2 237 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Kostnader för gemensamt avlopp
Mitt 94 år gamla hus och grannhuset delar på avloppsledning. Mitt avloppsrör går in till granntomten där det ansluter i ett grenrör och sedan fortsätter det i gemensamt betongrör ner till gatan.
Jag har aldrig haft något problem med avloppet. Det har däremot grannarna, som fick ta dit spolbilen ett par gånger per år. Så grannarna tröttnade och anlitade en firma som ”relinade” rören, inklusive den gemensamma delen som är cirka 25 meter.
Grannhuset är 3 gånger så stort som mitt och är uppdelat i 3 lägenheter. Mitt hus är ett vanligt enfamiljs.
Jag har i efterhand gått med på att betala en rimlig andel, som en investering i både grannsämja och avloppsrör.
I det gamla avtalet står inget om underhållskostnader ”Undertecknad NN, ägare till stadsägan … medgiver härmed ägaren till närliggande tomt … rätt att fritt nedlägga och för all framtid nyttja och bibehảlla ledning för avlopp med utgångspunkt …”
Nu ska vi dela upp fakturan, och då behöver jag er hälp kära Byggahus-läsare.
Vad tycker ni är en rimlig andel som jag ska betala av relining-fakturan för den gemensamma delen? Hälften? Fjärdel?...
Jag har aldrig haft något problem med avloppet. Det har däremot grannarna, som fick ta dit spolbilen ett par gånger per år. Så grannarna tröttnade och anlitade en firma som ”relinade” rören, inklusive den gemensamma delen som är cirka 25 meter.
Grannhuset är 3 gånger så stort som mitt och är uppdelat i 3 lägenheter. Mitt hus är ett vanligt enfamiljs.
Jag har i efterhand gått med på att betala en rimlig andel, som en investering i både grannsämja och avloppsrör.
I det gamla avtalet står inget om underhållskostnader ”Undertecknad NN, ägare till stadsägan … medgiver härmed ägaren till närliggande tomt … rätt att fritt nedlägga och för all framtid nyttja och bibehảlla ledning för avlopp med utgångspunkt …”
Nu ska vi dela upp fakturan, och då behöver jag er hälp kära Byggahus-läsare.
Vad tycker ni är en rimlig andel som jag ska betala av relining-fakturan för den gemensamma delen? Hälften? Fjärdel?...
Men problemet har ju inte legat i dom gemensamma sista 25 meterna, och det verkar ju inte relinat i TS del fram till huset.
Jag hade inte bidragit med mer än 10-15 % av det arbetet.
Men är det så att det är relinat i TS rör oxå så hade nog jag kunnat tänka mig att dela på kostnaden.
Jag hade inte bidragit med mer än 10-15 % av det arbetet.
Men är det så att det är relinat i TS rör oxå så hade nog jag kunnat tänka mig att dela på kostnaden.
Tror du hamnade i fel tråd.P Pethrus skrev:Att Ahlsells priser skiljer sig är väl inget nytt, Byggbranschen har alltid haft höga bruttopriser och varierande rabattsatser. Sen har just bygghandeln ändrat detta när internethandeln och de stora varuhusen som lever på privatkunder kom in i matchen. Ahlsell har varierande rabattsatser beroende på vilket segment man är "ligger på" är man elektriker har man bra pris på elmaterial men inte på vvs osv.
Ahlsell har ett enormt lager i Hallsberg och ca 800 anställda som jobbar just där. Hantverkare har möjlighet att beställa fram till 18:15 och ha prylarna i närmsta butik vid 8 dagen efter eller på bygget innan klockan 12.
Det kostar därefter.
Jämför med en internet-handel med 10000 artiklar på hemsidan med ett lager och inga butiker. Så är det klart att priserna skiljer.
Handla prylarna själv på valfri internethandel och försök hitta en firma som sätter upp det åt dig skriver intyg på säker vatten etc. Det är i princip omöjligt.
Säg till firman att du vill se fakturorna och att de får 15% påslag på deras inköpspriser.. Det är fair och så de flesta jobbar.
