3 487 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Dimensionering tappvatten "halvstort" system, många små eller en stor stam?
Hej,
Bygger lite större villa (ja, ska uppdatera min projekttråd också, snart... lovar!) där inkommande vatten sitter i källare två våningar under markplan. Ser över den projektering som är gjord på VA och hittar en del märkligheter och försöker nu tänka till lite själv.
Grundfrågan är väl egentligen så här: Ska man satsa på flera "stigarledningar" till resp. badrum/kök m.m. och då kunna gå ner i mindre dimensioner, fördelen blir ju att man slipper spola länge när man vill ha kallt vatten. Detta är något jag värderar högt. Alternativet är ju en grövre stigarledning för "allt" och möjligen kan man väl då tänka sig att denna håller sig kall ändå när man använder olika toaletter/tvättstuga m.m.
En annan fördel med gemensam stamm är såklart enklare och billigare installation.
I mitt fall har jag räknat fram ett "sannolikt flöde" (dimensionerande flöde) om ca. 0.65l/s (baserat på ett normflöde om ca 3.5l/s) för "allt" och om jag fattat det rätt bör jag då hamna på en 25mm PEX om man skall köra en gemensam stamm. Stammen blir nog ca 12m och kommer då att inehålla 3L vatten, så då skall man tömma den ex. efter att den har stått en natt och blivit "varm" så lär det väl ta iaf 30sekunder vilket jag spontant tycker låter väldigt länge.
När jag räknat på dimensioner m.m. så har jag inte haft 100% koll på tryckfall och hastigheter, men tycker det bör ligga inom vad som är rimmligt, men ska försöka få bättre koll på detta...
Skulla man å andra sidan dra en separat 20mm stam till badrummet högst upp så hamnar man på strax under 2L och 20 sekunder innan man kan dricka kallvatten mitt i natten....
Hur hade Ni gjort? Tänker jag galet i mitt resonemang ovan? Frågor?
Bygger lite större villa (ja, ska uppdatera min projekttråd också, snart... lovar!) där inkommande vatten sitter i källare två våningar under markplan. Ser över den projektering som är gjord på VA och hittar en del märkligheter och försöker nu tänka till lite själv.
Grundfrågan är väl egentligen så här: Ska man satsa på flera "stigarledningar" till resp. badrum/kök m.m. och då kunna gå ner i mindre dimensioner, fördelen blir ju att man slipper spola länge när man vill ha kallt vatten. Detta är något jag värderar högt. Alternativet är ju en grövre stigarledning för "allt" och möjligen kan man väl då tänka sig att denna håller sig kall ändå när man använder olika toaletter/tvättstuga m.m.
En annan fördel med gemensam stamm är såklart enklare och billigare installation.
I mitt fall har jag räknat fram ett "sannolikt flöde" (dimensionerande flöde) om ca. 0.65l/s (baserat på ett normflöde om ca 3.5l/s) för "allt" och om jag fattat det rätt bör jag då hamna på en 25mm PEX om man skall köra en gemensam stamm. Stammen blir nog ca 12m och kommer då att inehålla 3L vatten, så då skall man tömma den ex. efter att den har stått en natt och blivit "varm" så lär det väl ta iaf 30sekunder vilket jag spontant tycker låter väldigt länge.
När jag räknat på dimensioner m.m. så har jag inte haft 100% koll på tryckfall och hastigheter, men tycker det bör ligga inom vad som är rimmligt, men ska försöka få bättre koll på detta...
Skulla man å andra sidan dra en separat 20mm stam till badrummet högst upp så hamnar man på strax under 2L och 20 sekunder innan man kan dricka kallvatten mitt i natten....
Hur hade Ni gjort? Tänker jag galet i mitt resonemang ovan? Frågor?
Att tänka på är ju att med en stam så hjälper ju olika enheter varandra. Tvättar du t.ex. händerna först så behöver du ju inte spola så länge innan varmvatten kommer i duschen. Kör du separata så måste ju alla enheter spolas igenom för att få kallt/varmt för sig.
Jo, det är väl verkligen en av huvudpoängerna, men samtidigt så skall det bara bo "en normal familj" i ett ganska stort hus så det drar väl ner lite av poängen, jämfört med ex. ett hyreshus med flera lägenheter (som ju bara har en stam). Det finns ex. badrum på bottenvåningen som knappt kommer att användas, men när jag har dimensionerat så har ju tagit med de "fullt ut" i kalkylen...Larsa skrev:
Jag antar att det "brukliga" är att bygga med en "enkel" stam för kall resp. varmvatten? Eller? Har någon byggt med flera?
Det brukar ge sig lite själv kan jag tycka, jag har två huvudstråk ett som försörjer tvättstuga / gästtoalett. Det andra stråket försörjer kök + badrum. Känns som layouten på huset är avgörande.
Däremot kan jag tycka 25mm pex låter grovt. För kallvatten kan man ju ha det på en delsträcka innan det grenar av och blir mindre flöde kvar i stammen, men för varmvatten låter det övergrovt för en villa. Har för mig att 15mm eller 18mm passar bättre där i stammen. Är det nånstans det blir väldigt lång sträcka, med orimligt långa spoltider för att få fram vv kan man ju överväga att sätta dit en liten 5liters vvb, och spetsa varmvattnet lokalt.
