Hej!

Möttes en morgon av den här typen av situation i pumprummet. Inget kaffe då, till råga på allt.
Pump löst placerad på isoleringsskivor med skilda kopplingar och spännband, vattenläckage syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon har relativt nyligen bytt pump och gjort det här fantastiska montaget, med pump löst ståendes på en trave isoleringsskivor. Jag misstänker att pumpens rörelser vid start har mattat ut kopplingarna över tid. Det går att sätta ihop kopplingarna igen, men de skjuter isär efter en tid i drift. Det sitter ihop med spännband för stunden.. Så kan det gå när det finns öl men inget kaffe :rofl:
Vertikal pump ovanpå isoleringsskivor, lösa kopplingar synliga, provisoriskt fixerade med spännband.
Skapa konto

Min plan är att bulta fast pumpen i befintligt fundament med expander. Samtidigt tänkte jag vrida pumpen 90° så att utloppet hamnar rakt mot hydroforens inlopp (i nedre vänstra hörnet på bilden). Gör jag något principmässigt fel då? Vill man ha rörelsemån på utloppet, eller kan man sätta en rak bit PEM mellan pump och hydrofor, såvida de är hyggligt i våg med varann?
Något annat man borde tänka på?

Gör som du tänker, någon rörelsemån behövs inte, det med att gå isär, alla svarta delar på kopplingarna PRK ska dras i botten tajt. Hoppas att det blir tätt och sitter fast. annars byta lite PEM och sätta stödhylsa i

• Gilla
bf402
  • Laddar…
Kanon, tackar (y) Jo allt är draget i bott nu, men kopplingarna verkar slut. Pumpen har väl slitit i dem rätt bra varje gång den startat. Tänker att jag byter alla kopplingar och rör som verkar misstänkta.

Du behöver inte byta kopplingarna ( dyra ) det finns s.k tryckskruv nya till PRK , ser ut så här

• Svart tryckskruv för PRK med utvändiga gängor och sexkantig profil.
    Skapa konto
  • Gilla
bf402 och 1 till
  • Laddar…
EDIT Det kan även vara bra med stödhylsa med, då kanske det inte går att dra dom i botten, men tajt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.