Den markerade slangen sitter kopplad under hydroforen.J johanfa skrev:
Den grövre slangen slutar där bilden slutar. De sitter en ventil. Jag tror den är för att fylla i vatten i pumpen ifall vattnet tar slut.
På sistone har pumpen stannat för att den går torr och jag försöker förstå systemet lite bättre.
Hydroforen är från 1970 enligt ettiketen, så den kanske behöver bytas ut? De är ju en plast bubbla innuti, vet inte hur livslängden är sådant.
Okej tror som jag skrev att lilla slangen är för att fylla med ...
Man kan tänka sig att man stänger utloppet (ledningen mitt på pumpen) och sedan gör något med pump/slangar/bottenventil medan trycket är kvar i hydroforen ... när sedan arbetet är klart kan man använda hydrofortrycket för att fylla pump/slangar med igen ... lite fiffigt uträknat...
Man kan tänka sig att man stänger utloppet (ledningen mitt på pumpen) och sedan gör något med pump/slangar/bottenventil medan trycket är kvar i hydroforen ... när sedan arbetet är klart kan man använda hydrofortrycket för att fylla pump/slangar med igen ... lite fiffigt uträknat...
Redigerat:
Ja, så är det nog. Tack för hjälpen.J johanfa skrev:Okej tror som jag skrev att lilla slangen är för att fylla med ...
Nu var den markerade ventilen öppen när jag kollade. De borde kanske inte göra någon skillnad i vardagsdriften? Nu har jag öppnat upp den.
Har problem att pumpen stänger av sig i strömbrytaren, ca 1-3 gånger veckan. Något är defekt i systemet. Ska ta ditt en vvs-man i framöver.
Alla svar nej ,den slangen är för att säkerställa att pumpen inte går torr, en baypass. Om nivån i hålet sjunker och det blir lite jobbigt att få upp vatten, så kan pumpen börja kavitera , samt blir varm. Det blir rundgång då och ska vara så. Vilket djup har du på hålet, är säkert djupt då det är en ejektorpump som du har.
50m djup.J jonaserik skrev:Alla svar nej ,den slangen är för att säkerställa att pumpen inte går torr, en baypass. Om nivån i hålet sjunker och det blir lite jobbigt att få upp vatten, så kan pumpen börja kavitera , samt blir varm. Det blir rundgång då och ska vara så. Vilket djup har du på hålet, är säkert djupt då det är en ejektorpump som du har.
Ska leta upp papret där all info om borrningen står
De är ju en bra funktion bypass. Då får den vara öppen.
Jepp pumpen suger i det grova röret längst ner och ska bygga upp ett tryck ca 4,5 bar stopp, slangen som går högst upp på pumpen går tillbaka ner i hålet med ca 6 bar, blir det lite tunt med vatten, kan inte pumpen bygga upp trycket. Baypassen gör då att pumpen får vatten och trycket kan stegras till dom nivåer som behövs.
Tack för svar.J jonaserik skrev:Jepp pumpen suger i det grova röret längst ner och ska bygga upp ett tryck ca 4,5 bar stopp, slangen som går högst upp på pumpen går tillbaka ner i hålet med ca 6 bar, blir det lite tunt med vatten, kan inte pumpen bygga upp trycket. Baypassen gör då att pumpen får vatten och trycket kan stegras till dom nivåer som behövs.
Varför tror du pumpen stänger av av sig?
Sen när jag sätter på pumpen tar det jättelång tid att fylla den igen. De känns som att pumpen går hela tiden. Även när vattnet fungerar som det ska i kranen. Fyller på med tryckluft längst uppe så att de ska bli tryck igen.
De känns inte som att vattnet tar slut i hållet för varje gång jag startar den igen har jag lyckats fåndet att fungera.
Eftersom den är så gamal tänkte jag att plastblåsan i hydrofåren är sönder.
Tänkte också på att något med pumpen eller slangarna kan vara trasigt eftersom den står och går så länge innan de bygger upp tryck och stänger av sig
OK det kom mera, du får aha alla kranar stängda starta pumpen, vänta till den stoppar och då ska trycket stå kvar och inte sjunka. Sätt en skruvmejsel mellan örat och någon slang som går till hålet, gör om med start och lyssna på den andra. Fräser då lite som att vatten rinner, så kan backventilen i hålet vara otät, förhoppningsvis är det ingen läcka på vägen från hål till pump, Är ni 2 så går det att lyssna med mejsel vid hålet med, inget fräsM Marre111 skrev:
Edirt du har ingen vinterkoppling vid hålet . en stång med vred och en kran.
Stort tack, då gar jag lite mer att felsöka efter.
En vinterkoppling är det inte vid hålet
Stort tack, då har jag lite mer jag kan felsöka efter.J jonaserik skrev:OK det kom mera, du får aha alla kranar stängda starta pumpen, vänta till den stoppar och då ska trycket stå kvar och inte sjunka. Sätt en skruvmejsel mellan örat och någon slang som går till hålet, gör om med start och lyssna på den andra. Fräser då lite som att vatten rinner, så kan backventilen i hålet vara otät, förhoppningsvis är det ingen läcka på vägen från hål till pump, Är ni 2 så går det att lyssna med mejsel vid hålet med, inget fräs
Edirt du har ingen vinterkoppling vid hålet . en stång med vred och en kran.
En vinterkoppling är det inte vid hålet