Skulle byta blandare i handfatet men upptäckte att gamla blandaren och nya blandaren har lite olika anslutningar. Vad behöver jag köpa till?
Visst är gamla blandarens rör 10mm?
Når slangarna från den nya blandaren till kopplingarna? Ifall du kan skära loss dem gamla muttrarna från den gamla blandaren, så räcker det med att komplettera med 2 nya klämringar (måste vara av samma märke, i ditt fall vatette). Den sista hårda delen på flexslangarna monterar man som ett vanlig 10mm rör.
https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Klamring-VA-1217-10-mm-1945625/5109196/artikel-detaljer.html
Då trär du på mutter + klämring över nya rörstumpen, trycker ner den i botten av kopplingen. Drar åt med 1 + 1/4 varv efter handåtdragning.
(https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf)
Når slangarna från den nya blandaren till kopplingarna? Ifall du kan skära loss dem gamla muttrarna från den gamla blandaren, så räcker det med att komplettera med 2 nya klämringar (måste vara av samma märke, i ditt fall vatette). Den sista hårda delen på flexslangarna monterar man som ett vanlig 10mm rör.
https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Klamring-VA-1217-10-mm-1945625/5109196/artikel-detaljer.html
Då trär du på mutter + klämring över nya rörstumpen, trycker ner den i botten av kopplingen. Drar åt med 1 + 1/4 varv efter handåtdragning.
(https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf)
Redigerat:
ådal skrev:
Visst är gamla blandarens rör 10mm?
[länk]
([länk])
Aha tror jag fattar. Behöver inte göra något mer än att sätta på gamla muttern och klämring som typ enligt denna bilden? (Yes nya slangen räcker fram)
Och givetvis ska du följa monteringsanvisningen!
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_klamringskoppling.pdf

https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_klamringskoppling.pdf
Tack för hjälpen! Med er hjälp var det ju buslätt. Som vanligt när man väl vet vad man ska göra 
Hoppas att jag kan få ställa en fråga här. Jag har inte hunnit så långt att jag har köpt en ny blandare. Så funderar på hur jag kan gör för att undvika detta?
Ska jag leta efter något speciellt för att smidigt veta ett det går lätt att koppla ihop sen när jag få hem blandaren?
Ska jag leta efter något speciellt för att smidigt veta ett det går lätt att koppla ihop sen när jag få hem blandaren?
Du kan inte undvika det. I det här fallet var båda blandarna identiska vad gäller anslutningen. Jag vill påstå att det inte måste vara samma märke på klämringen, de är lika.
Släng upp en egen tråd med bilder på kopplingarna och alla mått så kan vi titta på det. Dem svenska blandarna kommer med 10mm rörstump i slutet. Den europeiska standarden är med muttrar i slutet vilket kanske är lite lättare att jobba med. Med lite tur kan en blandare med muttrar passa direkt på dina kopplingarna hemma.A Ann-Sofie Nilsson skrev:
Du ska inte blanda olika märken ifall du ska komplettera med klämringar/muttrar.
Så här kan anslutningsslangarna se ut, vilket skulle kunna passa direkt med lite tur.

Ja, ja det körde biltillverkare också med tills de blev uttryckligen förbjudna att göra det.
Rörkrökare slänger naturligtivs alla kopplingar och debiterar nya i guld.
Rörkrökare slänger naturligtivs alla kopplingar och debiterar nya i guld.
Fast just en packningsförsedd koppling som på bilden t.ex. med g15 gäng kommer ju gängmässigt passa ihop finfint med en annan g15 koppling. Men det krävs ju en slät tätyta på andra delen för att packningen ska täta vilket inte alls är säkert om den gamla kopplingen var en klämkoppling.ådal skrev:
Släng upp en egen tråd med bilder på kopplingarna och alla mått så kan vi titta på det. Dem svenska blandarna kommer med 10mm rörstump i slutet. Den europeiska standarden är med muttrar i slutet vilket kanske är lite lättare att jobba med. Med lite tur kan en blandare med muttrar passa direkt på dina kopplingarna hemma.
Du ska inte blanda olika märken ifall du ska komplettera med klämringar/muttrar.
Så här kan anslutningsslangarna se ut, vilket skulle kunna passa direkt med lite tur.
[bild]
Innan jag "visste bättre" så blandade jag hejvilt med klämkopplingar av olika fabrikat, och det har alltid fungerat bra, även efter lång tid. Enda undantaget var några kopplingar från biltema, som inte tätade ordentligt (så där köper jag aldrig vvs delar längre).
Jag tror det är ganska låg risk för problem att använda klämring av fel fabrikat, och det är inget som jag heller rekommenderar... ungefär på samma sätt som jag inte uppmuntrar nån att gå mot rött ljus i trafiken.
Därför jag skrev "Med lite tur.. " och att vi kanske kan se det med några bilderB BSOD skrev:Fast just en packningsförsedd koppling som på bilden t.ex. med g15 gäng kommer ju gängmässigt passa ihop finfint med en annan g15 koppling. Men det krävs ju en slät tätyta på andra delen för att packningen ska täta vilket inte alls är säkert om den gamla kopplingen var en klämkoppling.
Innan jag "visste bättre" så blandade jag hejvilt med klämkopplingar av olika fabrikat, och det har alltid fungerat bra, även efter lång tid. Enda undantaget var några kopplingar från biltema, som inte tätade ordentligt (så där köper jag aldrig vvs delar längre).
Jag tror det är ganska låg risk för problem att använda klämring av fel fabrikat, och det är inget som jag heller rekommenderar... ungefär på samma sätt som jag inte uppmuntrar nån att gå mot rött ljus i trafiken.
Nja, det var en konstig jämförelse. Det du menar är att en spindelled på en SAAB passar på en Volvo?D Daniel 109 skrev:
I den liknelsen som du tar upp är att exakt samma del, som är tillverkad likt billig "no-name", samma som tex en Volvo Original. Och det köper jag, det är samma pryl med samma mått. Inga konstigheter alls där! Jag köper själv delar till min bil utan att vara märkestrogen för just att det samma produkt som jag får.
Olika klämringar för olika tillverkare är dock inte samma pryl. Dessutom är inte alla tillverkare godkända att monteras på mässing likt en 10mm "slätända" på blandare. Rådet är lika enkelt som genialt, följ monteringsanvisningen slaviskt oavsett om du rörmokar till yrket eller i privat regi. Det kostar inte många kronor extra att utföra en installation försäkringsmässigt korrekt utan att fuska.
Vatette har samma marknadens längsta klämring. Medans tex VSH är betydligt kortare. Är det då samma produkt?

Redigerat:
Klicka här för att svara