Jag förstår att den blandar vattnet så att om tex det varma vattnet är 60 och det kalla är 40 så kan "output" bli tex 50 om den är inställd på det (ventilen jag kikar på är 45-65)

MEN om man vill använda den för sätta en maxtemp funkar det då? Funkar den som min fina beskrivning nedan?

Inställd på 50deg:
inkommande "varmvatten" är lägre än det "kalla", tex 30deg.
inkommande "kallvatten" är högre tex 40 deg.

Kommer ventilen då försöka allt den kan att uppnå de inställde 50graderna genom att blocka det "kalla" och släppa på det "varma" så att output i detta fall blir 30?

Termostatventil av märket ESBE med inställningar och temperaturangivelser på 30 och 40 grader noterat vid sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Blandningsventil i mässing mot vit bakgrund med inställningsintervallet 45-65 grader Celsius.
  • Blandningsventil inställd på 30 grader och 40 grader för att illustrera temperaturjustering.
B
Nu har du ju ritat 40c på inkommande kalltvatten, vilket känns oväntat. Kallvatten ska ju vara lägre än varmvattenanslutningen. Men ja, ventilen försöker ju släppa på så mycket varmvatten som möjligt (röd inlopp), och när tempen är över sitt börvärde så blir det en blandning av kall (blå inlopp) l varmvatten I utloppet som förhoppningsvis är lagom.

Har en exakt sådan där för att få ljummet vatten i en vattenutkastare utomhus, de funkar bra.

A Arne999 skrev:
Kommer ventilen då försöka allt den kan att uppnå de inställde 50graderna genom att blocka det "kalla" och släppa på det "varma" så att output i detta fall blir 30?
Ja. Det sitter en termostatkropp i ventilen som styr hur mycket 'ingångarna' är öppna.

Ok men tolkar jag er alla rätt att det funkar med denna omvända funktion ?

Jag tänkte sätta den på ledningen från acctanken till värmepumpen. Normalt sett ska den bara vara öppen och inte blanda i något. MEN om vattnet i tanken blir för varmt, tex 50gradet så vill ja blanda i kallare vatten för att inte värmepumpen ska få för varmt vatten.

Värmepumpen cirkulerar vatten för att kolla tempen.. som det är nu vågar ja inte ladda acctanken med mer än 50-55 grader nämligen, lite synd när man är eldasugen.

Blir inte helt säker hur detta kommer funka. Läste på esbs hemsida om blandventilerna att dom "kräver" en diff på 10degC mellan de två ingångarna. Detta kommer ju inte vara standard när den behövs.

Normalt är att snarare max 10 som går mot 0.

Om man inte eldar och VP värmer "kall" tank så är tempen på ingående "varmvatten" till ventilen 35degC (tex)
Tanken laddas med tex 45degC och ventilen står på 50. Gissar då att det 35gradiga vattnet släpps igenom helt och hållet.

När man sedan eldar på med kaminen och laddar tanken kommer temperaturen ticka upp mot 50. När man når 50 kommer det kalla vattnet som ska blandas till en början vara typ 49.9grader. Det är ju bara 50 gradigt vatten som cirkulerat ut till den avstängda VP och tillbaka (~~23l/min). Allterftersom tanken ökar i temp blandas mer och mer "kallvatten" in och dT ökar men kommer ju ligga långt från flera grader under en lång tid. Blir inte detta ett problem tro?

kulle
Hur har det gått, har du fått till någon begränsning ut till vp ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.