S Sandwich11 skrev:
Nej, vattnet är fortfarande rätt rejält missfärgat.. Kan vattnet på något sätt läcka in längre ner?
Det finns många saker som kan missfärga vattnet och går inte att säga vad utan vattenprov. Det med ytvatten med humus som ner i hålet, kan komma ner på 3 sätt. Rinner ner i foderröret gropen blir vattenfylld, Foderröret är otätt mot berget, Sprickor i berget som ytvatten går igenom

• Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det finns många saker som kan missfärga vattnet och går inte att säga vad utan vattenprov. Det med ytvatten med humus som ner i hålet, kan komma ner på 3 sätt. Rinner ner i foderröret gropen blir vattenfylld, Foderröret är otätt mot berget, Sprickor i berget som ytvatten går igenom
I mitt första inlägg har jag ett bifogat vattenprov, har du möjlighet att titta på det? Vore mkt tacksam.

Svårt att veta hur man ska gå vidare..

Är inte kemist så jag kan utvärdera det, bara en erfarenhet vid arbete med brunnar och att dom är lite nyckfulla i vissa fall. Om du har lite is i magen så kanske det kommer in folk här och svarar, finns vissa proffs på forumet när det gäller vatten och vattenprov.

• Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Du måste först komma tillrätta med vad det är som gör att du får dessa förändringar.
Det vattnet som analysen visar, går inte att rena!

Först när vattnet är stabilt så börjar du med en ny analys

• Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Du måste först komma tillrätta med vad det är som gör att du får dessa förändringar.
Det vattnet som analysen visar, går inte att rena!

Först när vattnet är stabilt så börjar du med en ny analys
Jag köper att vi behöver ta reda på orsaken först, men jag kan inte se annat än att det är ytvatten? Vad mer kan det vara?

Mängden COD indikerar väldigt höga mängder av humus. Den extrema mängden järn tillsammans med mängden humus tyder på att det helt saknas någon form av sedimentrening som normalt sker i marken.

Det kan vara en stor spricka i berget som ger dessa stora mängder humus. Men att detta även skulle vara tillsammans med ett sånt extremt järntal skulle stort sätt innebära att du bor granne med en bilskrot.

Att vattnet dessutom varierar så kraftigt talar emot en ytspricka, då du då borde ha stort sätt samma påverkan konstant.

Det får mig mer att misstänka att brunnen påverkas av att något rinner ner i brunnen helt utan sedimentering. Och att järnet som kommer ner är i oxidform (rost), vilket innebär att järnet är i kontakt med syre. Dvs ovan jord.

Kan ha fel! Hoppas inte det, då det troligen innebär att du måste överge denna brunn som vattenkälla.

M mogge_73 skrev:
Mängden COD indikerar väldigt höga mängder av humus. Den extrema mängden järn tillsammans med mängden humus tyder på att det helt saknas någon form av sedimentrening som normalt sker i marken.

Det kan vara en stor spricka i berget som ger dessa stora mängder humus. Men att detta även skulle vara tillsammans med ett sånt extremt järntal skulle stort sätt innebära att du bor granne med en bilskrot.

Att vattnet dessutom varierar så kraftigt talar emot en ytspricka, då du då borde ha stort sätt samma påverkan konstant.

Det får mig mer att misstänka att brunnen påverkas av att något rinner ner i brunnen helt utan sedimentering. Och att järnet som kommer ner är i oxidform (rost), vilket innebär att järnet är i kontakt med syre. Dvs ovan jord.

Kan ha fel! Hoppas inte det, då det troligen innebär att du måste överge denna brunn som vattenkälla.
Stort tack för ditt svar Mogge!

Jag bor absolut inte granne med någon bilskrot, mina 4 närmsta grannar (ligger inom 35-120 m har alla bra vatten (med endast partikelfilter).

I och med att detta bara händer ibland känns det så svårt. Hade varit mycket enklare om det hade varit så här hela tiden. Nu står man i valet och kvalet om man ska beställa hjälp med brunnstätning eller om man, som du säger, helt ska överge borrhålet..

Det kan inte vara så att rosten kommer från foderröret? Att pumpen "slår" i väggen när den kör igång?

Det känns kanske inte som en bergspricka med stora mängder humus om det bara sker ibland eller?

Tack på förhand

Hej
Järnet kommer inte från att pumpen slår mot foderröret, det är helt enkelt för mycket järn.
Min gissning är att vattnet helt enkelt rinner ner i foderröret, det krävs inte mycket vatten då för att få detta resultat.

alt. Är att ta en analys när vattnet är ”bra” för veta vilka variationen du har. Skiljer det 90% eller 10% på värdet mellan bra och dåligt. Är det små variationer så är det nog bara att överge borrhålet. Är det stora variationer så är det bara att luska ut vart det kommer ifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.