Jag har en Debe 60liters membran hydrofor som installerades i Sep , Den pendlar mellan 4-5bar nu start 4 stopp 5bar. Från början när den installerades startade den på 2-4,2 undrar om nån vet varför den beter sig så?
I manualen står det att det inte skall fyllas luft det första 5åren

B
Det borde finnas en tryckvakt som slår av och till, ofta i en svart liten plastlåda som sitter intill, på röret.

Den innehåller antingen elektronik, eller mer troligt två fjädrar som sköter stopp och start av pumpen.

Dessa brukar kunna justeras. Ibland finns det bara 1 justermöjlighet, inte en separat både start och stopp.

Oklart varför den behöver justeras nu.

Du borde inte behöva fylla luft. Låter inte som att luften försvunnit, om det inte är extremt korta gångtider på pumpen.

B BSOD skrev:
Det borde finnas en tryckvakt som slår av och till, ofta i en svart liten plastlåda som sitter intill, på röret.

Den innehåller antingen elektronik, eller mer troligt två fjädrar som sköter stopp och start av pumpen.

Dessa brukar kunna justeras. Ibland finns det bara 1 justermöjlighet, inte en separat både start och stopp.

Oklart varför den behöver justeras nu.

Du borde inte behöva fylla luft. Låter inte som att luften försvunnit, om det inte är extremt korta gångtider på pumpen.
precis sitter en tryckvakt jämte men förstår inte riktigt varför trycket ökat i den, Sen tycker jag nog allt att den startar lite fortare än tidigare dock, Sen har jag fått ytterligare ett promlem borrade denhär brunnen i sep, Sen efter 1månad ca började vattnet lukta riktigt illa som det inte gjort tidigare, men smaken på vattnet är ok och är rent också, Kan det ha nått samband tror du? hur tror du man kan få bort lukten? Ska kontakta borrfirman imorgon ifs

B
Nej, tror inte det är relaterade fel. En enkel justering bara.

Låter som att det är läge för sig att ta ett vattenprover och skicka iväg.

Ja det brukar gå att få bort det mesta ur vatten, men man måste analysera det först, så de vet vad som är problemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.