Claes Sörmland
Oldboy Oldboy skrev:
Om jag kommer ihåg det ska jag försöka vara lite mer givmild med Gripens avloppsrens framöver.
Blev inspirerad och köpte GRIPEN Avloppsrens när vi handlade mat i dag. Innehållsmässigt ser ut som en klassisk bakterieprodukt. Den innehåller bakteriesporer från släktet Bacillus, ett grampositivt släkte som bildar sporer och som återfinns i avloppsreningsanläggningar. D v s troligen en utvald bakteriestam som är särskilt välfungerande i avloppsvatten. Till detta innehåller produkten nitrat, så att bakterierna kan respirera också under syrefattiga förhållanden och enzymet lipas, d v s ett enzym som bryter ned fett. Det hela är uppblandat med vanligt koksalt så att man kan dosera det.

Väl värt att testa, t ex med små doseringar varje kväll i avloppet tills problemet har upphört.

• Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
janwide
Spännande produkt! Jag har trott att all avloppsrens bygger på att det fräter bort skiten så därför har jag inte varit sugen på att prova. Men Gripen kanske är något på spåret? Är det någon i forat som testat?
Brukar blåsa rent rören med högtryck ett par gånger om året. Kanske ska komplettera med Gripen nästa gång och se om det håller sig längre.

Claes Sörmland
För den som vill förkovra sig i mikrobiologin i våra avloppsrör så finns det en aktuell vetenskaplig artikel (en översiktsartikel; en review) att läsa här:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0958166918302076

DNA-sekvensieringsteknologin gör ju att det är lätt att ta reda på vilka mikrober som finns på olika platser så naturligtvis har vetenskapssamhället också tittat på gucket i avloppsrören.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När man anlägger markbaserad rening för mindre avloppsanläggningar så är slembildning ett känt problem. Det drivs av syrefattiga förhållanden. Dessa uppstår när vatten står och förhållanden när tillflödet av organiskt material (mäts som BOD) är högre än lufttillflödet.

Så jag gissar att det handlar om snålspolande kranar som ökar BOD i avloppsvattnet och att luft inte kommer åt att ge bakterierna tillräckligt med syre i vattenlåset. Trängre vattenlås med mindre vattenyta inne i låset innebär t ex sämre syresättningsförmåga av det stående vattnet.
Intressant! Det verkar logiskt!

harry73
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Oavsett konsistens och sammansättning ser jag det som fullt normalt att rengöra vattenlås och rör minst ett par ggr/år.
Slutat med att demontera vattenlås och göra rent allt som jag gjorde för.
Det största problemet är alltid gegget i delen mellan handfatet och vattenlåset. Nu petar jag med en bomullspinne i alla hål i avloppsilen och tar därmed bort det värsta gegget.
Aldrig stopp mer.

Golvbrunnen vid duschen har inte samma problem, där är det hår som ska tas bort.

harry73 harry73 skrev:
Slutat med att demontera vattenlås och göra rent allt som jag gjorde för.
Det största problemet är alltid gegget i delen mellan handfatet och vattenlåset. Nu petar jag med en bomullspinne i alla hål i avloppsilen och tar därmed bort det värsta gegget.
Aldrig stopp mer.

Golvbrunnen vid duschen har inte samma problem, där är det hår som ska tas bort.
Fungerar tyvär inte här. Sambon gör den manövern vid den vanliga städningen, men jag behöver ändå rensa ett par ggr/år.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.