L LantbrukarN skrev:
Är det bara varmvattnet som luktar?
I så fall kan det vara offeranoden i magnesium i varmvattenberedaren som reagerar med gasen och ger en dålig lukt
Det är kallvattnet (och därför även varmvattnet antar jag).

M mogge_73 skrev:
Hej

Jag är lite osäker på vad det är för filtermassa man har använt på Västkustfilter, Jag kan misstänker att det är Katalox light, och då drar dom rejält på växlarna i det dom påstår. kan tycka att det är lite fult att skriva att det "reducerar" ev. tar bort svavelväte osv. Men det får stå för dom.

Jag skulle säga att du har två alternativ, det enklaste är att byta till en jonbytare med KDF- massa, då åtgärdar du järn, mangan. kalk och även svavelväte. Du behåller då din hydropress för att säkerställa en syrefritt vatten. Nackdelen är att ni måste fylla på salt en gång i månaden, fördelen är att man inte behöver arbeta med järnet i (oxid) utfälld form.

Det andra alternativet är att byta till en syresättningshydrofor, syretillskottet kommer att neutraliser svavelvätet och oxidera (fälla ut) järnet. som du kan se på provet så har du ett värde som heter Järn ELOF, det står för "efter syresättning och filtrering". det är alltså värdet på järnet efter en sådan behandling. Det blir för mycket järn kvar, och detta är för att ert pH-värde är för lågt. Det man då gör är att man tar ett vanligt sandfilter och lägger en sk. pH-topp. Fördelen med detta är att man slipper fylla på salt, man får ett mer stabilt pH-värde och undviker alt. korrosion på sikt. Nackdelen är att man får ett hårdare vatten, mer underhåll på ventiler och att man måste fylla på pH-massa ca. en gång om året.
Japp, precis enligt alt2 arbetar Göingefiltret. Vi har mjukt vatten här, PH7, och jag såg nu att det möjlgen var dags att fylla på Dolomit (kalk) efter 10 år (helårsboende).
Jag tycker TS ska tänka ett varv til och se om det verkligen inte går att hitta plats på något sätt i huset för en riktig, rostfri hydrofor och ett sandfilter med syresättning. Kanske finns någon garderob eller liknande där en av enheterna kan klämmas in?

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Om den har en inbyggd syresättning, har man kontrollerat så den verkligen suger luft?
Dom kan vara lite knixiga att justera in, speciellt om den sitter på tryckreglerat vatten.
Tack för all hjälp! Ska höra med min kontaktperson och även fundera kring hur jag ska gå vidare, men väldigt nyttig information (y) Syreaktivator låter lockande.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.