Tjena,
Har försökt bli klok på varför varmvattnet tar sån ohyggligt lång tid på sig att komma till badrummet. Till kök går det på ett ögonblick (iofs ligger pannrummet rakt under köket), men kan få spola i typ 1-2 minuter till badrummet innan det händer nånting. Trycket är ju sisådär också, både till kök och badrum.

Ska man ner och reglera panntemperaturen eller kan det vara rör som är dåligt isolerade?

Finns tryckmätare till radiatorsystemet installerat, kan det ha någon inverkan?

Eller ska man satsa på att byta packningar i kranar eller annat?

MultiMan
Kan vara trasig backventil i någon kran som gör att varm och kallvatten blandas. Jag har iaf råkat ut för det i en termostatblandare till duschen. Tog mycket längre tid att få varmt i handfatet bredvid.

F
Har du koll på hur ledningarna går? Om det är om- och tillbyggt kan de ju gå ganska krokigt på sin väg till badrummet. Är de dessutom av lite grövre sort ryms ju ganska stor volym kallt vatten som först måste spolas igenom. Är dessutom flödet lågt tar det ju ännu längre tid.
Ledningsisoleringen borde inte spela så stor roll just för tiden det tar att få fram varmt vatten på morgonen när alla rör är kalla.
Det skulle ju förstås också kunna finnas någon felkoppling så kallt vatten shuntas in i varma rör. Har också för mig att det finns nåt hyfsat vanligt fel i någon termostatblandare som kan ge ett sånt fel.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Har du koll på hur ledningarna går? Om det är om- och tillbyggt kan de ju gå ganska krokigt på sin väg till badrummet. Är de dessutom av lite grövre sort ryms ju ganska stor volym kallt vatten som först måste spolas igenom. Är dessutom flödet lågt tar det ju ännu längre tid.
Ledningsisoleringen borde inte spela så stor roll just för tiden det tar att få fram varmt vatten på morgonen när alla rör är kalla.
Det skulle ju förstås också kunna finnas någon felkoppling så kallt vatten shuntas in i varma rör. Har också för mig att det finns nåt hyfsat vanligt fel i någon termostatblandare som kan ge ett sånt fel.
Kunde tänka mig att det var något från pannan som var tokigt först men varmvattnet kommer till köket relativt fort, och blir väldigt hett.

Får kika nere i källaren om jag kan se hur de går på vägen upp till badrummet. Om jag minns rätt så gick det raka vägen genom källaren till badrummet, men det är mycket nog att hålla reda på så minnet sviker väl ibland...

Staffans2000
N nickspi skrev:
Kunde tänka mig att det var något från pannan som var tokigt först men varmvattnet kommer till köket relativt fort, och blir väldigt hett.

Får kika nere i källaren om jag kan se hur de går på vägen upp till badrummet. Om jag minns rätt så gick det raka vägen genom källaren till badrummet, men det är mycket nog att hålla reda på så minnet sviker väl ibland...
Köket?
Du menar badrummet?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Köket?
Du menar badrummet?
Tja pannan ligger under köket, och varmvattenledningen är kortast dit, sen följer den via en T-korsning vägen bort till badrummet. Ligger en liten toa med handfat rakt under, och jag tycker det blir varmt relativt fort i jämförelse. Så om inte VV-ledningen tar någon annan märklig väg efter att den gått upp i taket vette katten...

C
N nickspi skrev:
Har försökt bli klok på varför varmvattnet tar sån ohyggligt lång tid på sig att komma till badrummet.
Tar det lång tid till både handfat och dusch?

C cpalm skrev:
Tar det lång tid till både handfat och dusch?
Jajamen. Vad kan det vara för avstånd från pannan tro... 5-7 meter + 1-2 meter för höjden. Röret är väl uppskattningsvis 25-30 mm diameter. Det sitter en blandare (tror jag det heter) på pannan för varmvattnet (BILD). Kan det ha någon inverkan? Sen ser rören något smalare ut från pannan än det jag sen ser gå upp i taket. Kan kontrollmäta om det är viktigt.

Som sagt, vattnet blir väldigt hett när det väl blir varmt.

*EDIT*
(Kanske ska förtydliga, varmvatten UT till vänster, kallvatten UT till höger, ingen aning om vad det är för snekopplat reglage på KV dock, backventil....?)

• Isolerade rör och en blandare på en varmvattenpanna, med kontrollpanel och vred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nickspi skrev:
Jajamen. Vad kan det vara för avstånd från pannan tro... 5-7 meter + 1-2 meter för höjden. Röret är väl uppskattningsvis 25-30 mm diameter. Det sitter en blandare (tror jag det heter) på pannan för varmvattnet (BILD). Kan det ha någon inverkan? Sen ser rören något smalare ut från pannan än det jag sen ser gå upp i taket. Kan kontrollmäta om det är viktigt.

Som sagt, vattnet blir väldigt hett när det väl blir varmt.

*EDIT*
(Kanske ska förtydliga, varmvatten UT till vänster, kallvatten UT till höger, ingen aning om vad det är för snekopplat reglage på KV dock, backventil....?)
väldigt sen fråga, men hur gick det sen? Vi har samma problem i badrummet längst bort. Långsamt att få varmvatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.