Nyköpt sommarstuga med eget dagvattensystem som är underdimensionerat vilket lett till återkommande översvämningar på bakgården. Nu har jag precis grävt ner ny stor stenkista till ”huvudsystemet” och kopplat ifrån garagets stupränna till egen stenkista. Jag vill avlasta huvudsystemet ännu mer och kan koppla bort ytterligare ett stuprör från huvudsystemet och leda ut till sandig del av trädgården. Men då jag ändå funderat på att sätta ett par pallkragar med kryddväxter o.likn så skulle jag vilja utnyttja delar av dagvattnet till bevattning. Går detta att göra utan
alltför mycket krångel?
Jag vill helst inte gräva mer utan utgår gärna från en regntunna som står högre än planerad placering av pallkragarna. Den blöta delen av året är vi inte i huset så det krävs att det är självunderhållande. Det är inget krav att all bevattning av pallkragarna sköts via det här system utan tanken är alltså främst att helt enkelt utnyttja vattnet istället för att det bara ska rinna bort.
Tomten är naturtomt med gräs som behövs klippas 2-3ggr/år. Jag har inget intresse av att det ska växa mer än så så systemet behövs inte dimensioneras för gräsmattebevattning
Tips och synpunkter mottages med tacksamhet