Tjena!

Jag har ett avlopp från Baga med en BAH550 pump i som jag inte riktigt blir klok på och får dåliga svar från dom så tänkte jag kollar ifall någon har har någon idé.

Vid avloppet sitter ett elskåp med en glasrörssäkring i på 5a som hade gått. Söndagen när jag såg detta letade jag i iver efter en ny 5a trög glasrörssäkring men dom verkar vara lika ovanliga att hitta som en fyrklöver. Hittade 5A snabba på biltema som jag testade med men dom brann av direkt när jag satt i och startade upp den och även en 10A automatsäkring i huset gick varje gång jag prova.
Dagen efter lyckades jag hitta dessa 5A tröga säkringar på kjell & co så köpte på mig ett gäng. Satte i dom och konstigt nog så brinner inte den säkringen av men automatsäkringen i huset går istället?
Jag såg en video Baga hade på youtube om säkringar till dessa pumpar och dom hade även två potensiella fel. Impeller som sitter fast eller kondensator som är trasig.
Jag har kollat impellern som snurrar vad jag anser lätt så nu är jag på jakt efter en kondensator för att testa byta den.
Den kondensatorn som sitter i är på 20uf 400v och det verkar vara i princip omöjligt att hitta en sådan på nätet. Jag har ingen aning vart man kan hitta någon som säljer en sådan eller vart jag ska vända mig.

Jag hade en kondensator från en gammal vattenpump jag testade sätta i som var på 16uf och 450v. Ingen aning om den är för klen eller inte funkar men fick exakt samma resultat. Automatsäkringen i huset går men inte glasrörssäkringen i skåpet.

Jag börjar bli lite osäker på ifall det ens är något fel på pump eller om det kanske är automatsäkringen som felar? Däremot brann dom 5A Snabba säkringarna av direkt.

Någon som kan något om detta som kanske kan hjälpa en?

/Tomas

En liten uppdatering här.

Hörde med en kollega som trodde att det var kortis i pumpen. Hörde med dom som säljer dom här pumparna och en ny kostade visst 8250:- för en dränkbar pump av dom.
Hittade en fin för 1100:- på biltema istället jag testade med och den fungerade. Bara fel anslutning men är man snål får man jobba lite.

Får se om den håller och hur länge. Kanske får bli en fin guldpump om denna inte håller längre än några månader men då var det värt ett försök i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.