richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Hej!
Vi har fått större delen av källaren utdömd, men vi är knappast ensamma om detta efter skyfallet som härjade stan.
Då vi idag enbart har dusch i källaren, så behöver vi en tillfällig dusch då vi i alla fall ska försöka påbörja rivningen så fort som möjligt så allt kan torka ut.
Vi har idag en duschkabin i källaren som vi tänkte flytta upp till toaletten på entréplan, tyvärr saknas avlopp, så jag funderar på en BDT-pump och pumpa till avloppet under handfatet;
https://www.saniflo.se/anlaegg-ett-badrum/94-sanishower-plus.html
Vattnet går ju att lösa med kopparrör, men om man kan ordna det med flexibla anslutningsslangar så känns ju det snabbare. Men hittar bara 2m, vilket är för tight. Dessa borde gå skarva med två planadaptrar och; en; https://www.rinkabyror.se/artikel/va-rak-skruvdel-r15/
Jag har kulventiler vid handfatet, så där sätter jag bara två t-rör tänkte jag.
Tänker jag galet gällande anslutningsslangar, BDT-pump? Toaletten på entréplan var tänkt att vara näst-nästa etapp i renoveringen och omvandlas till badrum, men den planen är nu reviderad...
Vi har fått större delen av källaren utdömd, men vi är knappast ensamma om detta efter skyfallet som härjade stan.
Då vi idag enbart har dusch i källaren, så behöver vi en tillfällig dusch då vi i alla fall ska försöka påbörja rivningen så fort som möjligt så allt kan torka ut.
Vi har idag en duschkabin i källaren som vi tänkte flytta upp till toaletten på entréplan, tyvärr saknas avlopp, så jag funderar på en BDT-pump och pumpa till avloppet under handfatet;
https://www.saniflo.se/anlaegg-ett-badrum/94-sanishower-plus.html
Vattnet går ju att lösa med kopparrör, men om man kan ordna det med flexibla anslutningsslangar så känns ju det snabbare. Men hittar bara 2m, vilket är för tight. Dessa borde gå skarva med två planadaptrar och; en; https://www.rinkabyror.se/artikel/va-rak-skruvdel-r15/
Jag har kulventiler vid handfatet, så där sätter jag bara två t-rör tänkte jag.
Tänker jag galet gällande anslutningsslangar, BDT-pump? Toaletten på entréplan var tänkt att vara näst-nästa etapp i renoveringen och omvandlas till badrum, men den planen är nu reviderad...
En sån här istället så behövs ingen planadapter
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-d-nippel-15/
Sen duschkabinen, går det inte att höja upp den med något så du får fall bort mot tvättställsavloppet ?, så slipper du köpa en dyr pump.
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-d-nippel-15/
Sen duschkabinen, går det inte att höja upp den med något så du får fall bort mot tvättställsavloppet ?, så slipper du köpa en dyr pump.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag tog första bästa jag hittade, men bra där! Jag handlar nog på Dahl, men ville slippa pekfingret om att det är planpackning och behövs en plan ytakulle skrev:
Problemet är att avloppsanslutningen till tvättstället sitter ca 50 cm upp på väggen...
Jag vet det finns wc-anslutningar med en extra stos och kanske även toaletter? Men fallet blir nog obefintligt ändå. Kanske en wc-anslutning med stos kan fungera, om man slipper byta toalettstol.
Kostnaden tänker jag att försäkringen får ta, det lär vara dyrare att evakuera oss eller ställa hit en bod med duschmöjlighet. Men det så klart utredas, jag vill bara förbereda mig och ha en plan
Pumpen går att få för drygt 4 kkr.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jo, dock inte där, sen är avståndet rätt stort...kulle skrev:
Vi har kombinerat trä och betongbjälklag också, så svårt att komma åt underifrån som annars hade varit en smidig väg. Det går så klart att såga upp golvet och koppla på stammen, men då måste det göras inne på toaletten liksom.
Typ så här ser det ut, om man ställer in duschkabinen. Ritade hur stammen "bör" gå ungefär, till höger uppåt mot avluftning och i vänster ner till källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara