Jag ska byta bottenventilen men det är helt omöjligt att få bort den?
Underdelen och överdelen brukar ju skruvas isär på olika sätt men när man tar bort "hatten" så finns det ingen skruv eller liknande att hålla i överdelen utan man ser bara rakt ner i röret? Aldrig sett de förut..
Underdelen har ett ställe där man kan hålla i med polygrip - men hur håller jag i överdelen? Den bara snurrar runt som det är nu..
HUR skulle en rörmokare lösa det här om hen kom till kund? Skulle de ta 100år som det gör för mig?
Jag har googlat tillverkaren - men hittar inget - tror nämligen det är en Fonte - men dom finns väl inte längre? Har Tapwell köpt upp dom? Hur som helst så alla nya bottenventiler som ser ut så här fungerar helt olikt denna.. Tittar på massa monteringsanvisningar men hittar inget som hjälper mig.. Kan jag köpa något verktyg som kan hjälpa mig eller så tro?
Underdelen och överdelen brukar ju skruvas isär på olika sätt men när man tar bort "hatten" så finns det ingen skruv eller liknande att hålla i överdelen utan man ser bara rakt ner i röret? Aldrig sett de förut..
Underdelen har ett ställe där man kan hålla i med polygrip - men hur håller jag i överdelen? Den bara snurrar runt som det är nu..
HUR skulle en rörmokare lösa det här om hen kom till kund? Skulle de ta 100år som det gör för mig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Den blanka underdelen fungerar ju som en stor mutter, och överdelen som en skruv kan man tänka. Det är inte så att det är överdelen som går genom hela underdelen och att det är den du skruvar på?
Om du greppar den blanka underdelen och vrider, snurrar överdelen med då?
Om du greppar den blanka underdelen och vrider, snurrar överdelen med då?
Tack för svar!ådal skrev:
Den blanka underdelen är i ett stycke - hade bort vattenlåsen och försökte ett bra tag innan jag gav upp. Hade hoppats att överdelen gick rakt igenom som du säger så man hade kunnat hålla i den medan man skruvar på den banka underdelen men tyvärr verkar det inte så.
Ja när jag skruvar på den blanka underdelen så snurrar allt tyvärr.. Försökte hålla i överdelen med bara handen men utan framgång..
Känns nästan som att den som satt fast den har glömt någon del.
Om man samtidigt försöker dra underdelen nedåt medans man skruvar, kan det funka? Så kanske överdelen får tillräckligt med friktion mellan överdelens packning och porslinet?
Annars kanske man kan göra det till en tvåmannauppgift, att en får öppna en tång i öppningen på ovandelen och kila fast sig medans den andra skruvar underdelen
Annars kanske man kan göra det till en tvåmannauppgift, att en får öppna en tång i öppningen på ovandelen och kila fast sig medans den andra skruvar underdelen
Stort tack för tips! Ska prova båda på onsdag!ådal skrev:
Om man samtidigt försöker dra underdelen nedåt medans man skruvar, kan det funka? Så kanske överdelen får tillräckligt med friktion mellan överdelens packning och porslinet?
Annars kanske man kan göra det till en tvåmannauppgift, att en får öppna en tång i öppningen på ovandelen och kila fast sig medans den andra skruvar underdelen![]()
Hade fått panik om jag var en rörmokare och kom ut och skulle lösa de här.. Skulle få lägga timmar/dagar på en bottenventil.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden