Hej!
Jag har en björn filter monterad efter min vattenmätare. Det vore dags att byta filtern. Filterhuset sitter dock fast, kan inte vrida locket med hjälp av filternyckeln. Försökte knacka lite runt med hammare, vrida själva genomskinliga huset osv. Det sitter så hårt att nyckeln gick sönder.
Hur kan jag lösa problemet? Har ni någon bra trick? Hur öppnas det överhuvudtaget? Mot eller medurs?
Tack för hjälpen!
 
Har du släppt på vattentrycket?
Stäng ventilen innan filtret, det bör finnas en skruv på filterhuset för att släppa ut övertrycket, om det gör det, stäng isåfall ventilen efter också, annars öppna en tappkran å släpp ut övertrycket, stäng den sen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du släppt på vattentrycket?
Stäng ventilen innan filtret, det bör finnas en skruv på filterhuset för att släppa ut övertrycket, om det gör det, stäng isåfall ventilen efter också, annars öppna en tappkran å släpp ut övertrycket, stäng den sen.
Nej, jag har inte släppt trycket. Bara stängde kranen innan mätaren (och filtern). Då ska jag testa öppna en kran efter (kan inte komma ihåg om det finns skruv. Kommer att kolla)...
Tack för tips!
 
Kanske min instruktion för filterbyte i bastun kan hjälpa ?

Steg-för-steg instruktion för att byta filter i bastu med bild på ventiler, filterhuse och specialnyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kanske min instruktion för filterbyte i bastun kan hjälpa ?

[bild]
Tack!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har du släppt på vattentrycket?
Stäng ventilen innan filtret, det bör finnas en skruv på filterhuset för att släppa ut övertrycket, om det gör det, stäng isåfall ventilen efter också, annars öppna en tappkran å släpp ut övertrycket, stäng den sen.
Kan det vara skruvet som behöver lossnas att minska trycket?
 
  • Blått vattenfilter kopplat till kopparledningar med en skruv för justering av tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
drbodyjr drbodyjr skrev:
Kan det vara skruvet som behöver lossnas att minska trycket?
Ja, det är högst troligt.
 
ClasseClas
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, det är högst troligt.
Yes, håller med, annars går det knappast.
 
Yesss! Lyckades inte lossna skruven, men det var tillräckligt att öppna en kran i huset. Därefter gick det att vrida nyckeln med två finger.... Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.