Jag har en oreglerad värmekabel som drar ca 700w konstant, när den är påslagen. Har monterat frostvakt så att den inte går i onödan om det råkar vara plusgrader. Funderar nu på att sätta dit en timer där jag snäpper upp varannan pigg. Då går den ju 15 minuter, och är av 15 minuter osv. Slangen som går till sjön är isolerad och kabeln ligger inuti slangen. Inte borde det väl hinna frysa på 15 minuter? Kanske att man går förbi timer om det blir riktigt kallt...

Detta skulle ju halvera förbrukningen i så fall.

Hur länge är vattnet stillastående?
Vilken temperatur har ”inkommande” vatten?
Hur lång är slangen?

Var har du frostvaktens givare monterad?

Frostvakten har jag kört med under flera år och det har aldrig frusit, så den biten är ok.

Slangen är 80 meter, ca 50 meter på land och kabeln är 60 meter så den går ut 10 meter under vattnet.

Går man och stoppar in handen under rörisoleringen så känner man att slangen är varm, men hur varm kan jag inte säga. Vattnet tas på 3 meters djup så det är väl 3-4 grader kanske.

Låt säga att detta med timern kanske funkar ned till 5 minus iaf...då kan det ju bli många timmars besparing per säsong. Timern kostar ju liksom inga stora pengar...

wildeside
Är det pem slang utan kopplingar så fryser den inte sönder, skulle den frysa så tinar det på nån minut när du slår på värmekabeln.
Så det är bara att prova sej fram om det fungerar med 15 eller tom 30 minuters perioder.

Japp..bara att testa. Inget större att förlora.

H heliac skrev:
Frostvakten har jag kört med under flera år och det har aldrig frusit, så den biten är ok.

Slangen är 80 meter, ca 50 meter på land och kabeln är 60 meter så den går ut 10 meter under vattnet.

Går man och stoppar in handen under rörisoleringen så känner man att slangen är varm, men hur varm kan jag inte säga. Vattnet tas på 3 meters djup så det är väl 3-4 grader kanske.

Låt säga att detta med timern kanske funkar ned till 5 minus iaf...då kan det ju bli många timmars besparing per säsong. Timern kostar ju liksom inga stora pengar...

Om inte frostvaktens givare sitter på slangen under isoleringen, så är det det första steget jag skulle göra,
Alltså montera frostvaktens givare på vattenslangen men under isoleringen.

För då kommer temperaturen i slangen att pendla ca +- någon grad runt inställd temperatur på frostvakten.

Edit:
”Termostat av plug-in-typ för användning med FrostGuard-värmekabel för frostskydd av rör.

Med termostaten inkopplad är värmekabeln endast påslagen när det finns risk för sönderfrysning. Det ger en säker användning som också sparar energi eftersom värmekabeln automatiskt stängs av under varmare perioder. Termostaten kan justeras mellan 0 och 10 °C och ställs normalt in på 3 °C för att ge ett effektivt skydd mot frysskador.

Värmekabeln ansluts till uttaget på termostaten, som sedan sätts i ett vägguttag. Temperaturgivaren har en längd på 3 m och placeras direkt mot röret som ska skyddas, men kan vid behov även användas som lufttemperaturgivare.”

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Om inte frostvaktens givare sitter på slangen under isoleringen, så är det det första steget jag skulle göra,
Alltså montera frostvaktens givare på vattenslangen men under isoleringen.

För då kommer temperaturen i slangen att pendla ca +- någon grad runt inställd temperatur på frostvakten.
Den sitter där...

Om det går att ställa ner temperaturen i frostvakten, så prova med det.

Det går även att lägga ett/flera lager isolering till runt slangen där givaren sitter (om det går fysiskt hos dig vet jag inte), på så sätt blir det lokalt lite varmare å då kommer inte värmekabeln att gå lika ofta/länge.

Den står på 0 grader och går inte lägre...mer isolering då för att lura den på nån grad i så fall. Men jag tror jag är ganska nära "fryspunkten" iom att den redan står på noll.

Men låt säga att det är minus hela månaden så drar ju kabeln ca 500 kw/h...detta skulle ju kunna kapas rejält med timern.

Frågan är om frostvakten fungerar som den ska.
Jag hade satt en givare från en ”inne-utetermometer” på samma ställe som frostvaktens givare för att kontrollera exakt vilken temperatur slangen (vattnet) håller.

Hur och till vad används vattnet?
Gör det något om det tar 10 minuter innan det kommer vatten?

Har du någon pump som pumpar vattnet?
Vad drar pumpen?
Det går kanske att låta en kran så lite öppen så att det rinner vatten genom slangen kontinuerligt/periodvis å på så sätt hindra att det blir ispropp?

H heliac skrev:
Men låt säga att det är minus hela månaden så drar ju kabeln ca 500 kw/h...detta skulle ju kunna kapas rejält med timern.
Hur bra är slangen isolerad?
För om värmekabeln ska kunna förbruka 500kWh på en månad så måste värmekabeln gå konstant.
För att den ska gå konstant så får aldrig värmen på slangen, där frostvaktens givare sitter, bli varmare än frostvaktens frånslagshysteres.
Då måste värmeavgången från slangen (via isoleringen) till omgivningen vara kontinuerligt 700W (värmekabelns effekt).

Jag vet ju iofs inte om kabeln går konstant. Det är min mammas hus som jag tagit över för första säsongen, har dock hjälpt henne innan med saker men nu har jag helt fria händer så att säga. Hon ville alltid vara helt säker och det fick gärna kosta extra. Jag försöker mer att kapa kostnader.

Det kan hända att det går att optimera även frostvakten ytterligare, kanske genom att hitta en bättre givarplacering. Sedan ligger slangen bitvis nergrävd och bitvis i dagen, då med isolering. Den nedgrävda biten vet jag inte djup eller isoleringsstatus på.

wildeside
H heliac skrev:
Jag vet ju iofs inte om kabeln går konstant. Det är min mammas hus som jag tagit över för första säsongen, har dock hjälpt henne innan med saker men nu har jag helt fria händer så att säga. Hon ville alltid vara helt säker och det fick gärna kosta extra. Jag försöker mer att kapa kostnader.

Det kan hända att det går att optimera även frostvakten ytterligare, kanske genom att hitta en bättre givarplacering. Sedan ligger slangen bitvis nergrävd och bitvis i dagen, då med isolering. Den nedgrävda biten vet jag inte djup eller isoleringsstatus på.
Har du internet uppkoppling i huset?
I så fall kan du styra värmen med tex Telldus tellstick znet lite v2.
Jag har monterat en liknande lösning i en Brunn med ventiler för vatten till bastun/badbaljan.

Recept
Telldus tellstick znet lite v2
Telldus utomhus termometer.
Fjärströmbrytare
Frostvakt, i ditt fall värmekabel.

Då kan du bland annat.
Se temperaturer och få temperatur varning i mobilen/datorn (utomhus och på pemslangen).
Starta/stänga av värmekabeln manuellt eller automatiskt via mobil/dator
Kan ställa tider och temperaturer på datorn.
Sen kan du utveckla det hur du vill till tända/släcka lampor m.m.
Kostar iof några kronor att investera i grejorna, men man slipper oroa sej så mycket.

wildeside
H heliac skrev:

En bild hur det ser ut men temperaturen i min brunn
. Temperatur- och luftfuktighetsdiagram från en vattenbrunn den 24 nov-1 dec.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har timer suttit där en dryg vecka och det har varit -10 som kallast, har inte frusit nån gång än. Så den har redan betalat sig. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.