Lagom till nyårshelgen började vår varmvattenberedare låta konstigt och efter en stund också läcka vatten som rann ut i botten, där frigoliten möter rören. Vi plockade bort frigoliten och såg att tanken var rostig och också genomrostad på ett ställe så vatten kunde spruta ut vid tryck.

Novis som jag är undrar jag några saker.

1. Givet att beredaren är anpassad till det kommunala vattnet i området, bör den inte hålla mer än 9-10 år?
2. Finns det någon garanti som täcker detta? Inköpt 2012.
3. Kan vi på något sätt temporärt täta hålet och i så fall hur gör vi det bäst tills en röris behagar börja jobba igen efter helgen?

Tacksam för all hjälp.
En läckande varmvattenberedare med synlig rost och etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomrostad varmvattenberedare med synligt hål och rostskador vid anslutningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kristofer12345
står ju ej vad det är gjort av , ska inte den vara i koppar innut i , då rostar den ju inte

kristofer12345
till o med lite billigare vvb kör koppar el emaljierad o sedan rostfri stål över , känns konstigt om kört med vanligt stål,

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
står ju ej vad det är gjort av , ska inte den vara i koppar innut i , då rostar den ju inte
Koppar förmodar jag utifrån modellnamnet? Men om det inte är rost, har vi fått en liten piraya i beredaren?

kristofer12345
ja koppar brukar vara på insidan av stålen, så är de äldre modellerna av icke rostfri stål det vet jag ej jag har en liknande som är 5 år gammal,,hoppas den ej börjar rosta

• Gilla
peter_d och 1 till
  • Laddar…
ja koppar brukar vara på insidan av stålen, så är de äldre modellerna av icke rostfri stål det vet jag ej jag har en liknande som är 5 år gammal,,hoppas den ej börjar rosta
Nio år gammal och koppar på insidan.
Funderar på om det är ev kondens på utsidan, innnanför frigoliten, som genererar rosten och inte inifrån?

oavsett. Vad tror ni om metallspackel som temporär fix?

kristofer12345
men har kopparn också gått sönder?

men har kopparn också gått sönder?
jag antar det eftersom det sprutar vatten från sidan av tanken.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
kristofer12345
okej så det inte är säk ventil som läcker bara..den ska sitta under o det kommer från sidan så om ni är säkra så..

B
Möjligtvis skulle man med en gummiduk över hålet som spänns fast med ett spännband runt tanken kunna reducera läckan till ett min.

Jag tror tanken är körd. Cu är väl beläggningen, tryckkärlet är väl av vanligtstål i alla fall. Samma för emaljerade beredare, om jag fattat rätt. En beredare som benämns rostfri tror jag har rostfritt stål helt enkelt som tryckkärl (ingen speciell beläggning på insidan).

Annars är det nog en panikinköp av en liten beredare som ansluts med anslutningslang tillfälligt den enklaste lösningen, i väntan på rörmokaren. Men det krävs ju i alla fall en viss vana med rör för att du ska få bort den gamla och dit med den nya.

Tror inte det finns någon garanti som täcker så lång tid. Man måste ju byta anod i den för att den ska hålla länge, och tillverkaren kan ju inte se det så det skulle nog vara svårt med så långa garantier.

• Gilla
Renoveringsrookien
  • Laddar…
ClasseClas
Jag skulle akutlaga beredaren med kemisk metall, därefter byta ut VVB.
Exempel här:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...aration-och-farg/karossvard/stalplast-003115/
"Mycket hårt gängbart och tätande tvåkomponents polyesterspackel från Hagmans. Stålplasten används vid lagning av läckande bränsletankar, element, rör, vattentankar o.s.v. Den är beständig mot vatten, olja, kylarvätska, bensin m.m."

• Gilla
Renoveringsrookien
  • Laddar…
kristofer12345
B BSOD skrev:
Möjligtvis skulle man med en gummiduk över hålet som spänns fast med ett spännband runt tanken kunna reducera läckan till ett min.

Jag tror tanken är körd. Cu är väl beläggningen, tryckkärlet är väl av vanligtstål i alla fall. Samma för emaljerade beredare, om jag fattat rätt. En beredare som benämns rostfri tror jag har rostfritt stål helt enkelt som tryckkärl (ingen speciell beläggning på insidan).

Annars är det nog en panikinköp av en liten beredare som ansluts med anslutningslang tillfälligt den enklaste lösningen, i väntan på rörmokaren. Men det krävs ju i alla fall en viss vana med rör för att du ska få bort den gamla och dit med den nya.

Tror inte det finns någon garanti som täcker så lång tid. Man måste ju byta anod i den för att den ska hålla länge, och tillverkaren kan ju inte se det så det skulle nog vara svårt med så långa garantier.
menar du man ska byta anod i den modellen= ? inget jag känner till? har bara sett det på små nibes?

okej så det inte är säk ventil som läcker bara..den ska sitta under o det kommer från sidan så om ni är säkra så..
Du ser det på bilden.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag skulle akutlaga beredaren med kemisk metall, därefter byta ut VVB.
Exempel här:
[länk]
"Mycket hårt gängbart och tätande tvåkomponents polyesterspackel från Hagmans. Stålplasten används vid lagning av läckande bränsletankar, element, rör, vattentankar o.s.v. Den är beständig mot vatten, olja, kylarvätska, bensin m.m."
Jaghar lagt på det och fyller tanken nu… Bara hoppas.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
menar du man ska byta anod i den modellen= ? inget jag känner till? har bara sett det på små nibes?
jag kommer inte runt tanken tyvärr. Kemisk metall får hålla för nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.