Stuga som tar vatten från sjön.
Pumpen fungerar och håller 2 bar.
Först kommer det bra med vatten och sedan dör det av och till slut droppat det bara.
Trycket i pumpen är kvar på 2 bar så det borde inte vara den. Utan jag tänker att det är slangen till sjön eller backventil som krånglar.
Pumpen fungerar och håller 2 bar.
Först kommer det bra med vatten och sedan dör det av och till slut droppat det bara.
Trycket i pumpen är kvar på 2 bar så det borde inte vara den. Utan jag tänker att det är slangen till sjön eller backventil som krånglar.
Slå av strömmen, stäng alla förbrukare, eller kran på utloppet om det finns. Töm vattentanken. Starta sedan pumpen och se om den bygger upp tryck och slår av inom rimlig tid. Håller den sedan trycket med stängt utlopp är det inget problem med inloppet eller backventilen.B byggeskafram skrev:
/Höghus
Tack för svar.
Jag fick igång den men nu har samma problem uppstått.
Menar du att jag tömmer vatten tanken som sitter på pumpen? Jag trodde den måste vara full för få starta pumpen?
Jag fick igång den men nu har samma problem uppstått.
Menar du att jag tömmer vatten tanken som sitter på pumpen? Jag trodde den måste vara full för få starta pumpen?
Det är en jetpump. Alltså en trycktank med pump ovanpå.
Simmade ut i sjön och kollade på backventilen. Den kändes låst. Jag har kollat på den en gång förut och då gick den att trycka in och fjädrade tillbaks.
Simmade ut i sjön och kollade på backventilen. Den kändes låst. Jag har kollat på den en gång förut och då gick den att trycka in och fjädrade tillbaks.
När kranen slås på så kommer det bra med vatten och sinar snabbt. Jag tror det är backventilen.
Om ledningen är full med vatten så lär du inte orka röra bottenventilen. Har du dessutom 2 bars tryck i systemet så är den stumB byggeskafram skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Men så baklänges ni tänker, vid pumpen är det 2 bar, vid kranen 0, hur kan det då vara fel på backventilen?
Pumpen kan ju suga och prestera 2 bar tryck.
Logiken säger att då är det nästan stopp i slangen från pumpen till kranen, eller?
Protte
Pumpen kan ju suga och prestera 2 bar tryck.
Logiken säger att då är det nästan stopp i slangen från pumpen till kranen, eller?
Protte
Allt funkade bra tills vi fyllde upp en barnpool. Sedan dess tappar systemet snabbt.
Fullt flöde ngn minut och sedan mindre vatten
Fullt flöde ngn minut och sedan mindre vatten
Om det är fullt flöde som avtar borde det inte vara ngt problem mellan pump och kran. Eller?prototypen skrev:
Kan det vara så att bottenventilens sil kleggar igen, när det suger vatten och att detta " skräp" sedan lossnar, när man slutar ta vatten? Hur fritt sitter bottenventilens och sugfiltret? Har den kanske hamnat i dybotten? Sitter det någon liknande sil på annan plats i systemet, som kan bete sig på liknande sätt?
Som HasseTeknik säger . Backventilen har en gummiboll i sig och vid stopp pumpning ska den åka tillbaka och täta mot ett säte, när pumpen börjar suga åker bollen upp mot klackar och ska släppa förbi vattnet. Har du då fått skräp/alger/sjögräs i ventilen så kan det ha lagt sig mot stoppsätet och tätar inte, vattnet åker ut baklänges ( därav så åker trycket jojo ) Vid sug så ska bollen åka upp, sitter det något där mellan boll och kanter så kan det bli ett bra flöde direkt, sen blir suget starkare och bollen tätar mot skräp/skit., då blir det nästan stopp till 95% .
Det blir nog att simma igen och ta upp slang/backventil och rensa. ur ventilen.
Det blir nog att simma igen och ta upp slang/backventil och rensa. ur ventilen.
Okej! Ut i vattnet igen.
Kollade på pumpen nu och den är 4 bar i tryck. Har varit på 2 förut.
Jag trodde felet var trycktanken och pumpade i lite mer luft och då kan jag ju ha höjt trycket?
Nu är det många frågor här
Måste systemet vara tömt för att öka trycket i tanken? Kan det bli för högt tryck iden?
Och törs jag ta upp slangen ovanför ytan, drar jag inte in luft då ?
Och om det är så att backventilen är låst för att pumpen är på vad gör jag då?
Slår jag av pumpen och sedan pillar på backventilen?
Kollade på pumpen nu och den är 4 bar i tryck. Har varit på 2 förut.
Jag trodde felet var trycktanken och pumpade i lite mer luft och då kan jag ju ha höjt trycket?
Nu är det många frågor här
Måste systemet vara tömt för att öka trycket i tanken? Kan det bli för högt tryck iden?
Och törs jag ta upp slangen ovanför ytan, drar jag inte in luft då ?
Och om det är så att backventilen är låst för att pumpen är på vad gör jag då?
Slår jag av pumpen och sedan pillar på backventilen?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Har du / sätt en kran vid pumpen så ser du snabbt om sugledning och pump fungerar.B byggeskafram skrev:
Alternativt ta loss slangen som går till huset, du kan bli ofrivilligt duschad men vad gör väl det.
Protte