Lite irriterande är det ju om man har övergrova kallvattenledningar också, sommartid om man vill spola fram kallvatten för att dricka.
Däremot kan jag tycka 25mm pex låter grovt. För kallvatten kan man ju ha det på en delsträcka innan det grenar av och blir mindre flöde kvar i stammen, men för varmvatten låter det övergrovt för en villa. Har för mig att 15mm eller 18mm passar bättre där i stammen. Är det nånstans det blir väldigt lång sträcka, med orimligt långa spoltider för att få fram vv kan man ju överväga att sätta dit en liten 5liters vvb, och spetsa varmvattnet lokalt.
Lite irriterande är det ju om man har övergrova kallvattenledningar också, sommartid om man vill spola fram kallvatten för att dricka.
Det låter som att du tittat på gamla erfarenhetsvärden för att bestämma norm-flöden och sannolika tappvattenflöden.
När det handlar om större byggnader är det ett bra verktyg för att bedöma flödet, i ett enfamiljshus fallerar det snabbt.
Jag tror att du är bättre på att beräkna rimligheten för ett max-flöde för din familj själv. Tänk också på att det värsta som kan hända är att trycket ut från blandaren blir lite lägre under tiden flera blandare öppnar samtidigt.
När det handlar om större byggnader är det ett bra verktyg för att bedöma flödet, i ett enfamiljshus fallerar det snabbt.
Jag tror att du är bättre på att beräkna rimligheten för ett max-flöde för din familj själv. Tänk också på att det värsta som kan hända är att trycket ut från blandaren blir lite lägre under tiden flera blandare öppnar samtidigt.
Jag kanske ska poängtera att min fråga gäller en del av huset där man ganska enkelt når alla delar med en stamm, dvs. det är inte så mycket en fråga om hur man praktiskt löser det utan mest om man skall dra flera parallela rör i samma schakt. I detta fallet handlar det ju dessutom om 4 våningars höjd.B BSOD skrev:Det brukar ge sig lite själv kan jag tycka, jag har två huvudstråk ett som försörjer tvättstuga / gästtoalett. Det andra stråket försörjer kök + badrum. Känns som layouten på huset är avgörande.
Det finns en annan mindre del som ej är med i kalkylen som har en egen stamm.
Jag kan hållar med om att 25mm är grovt, men har kört dimensionering med nominella och sannolika flöden enligt min första post och då hamnar det där(?)Det är totalt 3 badrum, ett kök, ett groventre/tvätt, en tvättstuga som sitter på stammen samt garage och vattenutkastare ute. Då hamnade jag på normflöde om 3.5l, men visst jag räknade kanske lite högre på något tappställe då.... Man skulle säkert kunna gå ner till 20mm till översta våningen, men det känns som en liten optimering.
Sannolika flöden och normflöden passar bättre i flerfamiljshus med flera lägenheter, är min erfarenhet.
Jag har aldrig sett nån som gör flera parallella stammar som ligger bredvid varandra. Känns lite orimligt. Men har du en lång stam som allt tappas av ifrån så kan du ju lätt få dit en vvc krets låter det som.
Jag har aldrig sett nån som gör flera parallella stammar som ligger bredvid varandra. Känns lite orimligt. Men har du en lång stam som allt tappas av ifrån så kan du ju lätt få dit en vvc krets låter det som.
Bra poäng. Jo, jag har tittat på dimensioneringstabeller från ex. lundagrosisten och wirsbo. De har i princip samma värden så jag antar att de utgår från någon slags branchpraxis....D Disktrasan skrev:Det låter som att du tittat på gamla erfarenhetsvärden för att bestämma norm-flöden och sannolika tappvattenflöden.
Men får nog säga att jag hamnar på ungefär samma värden om jag "tänker till", kanske blir det t.o.m. något högre. Det som drar upp det hela är att jag har tänkt mig en riktig monsterdusch i ett av badrummen, eller ja, iaf ha möjlighet att koppa in ett gigantiskt duschhuvud med rejält flöde. Bara där har vi 0.4l/s och att då komma upp i 0.65 som det blir enligt tabellen kräver ju inte så mycket extra, tvätt+diskmaskin som går samtidigt och någon som spolar vatten i köket så är man där. Alternativt räcker det ju med att någon tappar upp ett badkar samtidigt som jag kör monsterduschen...
....egentligen har jag exakt samma frågeställning gällande golvvärme. Jag har nu 6 golvvärmefördelare och enligt ritning så matas alla dessa med 25mm från en central fördelare i källaren längst ner.
Jag tycker det vore mycket vettigare att ha en central stam (då givetvis grövre) som går genom alla 4 våningar och där det finns avstick till resp golvvärmefördelare? Ser Ni någon fördel resp. nackdel här?
Jag tycker det vore mycket vettigare att ha en central stam (då givetvis grövre) som går genom alla 4 våningar och där det finns avstick till resp golvvärmefördelare? Ser Ni någon fördel resp. nackdel här?
Klicka här för att svara