7 252 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Ansvar för påfyllning av trekammarbrunn
Sida 1 av 2
Vems ansvar är det att utföra påfyllning av vatten i trekammarbrunn efter slamtömning?
I min värld, när man får en tjänst utförd åt sig emot betalning, kan jag tycka att den tjänsten innefattar att objektet återställs i fungerande skick. Senast jag kollade så skall en trekammarbrunn bakfyllas för att undvika slamflykt, kan man inte då förvänta sig att detta ingår i en slamtömning? Eller är det min uppgift att från min egen brunn pumpa ut 2 kubik vatten den dagen slamfirman förmår sig att knacka på dörren?
Är det verkligen rimligt att jag som kund skall ansvara för att ett jobb blir utfört på ett korrekt sätt? Och i så fall bör inte detta framgå tydligt om det inte skall det?
I min värld, när man får en tjänst utförd åt sig emot betalning, kan jag tycka att den tjänsten innefattar att objektet återställs i fungerande skick. Senast jag kollade så skall en trekammarbrunn bakfyllas för att undvika slamflykt, kan man inte då förvänta sig att detta ingår i en slamtömning? Eller är det min uppgift att från min egen brunn pumpa ut 2 kubik vatten den dagen slamfirman förmår sig att knacka på dörren?
Är det verkligen rimligt att jag som kund skall ansvara för att ett jobb blir utfört på ett korrekt sätt? Och i så fall bör inte detta framgå tydligt om det inte skall det?
Det finns inga regler för detta utan det är något som kommunen beslutar om som en del av sin VA-taxa. D v s du är inte en kund som har köpt en tjänst utan är underställd en tömningsplikt (att hålla din slamavskiljare tillgänglig för tömning) och en av kommunfullmäktige beslutad taxeskyldighet.B Brandtätarn skrev:Vems ansvar är det att utföra påfyllning av vatten i trekammarbrunn efter slamtömning?
hade du tänkt likadant om vi va mitt i en rådande torka med vattningsförbud och allt vad det innebär?F Fri som en fågel skrev:
Sen var ju inte frågan om huruvida jag orkar trycka på en knapp eller inte utan vem som bär ansvaret.
I min fantastiska kommun vägrar dom skriva väsentligt information på hemsidan, då tänkte jag som du skriver, att om det skulle vara en extra tjänst så borde det finnas en avgift, men jag hittar inte ett ord om detta.Claes Sörmland skrev:
Som noterats tidigare är det ägarens ansvar gällande skötsel av avlopp.
Att slamtömmare återfyller är mera en effektivisering så att bilarna kan göra flera slamsugningar före de tömmer slammet.
Förr kunde inte alla bilar återfylla, kanske fortfarande?
Att slamtömmare återfyller är mera en effektivisering så att bilarna kan göra flera slamsugningar före de tömmer slammet.
Förr kunde inte alla bilar återfylla, kanske fortfarande?
Själv har jag haft snålspolande WC 26 år, tre liter tror jag det är på den gamla toan.F Fri som en fågel skrev:
Att fylla med toan blir väl 600-700 spolningar för att fylla en normal trekammarbrunn, det får många nog inte ihop på året i fritidshuset...
Smidigt där återfyllning sker vid tömning av avloppet, sannolikt bra för grundvattnet oxå.
Är det en halv miljon trekammaravlopp på 2m3 i landet? Slöseri med vatten och transportresurser att transportera "vatten" med slambil när tekniken finns att tömma med tvåfackbil.
Om jag förstod rätt fanns möjlighet till spolning på den bilen som var ute hos mig.A AndersS skrev:
När jag pratade med slamtömningsfirman medgav dom att dom som standard inte fyller upp brunnarna.
Personligen är jag ju av den sorten att jag tycker det skall ingå en del saker i en tjänst. T.ex. om jag skulle utför ett arbete hos en kund så ser jag till att det är snyggt och prydligt efteråt och ser till att saker och ting är återmonterade och i de fall detta inte skulle vara möjligt ser jag till att kunden får reda på det.
Sakta men säkert, min vän, varje gång du spolar så kommer kammaren sakteliga fyllas på med vatten. Vet du överhuvudtaget hur en 3 kammar brunn fungerar ? Född på 90- talet . Googla och finn dina svar.B Brandtätarn skrev:
Aha du är en sån där, skriv inga frågor där svaret redan finns på Google kille, då vet vi.
F Fri som en fågel skrev:
Min vän, när din 3 kammar-brunn blev installerad, tror du då att någon åkte dit och fyllde på vatten ? Vattnets roll, din spolning, lyfter upp din slamlaka, för att undvika slamfykt i kammare 1,2 och 3. När väl utsläppet i kammare 3 sker så slipper du förhoppningsvis slamfykt. Vad är det du inte förstår ? . Född på 90 talet ? Sök på Google så finner du svaren på hur en 3 kammar fungerar.B Brandtätarn skrev:
så det du menar är att när den första kammaren fylls så stannar magiskt slamkakan kvar när den passerar vattenfasen? Det där med fysik va inte din grej i skolan va?F Fri som en fågel skrev:Min vän, när din 3 kammar-brunn blev installerad, tror du då att någon åkte dit och fyllde på vatten ? Vattnets roll, din spolning, lyfter upp din slamlaka, för att undvika slamfykt i kammare 1,2 och 3. När väl utsläppet i kammare 3 sker så slipper du förhoppningsvis slamfykt. Vad är det du inte förstår ? . Född på 90 talet ? Sök på Google så finner du svaren på hur en 3 kammar fungerar.
med tanke på hur du skriver så skulle jag tippa på att jag är äldre än dig