Köksblandare Gustavsberg, övre kran röret sitter rätt löst, däremot sitter nedre handtagsdelen helt stabilt. En liten skruv på baksidan o en grå plastplupp (som jag inte vet vad är till för).
Hittar inte bruksanvisningen, så någon som har tips eller vet hur/om går att åtgärdas?
Hittar inte bruksanvisningen, så någon som har tips eller vet hur/om går att åtgärdas?
Hur kan strålspridaren vara en bidragande orsak OM jag nu förstått det rätt att svängpipen är ovanför "klumpen" som sitter stabilt och 'krandelen" börjar bakom handtaget typ...T tergo skrev:
om du ändrar läge ofta på spridaren så hjälper det till att slita på bussningarna runt svängpipenB bassetasse skrev:
obs bara exempel till nautik blandare
Slagbegränsningssats rörpipar | YS1 | csmp446584 (gustavsberg.com)
O-ringsats | YH4 | csmp446584 (gustavsberg.com)
Flåt mig, och nu må jag verka ohyggligt korkad men nu har Du tappat mig helt... Slagbegränsningsatsen består av en insexnyckel o två röda hårdplastbitar vilket i min värld inte ser ut som ngra packningar + vad ska dom röda sakerna sitta/bytas ut ngnstans... Känner mig inte alls normalbegåvan nu, vilket jag är i vanliga fall om jag själv får tycka....T tergo skrev:
jag tänkte nog lite fel där,de röde plastbitarna är nog till för att begränsa svängningen på svängpipenB bassetasse skrev:
det är nog o-ringssatsen som behövs för att åtgärda glappet O-ringsats | YH4 | csmp446584 (gustavsberg.com)
men du får kolla vilken gustavsbergs blandare du har så det blir rätt delar
Gustavsberg köksblandare - reservdelar för alla modeller | Gustavsberg
Har kollat jag har Nautic, inte den nya, och behöver reservdel nr 6 antar jag. Nu hör det till saken som privatperson ska man vända sig till deras återförsäljare MEN ngn sån har dom tydligen inte, enl deras hemsida I min stad (o måttligt intresserad att dra till Danmark för få tag på ngra j...a packningar... NOT!). Har skrivit enl deras anvisningar till deras support, får se vad dom svarar.T tergo skrev:jag tänkte nog lite fel där,de röde plastbitarna är nog till för att begränsa svängningen på svängpipen
det är nog o-ringssatsen som behövs för att åtgärda glappet O-ringsats | YH4 | csmp446584 (gustavsberg.com)
men du får kolla vilken gustavsbergs blandare du har så det blir rätt delar
Gustavsberg köksblandare - reservdelar för alla modeller | Gustavsberg
Tack för hjälpen iaf .
Tja, jag har en liknande setup hemma och när man ändrar den från att vara "samlad stråle" och "dusch" så drar man ju i den och skapar ett rätt rejält moment om man inte är noggrann och använder två händer, en för att dra/skjuta med och en för att hålla mot.B bassetasse skrev:
Då och då står man med bara en hand fri och behöver åtgärda det snabbt, och förr eller senare adderar det upp.
Har alltid och hela tiden varit mycket "duktig" på att ALLTID use two hands när bytar till eller från strålspridning, så är knappast det som är orsaken.Dowser4711 skrev:
Tja, jag har en liknande setup hemma och när man ändrar den från att vara "samlad stråle" och "dusch" så drar man ju i den och skapar ett rätt rejält moment om man inte är noggrann och använder två händer, en för att dra/skjuta med och en för att hålla mot.
Då och då står man med bara en hand fri och behöver åtgärda det snabbt, och förr eller senare adderar det upp.
Redigerat:
Bara för att dom inte har en återförsäljare i din stad betyder inte att det inte går att få tag på delar. Gå till någon lokal vvs firma och fråga om de kan ta hem delen åt dig?B bassetasse skrev:Har kollat jag har Nautic, inte den nya, och behöver reservdel nr 6 antar jag. Nu hör det till saken som privatperson ska man vända sig till deras återförsäljare MEN ngn sån har dom tydligen inte, enl deras hemsida I min stad (o måttligt intresserad att dra till Danmark för få tag på ngra j...a packningar... NOT!). Har skrivit enl deras anvisningar till deras support, får se vad dom svarar.
Tack för hjälpen iaf .
Eller så beställer du på nätet.
https://www.vvsochbad.se/gustavsberg-o-ringssats-774924
Tack för tipset + bara att geniförklara Dig och säga Du är klok som en bok, uggla och pudel FÖR det var ungefär exakt vad Gustavsberg svarade mig oxå:G gluecifer skrev:
'Hej!
Krasst är det så att vilken VVS-firma som helst kan ta hem dessa för dig då vi har tagit fram så kallade RSK-nummer på alla delar.
På så vis kan VVS-firmorna ta hem detta från grossist (Det är så vägen går)
Alternativt om du kollar på nätet?
Ha en bra dag!'
Haha ibland har jag bara tur när jag tänkerB bassetasse skrev:Tack för tipset + bara att geniförklara Dig och säga Du är klok som en bok, uggla och pudel FÖR det var ungefär exakt vad Gustavsberg svarade mig oxå:
'Hej!
Krasst är det så att vilken VVS-firma som helst kan ta hem dessa för dig då vi har tagit fram så kallade RSK-nummer på alla delar.
På så vis kan VVS-firmorna ta hem detta från grossist (Det är så vägen går)
Alternativt om du kollar på nätet?
Ha en bra dag!'
Tack för de fina orden och lycka till med bytet!
Uppdatering:
Hade en VVS'are här. Problemet var slitage helt enkelt så börja byta ut/köpa reservdelar var lönlöst, och som han uttryckte det "nyare kranar måste bytas ut oftare" (typ en volvo 240 står sig en livstid jmf med dagens moderna bilar. Dålig jämförelse, I know! Men dock en liknelse....) Min kran i fråga hade 12 år på nacken.
PS.
Vill tillägga VVS:aren var en god vän och inte anlitad via ngn VVS firma som (kanske...?! Vad vet jag) skulle sagt så för att "snirkla" tills sig ett ytterligare uppdrag
Hade en VVS'are här. Problemet var slitage helt enkelt så börja byta ut/köpa reservdelar var lönlöst, och som han uttryckte det "nyare kranar måste bytas ut oftare" (typ en volvo 240 står sig en livstid jmf med dagens moderna bilar. Dålig jämförelse, I know! Men dock en liknelse....) Min kran i fråga hade 12 år på nacken.
PS.
Vill tillägga VVS:aren var en god vän och inte anlitad via ngn VVS firma som (kanske...?! Vad vet jag) skulle sagt så för att "snirkla" tills sig ett ytterligare uppdrag
Klicka här för att svara