8 842 läst ·
35 svar
9k läst
35 svar
10 år gammal Nibe ER-56 CU har rostat igenom tanken
Lagom till nyårshelgen började vår varmvattenberedare låta konstigt och efter en stund också läcka vatten som rann ut i botten, där frigoliten möter rören. Vi plockade bort frigoliten och såg att tanken var rostig och också genomrostad på ett ställe så vatten kunde spruta ut vid tryck.
Novis som jag är undrar jag några saker.
1. Givet att beredaren är anpassad till det kommunala vattnet i området, bör den inte hålla mer än 9-10 år?
2. Finns det någon garanti som täcker detta? Inköpt 2012.
3. Kan vi på något sätt temporärt täta hålet och i så fall hur gör vi det bäst tills en röris behagar börja jobba igen efter helgen?
Tacksam för all hjälp.
Novis som jag är undrar jag några saker.
1. Givet att beredaren är anpassad till det kommunala vattnet i området, bör den inte hålla mer än 9-10 år?
2. Finns det någon garanti som täcker detta? Inköpt 2012.
3. Kan vi på något sätt temporärt täta hålet och i så fall hur gör vi det bäst tills en röris behagar börja jobba igen efter helgen?
Tacksam för all hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nio år gammal och koppar på insidan.kristofer12345 skrev:
Funderar på om det är ev kondens på utsidan, innnanför frigoliten, som genererar rosten och inte inifrån?
oavsett. Vad tror ni om metallspackel som temporär fix?
Möjligtvis skulle man med en gummiduk över hålet som spänns fast med ett spännband runt tanken kunna reducera läckan till ett min.
Jag tror tanken är körd. Cu är väl beläggningen, tryckkärlet är väl av vanligtstål i alla fall. Samma för emaljerade beredare, om jag fattat rätt. En beredare som benämns rostfri tror jag har rostfritt stål helt enkelt som tryckkärl (ingen speciell beläggning på insidan).
Annars är det nog en panikinköp av en liten beredare som ansluts med anslutningslang tillfälligt den enklaste lösningen, i väntan på rörmokaren. Men det krävs ju i alla fall en viss vana med rör för att du ska få bort den gamla och dit med den nya.
Tror inte det finns någon garanti som täcker så lång tid. Man måste ju byta anod i den för att den ska hålla länge, och tillverkaren kan ju inte se det så det skulle nog vara svårt med så långa garantier.
Jag tror tanken är körd. Cu är väl beläggningen, tryckkärlet är väl av vanligtstål i alla fall. Samma för emaljerade beredare, om jag fattat rätt. En beredare som benämns rostfri tror jag har rostfritt stål helt enkelt som tryckkärl (ingen speciell beläggning på insidan).
Annars är det nog en panikinköp av en liten beredare som ansluts med anslutningslang tillfälligt den enklaste lösningen, i väntan på rörmokaren. Men det krävs ju i alla fall en viss vana med rör för att du ska få bort den gamla och dit med den nya.
Tror inte det finns någon garanti som täcker så lång tid. Man måste ju byta anod i den för att den ska hålla länge, och tillverkaren kan ju inte se det så det skulle nog vara svårt med så långa garantier.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Jag skulle akutlaga beredaren med kemisk metall, därefter byta ut VVB.
Exempel här:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...aration-och-farg/karossvard/stalplast-003115/
"Mycket hårt gängbart och tätande tvåkomponents polyesterspackel från Hagmans. Stålplasten används vid lagning av läckande bränsletankar, element, rör, vattentankar o.s.v. Den är beständig mot vatten, olja, kylarvätska, bensin m.m."
Exempel här:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...aration-och-farg/karossvard/stalplast-003115/
"Mycket hårt gängbart och tätande tvåkomponents polyesterspackel från Hagmans. Stålplasten används vid lagning av läckande bränsletankar, element, rör, vattentankar o.s.v. Den är beständig mot vatten, olja, kylarvätska, bensin m.m."
menar du man ska byta anod i den modellen= ? inget jag känner till? har bara sett det på små nibes?B BSOD skrev:Möjligtvis skulle man med en gummiduk över hålet som spänns fast med ett spännband runt tanken kunna reducera läckan till ett min.
Jaghar lagt på det och fyller tanken nu… Bara hoppas.ClasseClas skrev:
Jag skulle akutlaga beredaren med kemisk metall, därefter byta ut VVB.
Exempel här:
[länk]