S
Hej alla, jag uppgraderar vattnet på fritidshuset och söker efter något att skydda inkommande pem-slang med.

Jag har ett pumphus drygt 20 m från huset. Däri finns egen brunn. Från pumphus går 25 mm pem-slang till liten service-garderob under huset med filter och vvb, sedan upp i huset.

Jag har värmekabel i pem-slangen, och så har jag 2 cm isolering utanpå:
3240254V_1.jpg
Jag kan inte gräva ned detta frostfritt pga berg. Men tänkte gräva ned lite där jag kan iallafall och täcka över med jord för syns skull. Söker därför efter någon form av skyddsslang att trä över isoleringen. Söker slang snarare än raka rör pga hur slangen går mellan hus och pumphus, knappt rakt någonstans. Får det till att diametern på isoleringen är 28 + 20 x 2 = 68 mm, så någon form av slang som är kanske d = 75 mm invändigt vore väl bra.

Trodde det skulle vara enkelt att hitta något av typen kabelskyddsrör med rätt dimension, men jag hittar inte något sådant.

Så,
1. Har jag fel när jag tänker att det behövs något mekaniskt skydd över isoleringen?
2. Har någon tips på vad för skydd som kan tänkas passa och var jag kan köpa det?

Ett 110 kabelrör borde väl funka?

• Gilla
Katja Nilsson
  • Laddar…
Dräneringsslang, finns i tät version också.
Gul finns för elkablar, inte på byggladorna för de har bara 50 mm.
Protte

S
Tack för förslag!

Jag tycker att gult kabelskyddsrör blir fel - har redan två som ligger i samma område med inkommande el och el till pumphuset. Sedan reagerar jag på priset också. Tyvärr hittar jag inte något i annan ej förvirrande färg som har diameter > 50mm.

@prototypen Dräneringsrör låter faktiskt som en smart lösning. Ser att det finns 30 m 90-slang som är blå, slät insida och innerdiameter 76 mm, tror det kan gå. Mera facilt pris också. Jag hittar dock inte så enkelt tät dräneringsslang, och det borde väl funka med denna slitsade? Enligt spec ska den ha god tryckhållfasthet och jag kan inte se problem med att vatten i marken kan ta sig in och ut ur skyddsslangen. Missar jag något?
3248143a.jpg

C
Ett alternativ är att använda färdig kulvert, så får du slang, isolering, skyddsrör och ev. värmeslinga ett färdigt paket.

Inget bra med den slangen då du har en mjukis till isolering, isoleringen kommer att blå plaskvåt och isolera sämre. Ett tätt skal ska det vara, det finns något som heter dagvattenslang 110 mm och är tät samt dagvattenrör

En nackdel med en otät är väl att isoleringsförmågan lär sjunka ordentligt ifall vatten kan tränga in i isoleringen utifrån.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jag har ungefär som du ett pumphus en bit ca 15 m från bef. hus och med pemslang innehållande en värmekabel och utanpå sk. rörskål som sedan går i en "gul" slang och på vissa sträckor nedgrävd 10 cm pga av berg. Det har fungerat sedan 1997 med endast två ggr som jag har behövt använda värmekabel för att tina isproppar under alla år. Anläggningen finns på västkusten
/B

S
@cpalm färdig kulvert är fiffigt men jag har allt på plats utom skyddsröret nu. Kanske dumsnålt av mig att inte ta färdig kulvert från början.

@jonaserik isoleringen är polyetencellplast med slutna celler, vilket jag tolkar som att isoleringen inte absorberar vatten. Hur menar du att den skulle bli plaskvåt? Tack för tips om dagvattenrör, det är kanske det bästa alternativet.

@Jensa86 håller med, men se mitt svar till jonaserik ovan.

@Bono_R låter lovande, ungefär så jag ska ha också men jag har termostat på värmekabeln så får den sköta det automatiskt. Jag vill gärna undvika gul slang då jag redan har två gula, med elkablar i, som går ungefär där jag har pem-slangen.

Förstår det som att dagvattenrör är täta och det verkar då bättre än dräneringsrör. Eftersom ledningen går ovan mark en del hade jag hoppats på en lite nättare dimension än 110, men det kanske får bli 110 från byggmax, 6 st 4m-längder.

Ska du köra på dräneringsslang eller motsvarande köp minst 110mm, troligtvis kommer du även där att få kämpa med att få igenom isoleringen och vattenslangen.

Ett alternativ är som du är inne på vanliga avloppsrör, men de kräver å andra sidan att dragningen är relativt rak, går ju iofs att använda den utan börjar och vinkla rören.

Det bästa är nog egentligen 110mm kabelskyddsrör. Antingen kan man spraya det med en avvikande färg och fotodokumentera Det eller köpa märkband och på så sätt uppmärksamma på att det är något annat än el som ligger däri.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kabelskyddsrör finns även i grönt och orange. Dock inte så vanligt på byggvaruhusen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.