Hej!

Har gamla rör till uppvärmningen av huset (1953). Ventilen för att öppna/stänga återloppet från elementet läckte sedan tidigare och när vi skulle montera tillbaka elementet så kärvade den oerhört mycket. Vi tog beslutet att byta den kopplingen.
När jag skulle skruva av kopplingen så började det röra på sig men jag hann skruva någonstans 130-150 grader innan jag insåg att det var hela röret som följde med. Med största sannolikhet är det en böj i bjälklaget som är skruvad som jag började skruva upp. Jag skruvade tillbaka allt till utgångsläget och värmde sedan av kopplingen.

Fråga: är det någon fara för läckage kring kopplingen i bjälklaget tror ni?

Det är ju inte så lätt att komma åt trots allt.. rören kommer ner i köket från bjälklaget, men jag är nästan helt säker på att de ligger med en liten böj i bjälklaget för att avlasta vikten på kopplingarna i källaren som annars hade uppstått. Min uppfattning från tidigare är att man behöver skruva ett par varv innan det börjar läcka ut något. De gamla linet verkar ligga som en tjära och täta.

Tack på förhand!

V
Helt ärligt så kan man aldrig veta.
Man bör hålla emot på röret så att de inte ska röra sig på linade böjar i bjälklaget.

Nej det är helt sant. När jag såg att det rörde sig så försökte jag hålla emot istället, men i slutändan var jag tvungen att värma ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.