Har just fått en brunn borrad. 50 meter och det kom vatten på 17. En grovmätning gav ca 600 liter i timmen. Vattenspegeln har jag ca 3 meter ner i foderröret och efter att jag öst upp ca 15 liter kommer nivån tillbaka på 3 meter. Jag har köpt en kinapump för att experimentera och mäta lite med prestandan innan jag väljer den riktiga. Hur ska man tänka vid dimensionering av pumpen? Har pratat lite med min pump-leverantör (EMS) men de var inte så pratsjuka av sig så frågar även här. Det jag fick ut av samtalet var att 3-fas är det som gäller. Så läste jag i katalogen att man ska välja den minsta pump man kan klara sig med för att slippa många start och stopp. Frågan är då vad jag klarar mig med? Och på vilket djup sätter jag pumpen? Man vill väl utnyttja brunnens magasinkapacitet men samtidigt är det kanske onödigt med 40 meter vatten ovanför pumpen hela tiden också? Hur tänka?

En annan sak. Är lite rädd att om jag hissar ner och upp pumpar i hålet så kanske det rasar in stenar och låser fast pumpen där nere. Såg en video från ett borrhål och där nere var en spännande värld. Sprickor och öppningar så man kunde se flera meter in i berget. Hur stor är risken att saker faller in i hålet?

Hej, har satt några pumpar själv. Viktigt är förstås vilken lyfthöjd pumpen har vid ett givet flöde. Det avgör storleken på pumpen. Står i databladet tll resp. Pump. Lyfthöjden måste matcha dujpet på brunnen + 30m
30m motsvara 3bar tryck.
Pumpen sänks ner till botten sen lyfter man denna nån meter för att slipper det värsta skiten. 3fas är väl bra om du inte tänkt köra nån nöddrift från elverk.

Tack för svar. Har man hjälp av 40 meter vattenpelare ovanför pumpen så behöver den ju bara lyfta 3 meter + 30 för trycket i kranen. Då har man alltså en väldans överkapacitet 99% av tiden om man räknar på 70 meter totalt. Det är lite det jag ska använda kinapumpen till för att se hur snabbt och till vilken nivå vattennivån stabiliseras på vid ett visst vattenuttag. Men det kanske inte är så skadligt att pumpen är lite överdimensionerad trots att det blir många start och stopp?

Men det är ju ett vattenmagasin du har och vill utnyttja 100% av även vid torka då måste ju pumpen sitta längst ner o pumpa och då oavsett vad vattenytan utanför slangen står så har du lyfthöjd så det du kallar "hjälp" är senare tvärtom. Har brunnen tömts efter borrning så att du vet de faktiska höjden så det inte är borrvatten som fyllt den.

Ja det är ju logiskt att man vill ha pumpen längst ner fast några meter upp. Ändå finns det folk som sätter sina pumpar på 40 meter i ett 80 metershål t ex. Vad är tanken där? Angående vattnet i brunnen så kanske det är borrarens vatten jag provsmakar ja. Det har ja inte tänkt på :rofl:. Vet inte exakt vilka moment han gjorde men snabbt gick det iallafall. Under 4 timmar från att lastbilen anlände tills den åkte. Tänkte det skulle ta hela dagen att borra. Spola har han absolut inte gjort iallafall för han hade knappt vatten till själva borrningen med sig.

Onödigt att borra 80m o sätta pumpen på 40m, men de ha de, kanske köpt nån billigt för att testa hur djupt man kunde gå o hittade idealet på 40.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.