Hej
skulle tömma vvb men det kom knappt ur något bara några dl.
Misstänker att det är nån luftskruv jag missat. Är första gg som jag gör det så vet inte momenten exakt.
stängde av inkommande vatten. Samt el.
Öppnade kranen handfatet bredvid.
Skruvade upp skruv vid röd pil typ 4 varv. Det är en plastskruv och var lite rädd att den inte har något stopp.
Vred säkerhetsventil moturs (högra gula pilen) tills det klickade rejält i den kändes nästan som den gick sönder… men kommer inte ut mycket bara nån deciliter.
Nu till min fundering, skruven vid vänstra gula pilen, vad är den till för? Ska den skruvas upp eller tas bort eller ej röra?
sista frågan, vad är livslängden på en VVB? Ska man byta om den är 30 år eller väntar man tills den går sönder?
Misstänker att det är nån luftskruv jag missat. Är första gg som jag gör det så vet inte momenten exakt.
Skruvade upp skruv vid röd pil typ 4 varv. Det är en plastskruv och var lite rädd att den inte har något stopp.
Vred säkerhetsventil moturs (högra gula pilen) tills det klickade rejält i den kändes nästan som den gick sönder… men kommer inte ut mycket bara nån deciliter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu till min fundering, skruven vid vänstra gula pilen, vad är den till för? Ska den skruvas upp eller tas bort eller ej röra?
sista frågan, vad är livslängden på en VVB? Ska man byta om den är 30 år eller väntar man tills den går sönder?
Har du något tappställe under höjden för blandningsventilen? Är tvättstället högre än blandningskombinationen så kommer inte allt vatten att tappas ur...
https://somathermvvs.se/vvs-armatur/vatten/sakerhetsventil-2115-2117-2-copy/
https://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-teknisk-armatur/produktsortiment/tappvattenarmatur
https://somathermvvs.se/vvs-armatur/vatten/sakerhetsventil-2115-2117-2-copy/
https://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-teknisk-armatur/produktsortiment/tappvattenarmatur
Skruven vid vänstra gula pilen ser ut att vara en luftskruv. Prova att lossa den. Du märker direkt om det drar in luft i hålet.E erkka skrev:Hej
[bild]
Varmvattenberedaren har säkert en offeranod. Den förbrukas med tiden och ska bytas. Hur ofta beror på hur aggressivt vattnet är. Om man bara sköter den så kan beredaren hålla länge.
Öppna luftskruven hjälper ju inte om tappstället sitter ovan denna...A andersmc skrev:Skruven vid vänstra gula pilen ser ut att vara en luftskruv. Prova att lossa den. Du märker direkt om det drar in luft i hålet.
Varmvattenberedaren har säkert en offeranod. Den förbrukas med tiden och ska bytas. Hur ofta beror på hur aggressivt vattnet är. Om man bara sköter den så kan beredaren hålla länge.
VVB med offeranod har emaljerad insida. Finns ej på rostfri/kopparfodrad variant.
Då måste du tömma beredaren via säkerhetsventilen.E erkka skrev:
Stäng av vattnet
Öppna luftskruven
Försök att ställa säkerhetsventilen i "öppet läge" (innan den klickar tillbaka i stängt läge)
Låt vattnet rinna ur till fullo
Det är enklast
https://somathermvvs.se/wp-content/uploads/prospekt/SYR_2117.3_och_2117.pdf
ok! Med luftskruv, menar du plastskruven vid röda pilen eller vid vänstra gula pilen?Krilleman skrev:
kanske är det nåt strul med säkerhetsventilen, tyckte den kändes lite rackig när jag vred den.
Men tack för tips! Får prova detta nästa helg då vi åker t stugan igen.
ja precis, av säkerhetsskäl om värmen försvinner i stugan.tttomten skrev:
låter jobbigt o lossa alla rör bara
Stäng den svarta ratten rakt fram, är inkommande vatten till VVB , vrid på den blå lite sakta så den stannar på ett jack. ta loss skruven vid gul till vänster ( luftskruv ) . Nu kommer VVB att tömmas genom säken, men du kommer att h vatten kvar i blandarröret ( horrisentala ) och det kan frysa och spricka. det bästa och säkraste efter att VVB är dömd, är att lossa på rören som går nedåt. Men vad ska du göra med alla kopparrör som finns på bilden, det kommer att stå vatten i dom, om det inte finns någon tappning långt ner under hus eller på annat ställe
låter ju trevligt, men hur ändrar du på fysikens lagar då beredarens ventilkombination ligger i golvnivå som nämns i #5?tttomten skrev:
Lättast och enklast måste väl endå vara att tömma VVB via SÄK!
Utöver det finns det säkert någon lågpunkt som behöver tömmas manuellt beroende på installationens utförande...
Lämpligt är ju bla utloppet på SÄKKrilleman skrev:
Klicka här för att svara