1 901 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Låter som när man poppar poppcorn
Vi har precis köpt ett hus från 1928 och har börjat höra ljud som låter som när man poppar popcorn.
Ljudet är rätt dovt och går inte att lokalisera till ett specifikt rum utan det låter ungefär lika mycket i alla rum. Tidpunkten varierar också och jag har inte hittat något samband med att det är när man precis startat en tvättmaskin eller liknande. "Poppandet" håller i sig i ca 3 till 10 sekunder. Lite olika längd per gång. Ungefär 1 till 2 gånger per dag kan man höra det.
Har bytt expansionskärl och säkerhetsventil men utan att poppandet försvann.
Någon som vet vad det skulle kunna vara?
Ljudet är rätt dovt och går inte att lokalisera till ett specifikt rum utan det låter ungefär lika mycket i alla rum. Tidpunkten varierar också och jag har inte hittat något samband med att det är när man precis startat en tvättmaskin eller liknande. "Poppandet" håller i sig i ca 3 till 10 sekunder. Lite olika längd per gång. Ungefär 1 till 2 gånger per dag kan man höra det.
Har bytt expansionskärl och säkerhetsventil men utan att poppandet försvann.
Någon som vet vad det skulle kunna vara?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Vi har några element som inte glider bra på sin uppfästning utan hackar sig fram när de expanderar/krymper när de värms/svalnar.
Men det låter inte riktigt som att man poppar popcorn.
Men det låter inte riktigt som att man poppar popcorn.
Vi hade en värmepump med start-stop, då klickade det också mycket i elementen. Efter byte till en ny Thermia Atlas så slutade klickandet.
Än så länge är vi väldigt nöjda, billig i drift och tystgående. Står mitt i huset så det var en viktig aspekt. Enkel att ställa in värmekurvor på.serdar100 skrev:
Plus var att Thermia hade kampanj förra året med en tv på köpet. Kanske kommer något liknande iår?
B BäverBerra skrev:
Låter bra
Klicka här för att svara