Hej,
Jag har ett problem och det är att det efter några dagar om vi inte använt vattnet i badkarsblandaren rinner blått vatten därur. Blandaren är typ 10 år. Är det någon som vet vad det beror på? Har inte noterat detta i någon annan blandare i huset eller någon av toaletterna.
Tack så mycket på förhand.
 
Egen brunn eller kommunalt vatten?
 
B
Låter som det gäller något med kopparen. Är det lågt pH på vattnet?
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
H
Jag vet inte om detta stämmer för dig men om vattnet får stå still en tid i kopparledningar kan dricksvattnet få förhöjda halter av koppar. Man kan se blågröna missfärgningar på badrumsporslinet
 
S Srixon skrev:
Egen brunn eller kommunalt vatten?
Vi har kommunalt vatten. Har tidigare haft mycket kalk i vattnet men ska inte vara det nu då vi har ställt in avkalkaren bättre. Ska testa pH igen.
 
B BSOD skrev:
Låter som det gäller något med kopparen. Är det lågt pH på vattnet?
Ska testa pH igen. Vi ställde in pH på avkalkaren i höstas men den är gammal så kanske börjar den ge upp.
 
H hus520 skrev:
Jag vet inte om detta stämmer för dig men om vattnet får stå still en tid i kopparledningar kan dricksvattnet få förhöjda halter av koppar. Man kan se blågröna missfärgningar på badrumsporslinet
Hur vet man om man har kopparledningar?
 
B
E EmelieW skrev:
Hur vet man om man har kopparledningar?
Har du blanka kromade ledningar nånstans är det sannolikt koppar.

I riktigt gamla hus kan det finnas en del galvade stålrör på kallvatten, men annars är det bara plast och koppar som gäller.

Ju nyare hus det rör sig om, större chans att det är plast.
 
B BSOD skrev:
Har du blanka kromade ledningar nånstans är det sannolikt koppar.

I riktigt gamla hus kan det finnas en del galvade stålrör på kallvatten, men annars är det bara plast och koppar som gäller.
Ok. Vårt hus är från 1992.

Ju nyare hus det rör sig om, större chans att det är plast.
 
B BSOD skrev:
Har du blanka kromade ledningar nånstans är det sannolikt koppar.

I riktigt gamla hus kan det finnas en del galvade stålrör på kallvatten, men annars är det bara plast och koppar som gäller.

Ju nyare hus det rör sig om, större chans att det är plast.
Ok. Vårt hus är från 1992
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.