F Fri som en fågel skrev:
Ja, Googla.
hahaha!

Risken med att inte återfylla och få slamflykt som påverkar efterföljande filtrationssystem i en fungerande och rätt konstruerad brunn med T-rör på utgående ledning är inget du behöver vara orolig för. Det lilla som kan tänkas hamna i T-röret när vattennivån kommer upp dit är i princip försumbart.
Så för mig som ändå haft ett sådant avloppssystem i fritidshuset i 35-40 år har det ingen betydelse hur man gör, inget jag skulle oroa mig för om de inte återfyllde.

• Gilla
mabr006 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Risken med att inte återfylla och få slamflykt som påverkar efterföljande filtrationssystem i en fungerande och rätt konstruerad brunn med T-rör på utgående ledning är inget du behöver vara orolig för. Det lilla som kan tänkas hamna i T-röret när vattennivån kommer upp dit är i princip försumbart.
Så för mig som ändå haft ett sådant avloppssystem i fritidshuset i 35-40 år har det ingen betydelse hur man gör, inget jag skulle oroa mig för om de inte återfyllde.
känns betryggande,
Jag besitter ju tyvärr(i detta fallet) ett bioreningsvärk från Alnarp som kontinuerligt behöver tillrinning av vatten på något vis, regnar det mycket är det inga problem, ett par tre veckor med torka och plantorna dör.
Jag får väl helt enkelt krypa upp till korset och inse att jag var lite naiv när jag trodde att brunnen skulle bli återfylld. Får bli ett samtal till slamtömmarn med vädjan att detta skänks en tanke vid nästa års tömning.
Tack för svaret.

I våran kommun kan du få återfyllt vattnet men då måste man kontakta entreprenören i förväg och gärna be dem skriva in det på din fastighet. Har man tur funkar det varje gång dock ingen garanti eftersom det byts förare och tömningsbolag ofta.

B Brandtätarn skrev:
så det du menar är att när den första kammaren fylls så stannar magiskt slamkakan kvar när den passerar vattenfasen? Det där med fysik va inte din grej i skolan va?

med tanke på hur du skriver så skulle jag tippa på att jag är äldre än dig
Slammet på ytan blir ju som en fast kaka om brunnen fungerar som den skall och rinner inte vidare dessutom sitter avrinningarna mellan kamrarna på olika nivåer.Om vattnet skall återfyllas beror på vad det står i kontraktet mellan kommunen och entrepenören

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.