt tätad på insidan eftersom det grövre påskjutsröret hamnade över det klenare sockelknäet och vatten annars rinner ut i där. Dessa sammansatta komponenter kan skjutas upp längs stuprören för att rensa tratten. Vattnet forsar rakt ner genom renstratten utan särskilt mycket stänk.
 
  • Anpassat stuprör med påskjutsrör och snett sockelknä intill en byggnad, tätad för att undvika läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modifierat stuprör med påskjutsrör och snett sockelknä på grön gräsmatta, anpassat för att passa i en renstratt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
martin7805 martin7805 skrev:
är renstratt standard dimension? Hittar bara 115 mm
Det finns muffar till renstrattarna som gör att de kan anslutas till andra dimensioner
 
martin7805 martin7805 skrev:
är renstratt standard dimension? Hittar bara 115 mm
Ja dom finns bara i en storlek, men det är små flärpar som böjer sig, så det ska passa i 110 rör
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja dom finns bara i en storlek, men det är små flärpar som böjer sig, så det ska passa i 110 rör
Min renstratt är för lite för själva dagvattenröret. Jag hittande ingen större storlek på tratten hur göra jag. Har mätt dagvattenröret men det glappar rejält mot rens En renstratt som inte passar rätt på ett för stort dagvattenrör, vilket skapar glapp. tratten
 
martin7805 martin7805 skrev:
Min renstratt är för lite för själva dagvattenröret. Jag hittande ingen större storlek på tratten hur göra jag. Har mätt dagvattenröret men det glappar rejält mot rens[bild] tratten
Glapp mellan grå renstratt och orangerött dagvattenrör på grusunderlag.
Här kommer bilden igen. Som sagt det glappar rejält mellan renstratten och dagvattenröret. Vad göra?
 
martin7805 martin7805 skrev:
[bild]
Här kommer bilden igen. Som sagt det glappar rejält mellan renstratten och dagvattenröret. Vad göra?
Ingen ?
 
Det ser ut som en slang i backen?
Lövsilen passar utan problem i 110rör
 
Svart plast övergångstos för VVS-installationer mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.