Hej!
I renoveringen av huset har vi nu bytt avloppsstam under plattan, bytt ut alla golvbrunnar och gjutit igen. Tvättstugan genomgår sista ytskikten och därefter kan vi sätta in dusch och ev. temporär toalett (förberett med 110-rör om vi skulle behöva en toalett där). Tanken är att kunna renovera badrum (mellanplan) och gästtoalett (övervåning) framöver, för att då kunna ta bort duschen i badrummet så har vi nu en dusch i tvättstugan.
Problemet är att från matkällaren, där nytt avlopp kommer upp ur plattan, går allt till både badrummet och gästtoaletten. Det finns alltså ett schakt i badrummet som leder vidare upp till gästtoaletten. Dock går alla rör ihop först i matkällaren så det är fortfarande individuella rör till varje rum.
Då det känns lite stressigt att ta både gästtoalett och badrum i samma veva så skulle jag vilja ta ett i taget om det går att göra utan för mycket omvägar. Vi har dessutom sovrum på övervåningen så det blir rätt långt till toaletten i källaren om vi tar båda samtidigt..
De alternativ jag ser är;
1. Ta gästtoaletten först. Det görs genom att man öppnar schaktet i badrummet (och tar bort duschen eftersom tätskiktet är brutet), byter avloppsstam. Vattnet kopplas från matkällare till badrum och därifrån vidare via en koppling under komoden. Känns lite onödigt att stöka med vattnet till badrummet innan badrummet faktiskt görs om.
2. Fimpa allt samtidigt och kör som Britt-Marie. Kommer antagligen behöva sjukskriva mig efteråt

.
3. Sätt en kopplingspunkt för rören i väggen mellan badrum och hallen utanför (samma vägg som schaktet går i). Då kan man dra vatten från matkällare dit och sen dra det i väggarna i övrigt. Dock måste man väl leda vattnet från det skåpet någonstans om det läcker? Eventuellt in till golvbrunnen i badrummet isåfall?
4. Dra separata rör från matkällaren till både badrum och gästtoalett. Då kan man öppna schaktet och dra allt till gästtoaletten där utan att ändra något annat i badrummet (duschen försvinner givetvis). Detta känns mest lockande för stunden. Om man kör på detta alternativet, är det ok att låta vattnet från tomröret mynna ut i matkällaren utan någon speciell uppsamling eller behöver man dra det till ett skåp och vidare till avlopp? Det passerar avlopp i matkällaren så det borde vara lösbart.
Tanken är att dra vattenburen golvvärme via en minishunt med elpatron till badrummet på mellanplan när det görs om, så en sådan kommer behöva installeras i matkällaren också när det är dags, om jag inte missat hur det brukar fungera

.
Gick det förstå problemet av min text ovan eller behöver jag komplettera med lite ritningar och bilder?
Någon lösning ni hade föredragit?
Missar jag någon annan bra lösning?
Tack på förhand!
/Jonathan