16 067 läst ·
79 svar
16k läst
79 svar
Ny snygg blandare (se hit) saknar diskmaskinsavstängning
För er som har ett öga för design så har B+P lanserat supersnygga blandare, men jag vet inte om dem tänkt igenom då dessa saknar diskmaskinsavstängning.
https://www.busterandpunch.com/shop...n-tap-mixer-with-pull-out-spray-linear-steel/
Vet någon rörmokare vad som gäller, har sökt som en galning på forumet och alla skriver så olika. Jag har nedan diskmaskin. Är du ingen rörmokare kan du istället kommentera utseendet på dessa.
https://www.smeg.com/products/ST4512IN
https://www.busterandpunch.com/shop...n-tap-mixer-with-pull-out-spray-linear-steel/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet någon rörmokare vad som gäller, har sökt som en galning på forumet och alla skriver så olika. Jag har nedan diskmaskin. Är du ingen rörmokare kan du istället kommentera utseendet på dessa.
https://www.smeg.com/products/ST4512IN
Den här har jag, nöjd med den. Jag valde avsiktligt en blandare som är väl etablerad här så det går att byta ut packningar osv när det behövs. Den förra som fanns när jag flyttade in var omöjligt att ordna en stril till utan orimligt lång väntetid och en orimlig mängd pengar.
"Produktvarianter | Oras" https://www.oras.com/se/produkter/produktvarianter/3031F,3035F
"Produktvarianter | Oras" https://www.oras.com/se/produkter/produktvarianter/3031F,3035F
Wow tack den kan jag absolut tänka mig köpa, bra pris och snygg! Men är det krav med avstägningsventil för vissa på forumet skriver om att nya diskmaskiner har det inbyggt. Och om det är nu så jag måste köpa en separat kan jag placera den under diskhon i lådan för källsortering eller måste det ligga på själva bänken.M Molle210 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Enligt branschreglerna ska det finnas en mycket lättillgänglig avstängning eftersom den ska användas efter varje diskmaskinskörning. Antingen en mekanisk påsättning och avstängning t.ex. på blandaren eller en elektronisk som Oras där man själv sätter på vattnet och det sen stängs av automatiskt efter typ 4 timmar.
Eftersom den mekaniska avstängningen ska vara lättillgänglig ska den inte vara placerad inuti ett skåp eller en låda. Det finns nog inga krav på den elektroniska eftersom det då bara handlar om hur besvärligt man vill ha det att sätta på diskmaskinen.
Så vitt jag vet finns det ingen diskmaskin där det ingår någon av ovanstående två typer.
Eftersom den mekaniska avstängningen ska vara lättillgänglig ska den inte vara placerad inuti ett skåp eller en låda. Det finns nog inga krav på den elektroniska eftersom det då bara handlar om hur besvärligt man vill ha det att sätta på diskmaskinen.
Så vitt jag vet finns det ingen diskmaskin där det ingår någon av ovanstående två typer.
Administrator
· Skåne
· 8 678 inlägg
Jag hade lyckats köpa blandare utan diskmaskinsavstängning. Rörmokaren monterade dem men skrev en avvilkelserapport. Det betyder att vi inte får ut något på försäkringen om det blir en vattenskada som har med detta att göra.
Det vore ju toppen om man kan montera en fristående diskmaskinsavstängning i efterhand.
Det vore ju toppen om man kan montera en fristående diskmaskinsavstängning i efterhand.
Märkligt om han inte sa något innan monteringen.Marlen Eskilsson skrev:
Jag hade lyckats köpa blandare utan diskmaskinsavstängning. Rörmokaren monterade dem men skrev en avvilkelserapport. Det betyder att vi inte får ut något på försäkringen om det blir en vattenskada som har med detta att göra.
Jag skulle säga att det är väldigt vanligt med en fristående "kran" till diskmaskinen som alltså är helt skild från blandaren. Vi har det så. Att vi sen i princip aldrig rör den kranen är en annan sak...Marlen Eskilsson skrev:
Några randomgooglade bilder på mekaniska varianter. Sen finns det som sagt modernare "elektroniska" också:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tolkar jag det rätt att man kan välja antigen mekanisk/elektronisk? Så om jag väljer IKEAs variant som är elektronisk då kan jag ha den under skåpet?BirgitS skrev:
Enligt branschreglerna ska det finnas en mycket lättillgänglig avstängning eftersom den ska användas efter varje diskmaskinskörning. Antingen en mekanisk påsättning och avstängning t.ex. på blandaren eller en elektronisk som Oras där man själv sätter på vattnet och det sen stängs av automatiskt efter typ 4 timmar.
Vill inte rörmokaren skriver avvikelser, gillar inte det.
Vola var ju snygg men måste man ha både mekanisk och elektronisk? Kan jag inte bara köra med ikeas variant och blandaren jag bifoga bild påAlfredo skrev:
Jag skulle säga att det är väldigt vanligt med en fristående "kran" till diskmaskinen som alltså är helt skild från blandaren. Vi har det så. Att vi sen i princip aldrig rör den kranen är en annan sak...
Några randomgooglade bilder på mekaniska varianter. Sen finns det som sagt modernare "elektroniska" också:
[bild]
[bild]
[bild]
Nej det kan jag inte tänka mig.Kycklingen skrev:
Det borde väl gå utmärkt.Kycklingen skrev:
Jag är ingen expert på dessa regler dock och mina bilder var mest till Marlens följddiskussion.
Det går bra med endera varianten. Så här står det i aktuella branschregler, Säker Vatteninstallation 2021, 4.3.1: "Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en manuell eller elektronisk avstängningsventil med en manöveranordning som är synligt placerad ovan bänk och lätt åtkomlig."Kycklingen skrev:
Redigerat:
En annan sak att fundera på: Jag har fått för mig att vi har högre vattentryck i Sverige än i en del/många andra länder?
Isf, se till att kranar och annat, ej direkt marknadsfört i Sverige, klarar detta tryck.
Isf, se till att kranar och annat, ej direkt marknadsfört i Sverige, klarar detta tryck.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Vi har i alla fall högre krav även fast det verkliga trycker såklart varierar.Fotografen skrev:
I Sverige ska allt klara 10bar medans 6bar var vanligt förr på importgrejjer som inte var för svenska marknaden så det bör man hålla koll på, vet inte hur det ser ut idag.