2 838 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Ny vattenpump – gult vatten i flera veckor
Min vattenpump dog på halloween som ett dåligt bus eller godis-bus. Ny dränkbar pump installerades i den borrade brunnen en vecka senare. Det skulle vara normalt att vattnet var brunt och grumligt i början, och det var det med besked. Efter en dags genomspolning var det betydligt bättre men inte bra.
Sedan dess, alltså i fyra veckor, har vattnets färg och grumlighet varierat från brunt med synliga partiklar i till ljust gult, men har aldrig varit helt klart. Bortsett från den första dagen har vattnet i princip blivit gulare och grumligare ju mer jag använt det, så jag har försökt att använda det så lite som möjligt. Men jag är trött på att vänta nu.
Rörmokaren som installerade pumpen förstår inte vad som kan vara fel. Under de nio år jag bott här har jag aldrig haft problem med vattnet, utom en gång när jag använt ovanligt mycket och det blev gult i något dygn.
Kan det hjälpa att slamsuga/rengöra brunnen? Jag lutar åt det, men det är en kännbar kostnad så jag vill vara hyfsat säker på att det hjälper innan jag ger klartecken för det. Vad kan felet annars vara?
Otroligt tacksam om någon har tips som kan rädda mina nerver och mitt julbak.
Sedan dess, alltså i fyra veckor, har vattnets färg och grumlighet varierat från brunt med synliga partiklar i till ljust gult, men har aldrig varit helt klart. Bortsett från den första dagen har vattnet i princip blivit gulare och grumligare ju mer jag använt det, så jag har försökt att använda det så lite som möjligt. Men jag är trött på att vänta nu.
Rörmokaren som installerade pumpen förstår inte vad som kan vara fel. Under de nio år jag bott här har jag aldrig haft problem med vattnet, utom en gång när jag använt ovanligt mycket och det blev gult i något dygn.
Kan det hjälpa att slamsuga/rengöra brunnen? Jag lutar åt det, men det är en kännbar kostnad så jag vill vara hyfsat säker på att det hjälper innan jag ger klartecken för det. Vad kan felet annars vara?
Otroligt tacksam om någon har tips som kan rädda mina nerver och mitt julbak.
Mja, köksblandaren lät jag bli de första veckorna och där är det lika gult som i badrummet. I badrummet har jag ingen strålsamlare alls. Så bra förslag, men jag tror att det är något annat.H håbbe1961 skrev:
Sitter strålsamlare i alla moderna kranar även handfat. Fick själv problem med vsttenpumpen för en vecka sedan, efter återstart så kom brun sörja och satte igen alla mina kranar och wc. Fick plocka bort o rengöra. Det lossnar mycke skit i gamla vattenrör när trycket försvinner tydligen. Har fortfarande lite gult kvar. Och obs detta var ej brunnspumpen som pajade utan annat fel.
Okej, värt att testa då! Ser dock inget som går att skruva loss på handfatskranen.H håbbe1961 skrev:Sitter strålsamlare i alla moderna kranar även handfat. Fick själv problem med vsttenpumpen för en vecka sedan, efter återstart så kom brun sörja och satte igen alla mina kranar och wc. Fick plocka bort o rengöra. Det lossnar mycke skit i gamla vattenrör när trycket försvinner tydligen. Har fortfarande lite gult kvar. Och obs detta var ej brunnspumpen som pajade utan annat fel.
Samma problem här.
Det märkliga är att det blir ibland värre än en tid innan.
Igår när jag skulle bada var det väldigt brunt och i botten låg sand. Bör pump för 2 månader sedan.
Vetetusan vad man ska göra och rörmokaren är förvirrad.
Har gjort rent alla tänkbara silar etc.
Det märkliga är att det blir ibland värre än en tid innan.
Igår när jag skulle bada var det väldigt brunt och i botten låg sand. Bör pump för 2 månader sedan.
Vetetusan vad man ska göra och rörmokaren är förvirrad.
Har gjort rent alla tänkbara silar etc.
Förskräckligt. Men intressant att du också upplever att det blir värre igen ibland. Måste ju vara samma problem. Min gissning är att det är högre tryck i den nya pumpen så att den drar med sig en massa slam och smuts från rör och brunn. Men det kan ju inte behöva vara så för alltid ...P pennybridge skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Rengjorde du hydroforen (eller hydropresstanken) efter pumpbytet? Där kan det samlas en hel del otrevlig sörja med tiden.
Som det låter på din beskrivning kommer sörjan troligen från brunnen. Har rörmokaren satt pumpen på samma djup som tidigare? I botten på brunnar samlas sörja, som kan sugas upp om pumpen sätts för djupt.
Ibland hänger djupbrunnspumpar i vajer, då de egentligen ska hänga i slangen. Har din rörmokare gjort rätt har den kanske hamnat djupare än tidigare, vilket kan ha blivit fel i ditt fall.
Ibland hänger djupbrunnspumpar i vajer, då de egentligen ska hänga i slangen. Har din rörmokare gjort rätt har den kanske hamnat djupare än tidigare, vilket kan ha blivit fel i ditt fall.
Nej, det är inte gjort. Har hydropress. Jag googlade lite och hittar inget om hur man rengör en hydropress, bara hydroforer. Ska det gå att göra? Låter som en bra idé, om det bara är möjligt.SågspånPappspikEternit skrev:
Så vitt jag vet har han hängt den på samma djup, men alla kan ju göra misstag. Värt att dubbelkolla.foreman skrev:
Som det låter på din beskrivning kommer sörjan troligen från brunnen. Har rörmokaren satt pumpen på samma djup som tidigare? I botten på brunnar samlas sörja, som kan sugas upp om pumpen sätts för djupt.
Klicka här för att svara