Det stämmer nog att grannens problem inte har legat i den gemensamma delen eftersom jag inte haft några problem. Att vi tar våra egna kostnader före grenröret är vi eniga om, så det jag ville ha era synpunkter på gäller bara kostnaden för den gemensamma delen.kulle skrev:
Du kan ju föreslå enligt boyta eller per bostad vilket borde vara samma sak om huset är 3 gånger så stort. Är det annorlunda kan du ju föreslå det mest fördelaktiga för dig först och sen lägga till det minst fördelaktiga om du vill va generös.Åsa Lund skrev:
Rent retoriskt bör du ha tre alternativ om du tror att det blir diskussioner, 1. Något hyfsat, 2. något uppenbart dåligt för dem, 3. det du siktar på som även är något bättre för dem än 1. Normalt hugger motparten på nr 3 och är nöjd med sitt val.
Exempelvis:
1. per boyta, du tar 22% enl. beräkning
2. De hade problemen, de bör ta mer, du tar 12,5%
3. enklast möjliga, per lägenhet, du tar 25%
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Det vore intressant att se den fakturan uppdelad.
Att inte samtidigt erbjuda relining till TS kanske inte är fräckt, men åtminstone bör ersättningen baseras på den informationen.
Reliningen hade ju uppenbart räckt till enbart den del grannen har innan den "gemensamma" delen av avloppet.
TS har ingen praktisk nytta av det utförda arbetet så ersättningen borde bli 0:-
Samtidigt kan man tänka att det faktiskt finns en framtida nytta, men det är svårt att veta.
Baserat på detta resonemanget skulle jag betala mer än 0:- kronor men aldrig mer än 25%.
Och då TS inte fick någon chans till relining röstar jag för en halvering av 25%.
Hoppas TS har lite fingertoppskänsla för att hitta rätt nivå så alla blir nöjda och glada.
/W
Att inte samtidigt erbjuda relining till TS kanske inte är fräckt, men åtminstone bör ersättningen baseras på den informationen.
Reliningen hade ju uppenbart räckt till enbart den del grannen har innan den "gemensamma" delen av avloppet.
TS har ingen praktisk nytta av det utförda arbetet så ersättningen borde bli 0:-
Samtidigt kan man tänka att det faktiskt finns en framtida nytta, men det är svårt att veta.
Baserat på detta resonemanget skulle jag betala mer än 0:- kronor men aldrig mer än 25%.
Och då TS inte fick någon chans till relining röstar jag för en halvering av 25%.
Hoppas TS har lite fingertoppskänsla för att hitta rätt nivå så alla blir nöjda och glada.
/W
Min del fram till grenröret är åtgärdad. Det är en lång historia i sig, men jag tar inte upp den här och nu. Det jag ville ha er hjälp med är den gemensamma delen från grenröret fram till gatan där vi nu ska dela på kostnaden.Workingclasshero skrev:
Det vore intressant att se den fakturan uppdelad.
/W
Skulle nog säga 25-50%, av kostnaden, för de strikt gemensamma delarna. Svårt att säga 0, bara för att ni inte haft problem. Reliningen kommer ju förebygga framtida problem i de gemensamma delarna.
Du får ju trots allt ha ditt avloppsrör på grannens tomt, vilket kanske begränsar grannens möjligheter att bygga ett garage eller liknande... eller att grannen för eller senare får sin tomt söndergrävd för att du ska byta ditt avloppsrör?
Jag hade nog värderat grannsämjan högt, och försökt att behålla grannen nöjd. Är det många tusenlappar vi pratar om?
Du får ju trots allt ha ditt avloppsrör på grannens tomt, vilket kanske begränsar grannens möjligheter att bygga ett garage eller liknande... eller att grannen för eller senare får sin tomt söndergrävd för att du ska byta ditt avloppsrör?
Jag hade nog värderat grannsämjan högt, och försökt att behålla grannen nöjd. Är det många tusenlappar vi pratar om?
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Om det finns "En historia i sig" kanske vi inte vet allt. Men generellt kvarstår min ståndpunkt.U ubeda02 skrev:
Lycka till.
Klicka här för att svara