J jonaserik skrev:
Är den av glasfiber eller plåt , den första har ingen blåsa i sig och ska fyllas med luft till ett tryck som ligger på ca 2,5 bar med avstäng pump och nästan tomt , tillslag på brytaren ca 2,7 bar och frånslag ca 4,5 bar, Den andra tömmes på vatten genom att öppna en vattenkran och luft fylles på till samma värden som den av glasfiber, sen startas pumpen. Vatten går inte att komprimera men luft går, det är luften som arbetar i kärlen.

Plåt är den inte så antar att den är gjord i glasfiber då

B
Frågan är ju om elektrikern kan hjälpa. Det är ju förtrycket i hydropressen plus kontroll av till och frånslagstryck som är nästa steg i felsökningen. Det behöver inte vara fel på motorskyddet/pumpen.

Skulle gissa att en rörmokare (eller händig bekant) kan se över dessa tryck.

B BSOD skrev:
Frågan är ju om elektrikern kan hjälpa. Det är ju förtrycket i hydropressen plus kontroll av till och frånslagstryck som är nästa steg i felsökningen. Det behöver inte vara fel på motorskyddet/pumpen.

Skulle gissa att en rörmokare (eller händig bekant) kan se över dessa tryck.

Jo jag vet att vi har en liten läka i röret som.går från brunn genom marken/under jorden och upp i rummet där vi har våra saker. Kan detta bero på den ? De är.yterst litet lekash och när jag upptäckte de men pumpkillen så pyste de yterst lite ifrån slangen

Det ante mig när du sa att den löste mitt i natten, ju högre tryck från pumpen desto mer läcker det. och då kan den läckan vara boven. Om du kör upp trycket så pumpen stannar, stänger av pumpen , hur lång tid tar det innan tryckströmbrytaren knäpper till och trycket sjunkit till ca 2,5 bar. Den läckan kan bli större och då blir ni utan vatten, vet du om det är skarvkoppling eller skada på slangen.

Är värmekabeln inkopplad efter motorskyddet? Med tanke på att den löser ut när det blir kallt.

J jonaserik skrev:
Det ante mig när du sa att den löste mitt i natten, ju högre tryck från pumpen desto mer läcker det. och då kan den läckan vara boven. Om du kör upp trycket så pumpen stannar, stänger av pumpen , hur lång tid tar det innan tryckströmbrytaren knäpper till och trycket sjunkit till ca 2,5 bar. Den läckan kan bli större och då blir ni utan vatten, vet du om det är skarvkoppling eller skada på slangen.

Oj jag har ingen aning vi skulle fixa denna i somras men de glömdes av tyvärr då.vi inte hade något problem.alls i somras utan uppstod igen för 2 månader sedan och har pågått lite då.och då inte varje natt /dag men dom senaste 3 dagarna har vi varit ute 1 till 2 ggr om dagen för att starta motorskydet.men i morse och hela dagen så har den inte slagit ifrån så de.varjerar så. Och de är.ftuktansvärt frustrerande att ha de så här. För de kan gå månader/veckor utan problem sedan så börjar de igen

En sak till , du talar om värmekabel, ligger den på utsidan om slangen eller instoppad i den, på bilden i gropen syns den, ligger den på utsidan så har ni tur, då går det att laga, i röret måste den dras ur. Vet du var slangen går i marken. Kontakta kommuns vatten/avlopsavdelning och fråga om dom kan hjälpa dig hitta var läckan är. Dom har instrument som körs ner i marken och lyssnar när dom letar läcker på sina vattenledningar, det blir ett brus i marken som indikeras av instrumentet. Kan kosta några kronor , men värt för att inte behöva gräva upp

EDIT Har ni jordfelsbrytare på värmekabeln ( ska vara det ) har ni driftat V-kabeln, den kan ha kommit i kläm i det lilla hål som syns och skadats, vid en ska kan den börja att glöda/värmamycket på en lite bit och då kan PEM-slangen smälta just där med läcka som följd. Mycket skriva har det blivit och tips har ni fått. Gå igenom all som finns i tråden, läs begrunda vad som står. Återkom gärna med vad som hänt och åtgärd.

Redigerat:
B Bjober skrev:
Är värmekabeln inkopplad efter motorskyddet? Med tanke på att den löser ut när det blir kallt.

Nej den är kopplad till ett annat el uttag

J jonaserik skrev:
En sak till , du talar om värmekabel, ligger den på utsidan om slangen eller instoppad i den, på bilden i gropen syns den, ligger den på utsidan så har ni tur, då går det att laga, i röret måste den dras ur. Vet du var slangen går i marken. Kontakta kommuns vatten/avlopsavdelning och fråga om dom kan hjälpa dig hitta var läckan är. Dom har instrument som körs ner i marken och lyssnar när dom letar läcker på sina vattenledningar, det blir ett brus i marken som indikeras av instrumentet. Kan kosta några kronor , men värt för att inte behöva gräva upp allt.
Värmeslingan ligger utanför.

Okej a jag får fråga kommunen. Tack för hjälpen.

J jdse skrev:
Och de är.ftuktansvärt frustrerande att ha de så här. För de kan gå månader/veckor utan problem sedan så börjar de igen
Troligtvis en koppling som läcker eller så är det bakventilen i pumpen som läcker igenom, har kommit skit i den. Det är en gummiboll som tätar med trycket uppifrån och kan variera till och från med att täta. Det blir då att en tappar vatten , kör upp trycket, stänger pumpen och en som lyssnar där slangen går ner i hålet, är backen otät så kommer det att höras att vattnet går baklänges. Bra att använda fattigmans stetoskåp då. En järnten som ställes mot röret ner och andra sidan mot örat, mycket användbar metod.

J jdse skrev:
Värmeslingan ligger utanför.

Okej a jag får fråga kommunen. Tack för hjälpen.
Där jag ritade en ring på bilden de är därifrån de pyste ut lite vatten

• Vy inne i en brunn med rör och kablar, vattenläckage markerat med en svart ring på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pyste ut. Det var inte då det regnade kraftig, vattnet följer rörgraven fram till betongringen. Nu ska jag inte måla gubben på väggen, ni kan bli utan vatten om något släpper, men troligtvis inte. Upp med trycket, ner i gropen och rör på ledningen som går ut, vrid8 knuffa i sidled på alla möjliga sätt. Är det en otät sak på utsidan så kommer nog att höra pyset och kanske se vatten komma från hålet, vet du om det sitter någon skarv på utsidan. Kan var att slangen kapades fel och fick en skarv, har varit uppgrävt där och återfyllts. Slangen kommit att pressas ner mot betongringen och skafts så ett läcka blivit. Fräser det och låter så är nog läckan där, fram med spaden och gräv tills du hittar slangen och ser om slangen är nertryckt mot betongringen. Är då ett klart montagefel av dom som gjort jobbet med vattenförsörjningen om dom har grävt upp utanför..börja med att undersöka innan do kontaktar kommunen.

EDIT
Vet inte vad som hände med minredigering .Har ni satt på V-kabeln, den kan ha blivit klämd i det lilla hålet och skadats, blir då kanske för varm eller glöder varvid PEM-slangen har fått ett smälthål. Är det jordfelsbrytare ( ska vara ) på V-kabeln så har den nog löst ut vid jordfel.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.