3 058 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Snabb fråga hydrofor(bild)
Väldigt enkelt att konvertera till sänkpump. Gjorde det i somras efter vår ejektorpump gav upp.M Marre111 skrev:
Anlitad rörmokare och material gick på 15000 kr.
Kunde inte höra något brus i slangarna när jag lyssnade. Men de utsluter ju inte att be är fel på backventilen.
När jag kom hem efter jobbet. Stod pumpen still, den hade pumpat upp hydroforen och allt fungerar som det ska nu sen i måndags. Jag uppdaterar om den slutar fungerar.
Har inte hittat pärmen än med borrdjup och vattenmängd.
När jag kom hem efter jobbet. Stod pumpen still, den hade pumpat upp hydroforen och allt fungerar som det ska nu sen i måndags. Jag uppdaterar om den slutar fungerar.
Har inte hittat pärmen än med borrdjup och vattenmängd.
M Marre111 skrev:Den markerade slangen sitter kopplad under hydroforen.
Den grövre slangen slutar där bilden slutar. De sitter en ventil. Jag tror den är för att fylla i vatten i pumpen ifall vattnet tar slut.
På sistone har pumpen stannat för att den går torr och jag försöker förstå systemet lite bättre.
Hydroforen är från 1970 enligt ettiketen, så den kanske behöver bytas ut? De är ju en plast bubbla innuti, vet inte hur livslängden är sådant.
Nej det är ingen plast blåsa i den hydrofortanken!
Kom på en till fråga när jag skulle luft i hydroforen. Det var väldigt svårt att fylla luft i hydroforen. Mätaren rörde sig knappt när jag fyllde luft i ventilen. Jag fick fylla på länge innan mättaren ville röra på sig.
Varför blir de så? Kan det bli stop någonstanns?
Varför blir de så? Kan det bli stop någonstanns?
Nu har pumpen stängt av sig efter nästan exakt 30 dagar fungerat bra.J jonaserik skrev:
Det vibrerar mycket i våra vattenrör. De droppar även från duschen ibland när vattnet fungerar som det skall. Alltså de droppar bara från rören när de vibrerar i rören och låter. Så de är ingen vanlig läcka.
Eftersom det fungerat bra i 30 dagar så kanske det är lika bra att låta det vara tills det går sönder/slutar fungera helt.
Klicka här för att svara