2 153 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
byte av jet-pump
Skall byta ut min gamla jet-pump 3-fas pga. ålder den pumpar väldigt långsamt.
Min undran är om jag skall ta en större storlek 100 liter/min istället för 50 liter/min?
Den jobbar såklart snabbare, och då blir väl trycket jämnare?
Men har inte för avsikt att ha högre systemtryck (4 bar).
Pumpen är ungefär dubbelt så dyr.
Tryckströmbrytare och motorskydd skall även bytas.
Min undran är om jag skall ta en större storlek 100 liter/min istället för 50 liter/min?
Den jobbar såklart snabbare, och då blir väl trycket jämnare?
Men har inte för avsikt att ha högre systemtryck (4 bar).
Pumpen är ungefär dubbelt så dyr.
Tryckströmbrytare och motorskydd skall även bytas.
Har det fungerat förut så ta en lika, klart räcker den inte till för att vattna i trädgården med så, blir det en kraftigare och ett nytt motorskydd. Dom fysiska måtten och anslutningarna brukar vara lika, varför byta tryckströmbrytaren dom brukar hålla länge och går att renovera lätt
Hur höglyfthöjd och grov sugledning har du?
är inte säkert att en större pump ger mer vatten om den inte kan orka suga i sug vattnet. Då finns det större risk att den blir att kavitera och låta illa.
är inte säkert att en större pump ger mer vatten om den inte kan orka suga i sug vattnet. Då finns det större risk att den blir att kavitera och låta illa.
Nja sughöjden är ca: 4m, och sugslangen ca: 45mm utvändigt.perra i skogen skrev:
Kanske inget att vinna på, den skall bara försörja huset och ekonomibyggnaden så nog tillräckligt med 50 l/min. Försöka justera tryckvakten med så litet spann det går för att minsta tryckfall till vån.2
Ok har 300 liters tank. Tänker bara att 2,5 bar upplevs lite lågt, på vån. 2J jonaserik skrev:
Men såklart blir det säkert stor skillnad med ny pump, den nuvarande har kanske inte hållit upp trycker när kranar varit öppna. Den är hela 25-år gammal, helt klart bra kvalité.
2,5 bar = 25 meter upp i himlen, du bor nog inte i ett höghus, klart trycket kan avta lite i kranen när det närmar sig 2,5 bar men räcker gått. Har du ett duschmunstycke av storlek modernt som det kallas 160X160 mm räcker inte trycket, men ett av normal typ går det utmärkt med.
Såklart påverkar väl avståndet mellan hus o pumphus tryckfallet också? (ca: 70 meter)J jonaserik skrev:
Men kommer nog pröva detta, tror det blir stor skillnad.
Ny info , detta visste vi inget om att pumpen är 70 meter bort , vad är nivåskillnaden mellan pump och hus då. Du kan ställa till på ca 3,5. bar och från på 5 bar, det måste räcka med råge. Då ska kärlet förtryckas med ca 3 bar
Kärlet är en helt vanlig galvad hydrofortank alltså saknar den blåsa att förtrycka.J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara