Har precis köpt och flyttat in i ett hus. Vi är anslutna till kommunens vatten, men har också en egen brunn som matar vattenutkastare i trädgården. Tekniken till brunnen står i garaget (ej uppvärmt) så nu undrar jag ifall det är något jag bör göra inför vintern för att undvika att grejerna fryser sönder?
Ni får gärna förklara vad det är som syns på bilden också, för jag är högst osäker. Mitt antagande så här långt:
3 svarta slangar går ner i marken, den med elkabel går till en (dränk)pump, den som är fast är vattenledningen, och den tejpade är... någon form av reservslang?
Vita metalcylindern är ett tryckkärl så flödet kan hållas jämnt. Röret som går ut genom väggen är till vattenutkastaren. Tekniklådan (transparent) bör rimligen vara något styrsystem?
Är jag i närheten av rätt?
Vi bor på Gotland så jag är inte jätteorolig för att det ska frysa i garaget, men vill gärna veta vad jag ska göra innan det blir plötsligt smällkallt i en vecka i sträck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni får gärna förklara vad det är som syns på bilden också, för jag är högst osäker. Mitt antagande så här långt:
3 svarta slangar går ner i marken, den med elkabel går till en (dränk)pump, den som är fast är vattenledningen, och den tejpade är... någon form av reservslang?
Vita metalcylindern är ett tryckkärl så flödet kan hållas jämnt. Röret som går ut genom väggen är till vattenutkastaren. Tekniklådan (transparent) bör rimligen vara något styrsystem?
Är jag i närheten av rätt?
Vi bor på Gotland så jag är inte jätteorolig för att det ska frysa i garaget, men vill gärna veta vad jag ska göra innan det blir plötsligt smällkallt i en vecka i sträck.
Bästa svaret
Du har gissat rätt så bra
Den genomskinliga lådan är en tryckströmbrytare som startar pumpen när trycket sjunker
Jag hade stängt pumpen och tömt ut vattnet på säkerhetsventilen som sitter brevid tryckströmbrytaren
Lycka till
Den genomskinliga lådan är en tryckströmbrytare som startar pumpen när trycket sjunker
Jag hade stängt pumpen och tömt ut vattnet på säkerhetsventilen som sitter brevid tryckströmbrytaren
Lycka till
Först delarna: tekniklådan är tryckvakten, som bestämmer till- och från slag av pumpen (syns inte i bild, så den kanske sitter nere i brunnen). Det vita tryckkärlet är troligen en hydropress, som buffrar vattnet och har ett utrymme för vatten och en skild del för luft. Sedan har du en tryckmätare, som visar aktuellt tryck i systemet.
Om du riskerar långvarig kyla, så måste vattnet tappas ur
, om du inte tillfälligt kan hålla temperaturen över 0 C m.h.a. t.ex. ett elektriskt element.
Om du riskerar långvarig kyla, så måste vattnet tappas ur
Klicka här för att svara